Kortnieuws: GP Bahrein en wederom klacht tegen W-Duct van Mercedes

Dit weekend zijn we al toe aan de derde Grote Prijs van het tot hiertoe spannend seizoen 2012. De vraag is of McLaren nog steeds de snelste bolide zal hebben of Red Bull haar achterstand heeft kunnen goedmaken? Aangezien er weer regen wordt voorspeld voor de wedstrijd, kan Ferrari misschien opnieuw voor de verrassing zorgen; al geven de Italianen aan te verwachten dat Alonso niet als WK-leider het communistische land zal verlaten. Helaas zal het verloop van de wedstrijd dit weekend niet het belangrijkste gespreksonderwerp zijn. Alle teams zitten al met hun gedachten bij de volgende GP, die van Bahrein, of die al dan niet moet plaatsvinden. Daarnaast zijn er de steeds aanhoudende verdachtmakingen over technisch gesjoemel onder de teams onderling die nu cumuleerden in een officiële klacht van Lotus tegen Mercedes.
Moeten de teams nu van start gaan in Bahrein of moet men de race, net als vorig jaar, afgelasten? Dat is het gespreksonderwerp in China. De onrust in het Arabische land is de laatste dagen fel toegenomen en de Sjiitische bevolking, die de meerderheid uitmaakt maar onderdrukt wordt door de Soennitische regering, wil de Grote Prijs aangrijpen om hun situatie opnieuw aan de wereld kenbaar te maken. De overheid wil ten alle prijzen de race laten doorgaan om juist aan de wereld te tonen dat alles goed gaat. De teams beginnen echter te twijfelen dat hun veiligheid gegarandeerd kan worden, het circuit zou immers hermetisch moeten afgesloten worden en constant door het leger beschermd dienen te worden. Zelfs is men daartoe in staat, dan nog is dat geen volledige garantie dat er niets mis kan gaan. Ook groeit met de dag de internationale druk om de race te boycotten en oud-wereldkampioen Damon Hill verklaarde openlijk dat een afgelasting van de race de enige goede oplossing is. Dus groeit de onrust en wordt hier en daar bij de teams een verzoek om niet te gaan geuit, anoniem uiteraard want alle teams zijn gebonden bij contract aan Eclestone en die ziet geen vuiltje aan de lucht. Die schermt met de wat holle spreuk dat sport zich niet bekommert om politiek en dat de enigen die kunnen oordelen over het doorgaan van de wedstrijd, de lokale politiekers zijn en die hebben gegarandeerd dat alles veilig is. In ieder geval zijn Mr. Eclestone’s centen al lang veilig toegekomen, maar de Formule 1 dreigt toch af en toe een prijs te gaan moeten bepalen voor zijn zoektocht naar nieuwe groeilanden, die dan helaas meestal niet uitblinken door hun democratisch regime.

Maar ook bij de teams onderling rommelt het en iedereen kijkt naar iedereen en vermoedt het gebruik van illegale technische hulpmiddelen. Vooral Mercedes met zijn W-Duct moet het al sinds het begin dit jaar ontgelden. Vooral Red Bull en Lotus hadden hun vragen bij de dubbele achtervleugel  van de Mercedes die in actie komt eens het DRS systeem wordt geactiveerd. Nu heeft Lotus ook officieel klacht ingediend bij de FIA op grond van het reglement dat de wagen geen mobiele onderdelen mag bevatten die door de piloot geactiveerd worden en gezien de piloot het DRS systeem bedient, bedient hij ook de vleugel. De FIA  verwierp echter nog dezelfde dag de aanklacht met als uitleg dat het DRS systeem voor de activering zorgt en niet de piloot! Mercedes mag dus van start gaan met zijn W-Duct wing en Lotus heeft beslist om tegen de beslissing niet in beroep te gaan.

En de race in China zelf, wat moeten we daar van verwachten? Mogelijk regent het en levert het ons weer een spannende Grote Prijs op (zonder lange safety car procedure). In ieder geval zullen de McLaren’s weer snel zijn, maar Hamilton vinden we zeker niet terug op de eerste lijn. Zijn team heeft beslist om de versnellingsbak van de wagen te wisselen en dat levert de Brit een penalty van vijf startplaatsen achteruit op de grid op. Bij Red Bull Racing heeft men besloten om tijdens de trainingen op vrijdag bij één van de wagens (deze van Sebastian Vettel) terug over te schakelen op een ouder uitlaatsysteem. Reden hiervoor is dat het team een vergelijkende test wil uitvoeren tussen de laatste evoluties en een oudere set-up. Saillant detail: moest de "oude" set-up beter werken dan de nieuwe, dan zal Mark Webber's RB8 niet kunnen worden voorzien van dat betere systeem; omgekeerd gaat die ballon wel op.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Formule 1 op vrijdag 13 april 2012 om 01:21


Andere publicaties op Racingworld.be...