SCC: FIA GT1 Zolder: Voorbeschouwing DVB Racing

De eerste wedstrijd van het seizoen tijdens de Blancpain Revival Series in Monza bracht niet het gewenste resultaat. De Blancpain Revival Series is voorzien voor uitgehomologeerde GT-wagens met bouwjaar tussen 1994 en 2004. Een brede waaier aan potentiële deelnemers, maar tijdens de eerste ontmoeting in het Italiaanse Monza was daar nog niet veel van te merken met een handvol deelnemers. Voor de tweede manche in Silverstone zou het peloton toch reeds moeten aandikken met een 15-tal historische GT-bolides.
Na de snelste chrono met de Viper GTS-R tijdens de vrije trainingen en de pole tijdens de kwalificatie hoopte de zaakvoerder van Lightin’Art uiteraard stiekem op winst. De voornaamste concurrentie moest komen uit de hoek van WRT teambaas Vincent Vosse die met een ex-Viper van Oreca aan de start kwam. Wim Lumbeeck kreeg tijdens de kwalificatie echter af te rekenen met een losgekomen motorkap.
 
Wim Lumbeeck: “De originele motorkap in carbon was na de aanrijding met de Porsche van Level Racing in Zolder volledig vernield. Ik heb er nog eentje in reserve, maar hou deze liever achter de hand om later de originaliteit van deze Viper GTS-R te behouden. Het exemplaar waarmee we nu reden was in polyester en blijkbaar niet bestand tegen de hoge snelheden. De luchtverplaatsing onder de motorkap was danig groot dat die gewoon plooide en alle verankeringspunten moesten eraan geloven. Ook tijdens de wedstrijd zelf hadden we met hetzelfde probleem af te rekenen. De startplaats op de pole was niet echt in mijn voordeel. Ik stond op een natte strook waardoor ik in de eerste chicane wegschoof op nog te koude slicks, en ik pas als derde kon aanpikken. Reeds in de tweede ronde kon ik de leiding over nemen, maar iets later en na een leuk duel met een andere Viper ging de motorkap opnieuw een eigen leven leiden. Geen verwijt echter richting DVB Racing die er alles aan deed om het geheel zo goed mogelijk vast te sjorren”.
 
“Desondanks ben ik niet echt ontgoocheld. Monza is magisch, ik haalde een top van meer dan 285 km/uur en meer dan waarschijnlijk zullen we ook in Silverstone opnieuw op de startgrid staan. Hopelijk met iets meer tegenstand”.
 
 
Aan meer tegenstand zal het Wim en zijn nieuwe kompaan Werner Moonens niet ontbreken komend weekend op Circuit Zolder, waar in het kader van het WK GT1 ook de Supercar Challenge op gang wordt geschoten. Daarin komt het duo Lumbeeck / Moonens uit bij de snelste wagens of de Super GT Division.
 
Wim Lumbeeck: “We hebben positieve testen achter de rug waarbij we nog wat wijzigingen aanbrachten aan de set up. Ik kon op oude Dunlops goede constante rondetijden op de tabellen zetten, terwijl ook Werner (Moonens) de Viper snel onder de knie kreeg en constant binnen de seconde bleef. We waren tevreden en DVB Racing heeft dus goed werk geleverd afgelopen winter. We maken ons echter geen illusies. Het zijn sprintwedstrijden en daarin wordt getrapt vanaf de eerste meter. Het is nog een beetje koffiedik kijken, maar gezien het materiaal van de concurrentie denk ik dat we toch voorzichtig een plaatsje mogen ambiëren binnen de top 10”.
 
“Wat het nieuw Belgische kampioenschap (BRCC) betreft; ik heb van de promotor de confirmatie gekregen om de Viper in te schrijven. Uiteraard ontbreekt hier nog een derde piloot en ik ga eerst eens rond horen wie interesse toont. Maar indien ik geen interessante oppositie krijg op de piste, dan hoeft het voor mij niet”.
 
“En dan is er uiteraard nog de Blancpain Revival Series. Ik heb de smaak te pakken en wil zeker nog een aantal wedstrijden rijden op vreemde circuits”.
 
“Concreet wil dit zeggen dat er momenteel nog niets echt vast staat. Een combinatie van de drie kampioenschappen is een optie, net zoals er meerdere scenario’s denkbaar zijn. En voor de endurance wedstrijden in België moet er zich uiteraard nog een derde piloot aanbieden”.
 
“Maar eerst kijken we rijkhalzend uit naar komend weekend voor de eerste wedstrijd van de Supercar Challenge in het weekend van het WK FIA GT1. Een prachtige meeting met hoogstaande kampioenschappen en hopelijk veel toeschouwers en een goede sfeer”, besluit Wim Lumbeeck.

DVB Racing press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op dinsdag 17 april 2012 om 18:58


Andere publicaties op Racingworld.be...