China: Eindelijk Mercedes dankzij Rosberg

Start Grote Prijs van ChinaStart Grote Prijs van China
Na 111 GP's gereden te hebben, heeft Nico Rosberg eindelijk zijn eerste overwinning beet. De Mercedes rijder kon zijn pole positie verzilveren en won dominant dankzij een geslaagde strategie van twee pitstops. De enige die de Duitser kon bedreigen voor de overwinning, was Jenson Button, maar de Brit verloor al zijn kansen bij een mislukte pitstop. Button eindigde nog tweede voor zijn teammaat Hamilton. Wereldkampioen Vettel reed een bleke wedstrijd, maar gokte juist met een tweestop strategie en kon zo nog in de top vijf eindigen.
Twee bandenwissels of drie dat was de vraag bij het aanvangen van de Grote Prijs van China. Mercedes gokte op twee en dat bleek de juiste keuze te zijn. De Mercedes hoefde minder van zijn banden te vragen dan de andere wagens en alzo had Rosberg ruim voldoende aan twee stops om zijn eerste Grand Prix te winnen, na van start tot finish aan de leiding gereden te hebben. Michael Schumacher kon niet profiteren van de kwaliteiten van zijn wagen; de Duitser vertrok van de eerste lijn en leek op weg naar een podiumplaats, maar bij de pitstop liep het mis. De moer van de rechtervoorband zat nog niet vast  toen men de wagen terug te baan opstuurde, een incident waar het team 5000 euro boete voor kreeg. Even later moest Schumi zijn kreupele Mercedes aan de kant van de baan parkeren. De enige die nog in aanmerking kwam voor de overwinning was Jenson Button. McLaren gokte op een driestopper en dankzij zijn frissere banden halfkoers leek de Brit in te lopen op Rosberg, maar ook hier gooide een mislukte pitstop roet in het eten. Button verloor veel tijd met een haperend achterwiel en kwam zo midden in het veld terug te baan op.

Bij Red Bull Racing slaagde men er weer in de schade enigszins te beperken na een dramatisch begin van de race. Webber miste (weer) zijn start en viel terug naar de achtste plaats, terwijl Vettel rondreed op de vijftiende plaats. Het ontbrak de Red Bull aan topsnelheid en Webber besloot al om in ronde 6 binnen te komen voor een bandenwissel. In het begin stonden de Red Bull’s nergens, maar een tweestop strategie bracht de Vettel terug naar voren. De banden van de Duitser's RB8 waren op het einde echter totaal versleten en hij moest Button, Hamilton en Webber voorbij laten.

Bij Lotus slaagde Grosjean er eindelijk in de aankomst te bereiken, op een zesde plaats dan nog. Räikkönen reed zelfs op de tweede plaats maar, met totaal opgereden banden moest de Fin op het einde het ganse peloton voorbij laten gaan om te stranden op een veertiende plaats. De Williams wagens profiteerden optimaal van hun bandenstrategie om als zevende en achtste te eindigen, Senna voor Maldonado. Alonso reed weer geweldig, maar in normale omstandigheden staat hij machteloos met de Ferrari. Meer dan een negende plaats zat er niet in. Massa kwam er al helemaal niet aan te pas en finishte dertiende. Het laatste puntje was voor Kobayashi, de Sauber’s waren in het begin snel, maar de misse bandenstrategie en minder geluk in het verkeer sloegen ze terug naar de tiende en elfde plaats. Het zal na deze race niet lang duren of we zien de veel besproken W-Duct ook opduiken bij de rivalen van Mercedes, namelijk Lotus zou klaar zijn met een nog verder geëvolueerd systeem. De volgende race is al binnen een week in Bahrein, als de politieke situatie er ondertussen niet uit de hand is gelopen.

Uitslag race:
1.  Nico Rosberg, 56 ronden
2.  Jenson Button, op 20.626
3.  Lewis Hamilton, op 26.012
4.  Mark Webber, op 27.924
5.  Sebastian Vettel, op 30.483
6.  Romain Grosjean, op 31.491
7.  Bruno Senna, op 34.597
8.  Pastor Maldonado, op 35.6
9.  Fernando Alonso, op 37.243
10. Kamui Kobayashi, op 38.756
11. Sergio Perez, 38.720
12. Paul di Resta, op 41.066
13. Felipe Massa, op 42.273
14. Kimi Räikkönen, op 50.579
15. Nico Hülkenberg, op 51.273
16. Jean-Eric Vergne, op 51.713
17. Daniel Ricciardo, op 1:03.156
18. Vitaly Petrov, op 1 ronde
19. Timo Glock, op 1 ronde
20. Charles Pic, op 1 ronde
21. Pedro de la Rosa, op 1 ronde
22. Narain Karthikeyan, op 2 ronden
23. Heikki Kovalainen, op 3 ronden


Foto: Pirelli


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Formule 1 op zondag 15 april 2012 om 14:18


Andere publicaties op Racingworld.be...