BHC: FIA GT1 Zolder: Nabeschouwing van de organisatoren

Voor het eerst sinds het opsplitsen van de Belgian Historic Cup en Belgian Youngtimers Cup hebben deze twee reeksen aparte wedstrijden gereden. Twee kwalificaties dus en tweemaal twee wedstrijden. Het was dan ook behoorlijk druk in de paddock bij de oudjes. Met 35 Historics en 17 Youngtimers is het beoogde aantal nog zeker niet bereikt, maar zodoende geeft promotor BRAVO aan iedereen de gelegenheid om zeker aan de start te komen en niet zoals vorig seizoen toen er wagens moesten worden geweigerd. Het werd trouwens een moeilijk weekend voor alle piloten. De weersomstandigheden maakten de bandenkeuze zeer moeilijk.
Belgian Youngtimers Cup: Vier op een rij voor Luc Moortgat
 
Amper 17 wagens dienden zich aan in deze nieuwe Klasse die nog een groot groeipotentieel kent. Grote afwezige hier was de ex Walkinshaw-Rover Vitesse van Bert Smeets. Grote nieuwkomer was de Audi Coupé; een historische wagen met een groot verleden. Ooit gebouwd door Nothelle in samenwerking met ingenieur Henri Lotterer. De Belgian Audi Club, in Zolder aanwezig in de FIA GT1, nodigde André Lotterer, zoon van de betreurde Henri, uit om deze wagen samen met Patrick Schreurs te bemannen. Een mooi eerbetoon en voor BRAVO een uitstekende publiciteit gezien de winnaar van de recent verreden 24H Le Mans aan de aftrap stond.
Tijdens de kwalificatie draaide Luc Moortgat met de Porsche 964 Cup de snelste chrono voor zijn Nederlandse merkgenoot Gelissen, de BMW M3 van Dierckx en de Audi Coupé van Schreurs. Bas Van Elderen zette zijn BMW op de vijfde startplaats.
 
In deze volgorde gingen de heren tijdens de enige droge race van het weekend de Eerste Linkse bocht in na de start. Moortgat spurtte onmiddellijk weg, terwijl teammaat Paque een tik verkocht kreeg en even de stands ging opzoeken voor een cheque up. Patrick Schreurs beleefde een bang moment bij het aanremmen aan de Jacky Ickx, toen de wagen door problemen met de rembalans de vangrails raakte. Ook hij ging even de pitlane opzoeken om de schade op te meten en zette zijn wedstrijd verder. Ondanks enkele goede chrono’s achteraf was het gat echter te groot en hij ging als 8ste over de eindmeet. Vooraan reed Moortgat een eenzame wedstrijd. Gelissen werd op ruime afstand tweede voor Geert Dierckx die het afgelopen weekend moest stellen met een originele straatmotor in zijn BMW M3. De Porsche 964 van de Nederlander Wollers werd vierde. Voor de vijfde plaats kregen we dan wel een mooi gevecht tussen de Alfa van Carlo de Cock, de Lancia van D’Hooghe en de BMW van Bas Van Elderen. In die volgorde gingen ze dan ook over de streep. Nog een slachtoffer die even de stands moest opzoeken was Van de Plasse die een losgekomen bougiekabel terug op zijn plaats moest laten zetten.
 
Voor race 2 van het weekend werd de top 6 van de eerste wedstrijd omgedraaid, waardoor Corry D’Hooghe en Carlo De Cock mochten vertrekken van op de eerste startrij. Maar het was opnieuw Moortgat die, vertrokken van op de derde startrij, op een doorweekte omloop onmiddellijk de leiding in handen nam en opnieuw eenzaam naar zijn vierde zege op rij fietste. De Audi Coupé met Lotterer achter het stuur moest vertrekken vanuit de pitlane omdat de hij niet deelnam aan de kwalificatie. Maar de professionele Audi-piloot raapte de concurrentie een voor een op en werd in helse weers-omstandigheden mooie tweede. Hij reed wel de snelste chrono in wedstrijd. De Nederlandse Porsche-rijder Ambaum werd derde voor de BMW M3 van Dierckx, de Porsche van Wolters, de BMW van Van Elderen en het strijdende duo voor de 7de plaats, Van de Plasse en Laureyns.
 
Belgian Historic Cup: Eerste deelname en eerste zege voor Tom Van Rompuy
 
Op een droge piste werd de kwalificatie verreden voor de derde en vierde manche van de Belgian Historic Cup. De belangrijkste afwezigen van de eerste ontmoeting in Francorchamps, vader en zoon Van Rompuy, Guy François, Audrey Van Ham, Tony Frans, enz. tekenden ditmaal wel paraat. Eerste slatoffer was Frans die de schitterende Camaro van JS Cars aan de tand mocht voelen. Maar na de kwalificatie werd een abnormaal motorgeluid gedetecteerd, waardoor de première van dit juweeltje wordt uitgesteld.
 
Van Elderen parkeerde zijn Porsche op de pole voor de Camaro van Schippers, de Lotus van François en de Ford Escort van Van Sprundel. Boels (Studebaker Commander) en een verrassende van Mulders (Triumph TR3) deelden de derde startrij voor amazone Audrey van Ham en Tom Van Rompuy die net de meerdere bleef van vader Dirk.
 
Het circuit werd geteisterd door hevige stortbuien en gecombineerd met enkele oliesporen werd het geheel omgetoverd tot een schaatspiste.
Van Elderen kon zijn pole verzilveren en verdween snel uit het gezichtsveld. Schippers kon nog even aaklampen, maar moest de wet van de vele pk’s, het hoge koppel en het gewicht van de wagen ondergaan. De preparateur uit Sluis moest noodgedwongen van het gas in deze extreme toestanden. Ook Geert Boels was eenzelfde lot beschoren in zijn Studebaker Commander, net als Marnix Dierick die in zijn logge Jaguar enkele ronden kon aanklampen, maar nadien verdween in de buik van het peloton. Zijn broer Bernard deed het in zijn piepkleine Mini dan weer uitstekend. Deze wagen leent zich perfect in dergelijke moeilijke omstandigheden en hij reed zich naar een schitterende 8ste plaats algemeen. Van Sprundel, die tijdens de nacht een nieuwe motor inbouwde door een lekke koppakking, was goed vertrokken maar reeds in de eerste ronde moest hij naar de kant toen, net als in Francorchamps een oliedarm los kwam. Ook van Mulders kwam in de problemen en verhuisde naar een uiteindelijke 14de plaats. Luc Geebelen zijn mooie Porsche uit 1965 kreeg een tik aan de Rea en moest met zware schade de arena verlaten. Hier en daar tolden wagens rond hun as. Vader en zoon Van Rompuy in het Opels Kadett van TT Autosport, voelden zich als een vis in het water en rukten op naar de tweede en derde plaats. Tom slaagde er zelfs in om het grote gat met van Elderen te dichten en liet de Porsche-rijder ter plaatse. Hij bouwde zelfs nog een voorsprong op van 18 seconden, terwijl vader Dirk na Van Elderen als derde algemeen aantikte. We kregen voor de overige ereplaatsen nog enkele zeer leuke duels te zien met ondermeer François, Mathay, Bernard Dierick, Van Ham, De Weerdt en Boels in de hoofdrollen. Uiteindelijk schoof Schippers letterlijk naar de vierde plaats voor François die het nipt haalde van een schitterende Marc Mathay in de BMW 2002, de Weerdt, Dierick, van Ham en Boels die de top 10 afsloot. Ook BRAVO-voorzitter Filip Mahieu voelde zijn met zijn Triumph TR 3 goed in zijn sas in dergelijke weersomstandigheden en reed vlotte chrono’s.
 
Tijdens de tweede manche van het weekend kregen we een quasi identiek scenario voorgeschoteld. De top 6 van de eerste manche werd omgekeerd waardoor de BMW 2002 van Mathay op de pole stond, geflankeerd door de Lotus van Guy François. De tweede rij werd bemand door de Camaro van Jan Schippers en de Opel Kadett van Dirk Van Rompuy. Van Elderen en Tom Van Rompuy moesten zodoende vertrekken van op de derde startrij voor de Ford GT40 van Emiel De Weerdt, de Mini van Bernard Dierick, Audrey Van Ham, geert Boels en de rest van het 35-koppig startveld.
 
Van Elderen lukte op een opdrogende piste een schitterende start en kwam de eerste bocht uit voor Guy François, Tom en Dirk Van Rompuy, Mathay en Schippers. Maar enkele bochten verder lag Van Rompuy junior reeds in tweede positie terwijl ook Schippers zich voorbij François wrong en ook Boels aan het venster kwam kijken. De superlichte Lotus van François kon niet echt een vuist maken tegen de koplopers. Hij kreeg de pk’s niet aan de grond en beschikte net zoals vele anderen niet over het gepaste schoeisel. Tom Van Rompuy wou opnieuw het gat met Van Elderen dicht rijden, maar de piste lag iets minder glad en daardoor kon de Porschist aan het commando blijven en de wedstrijd in winnende positie afsluiten. De familie van Rompuy reed een eenzame wedstrijd en sloot opnieuw af met twee Opels Kadett op het algemene podium. Achter dit drietal was het drummen geblazen en kregen we enkele leuke duels. Vooral tussen Geert Boels en Guy François was het soms adembenemend. Boels kon zich losrukken en op het einde nog de vierde plaats inpikken van Jan Schippers nadat de Nederlander even een stuurfoutje maakte en kostbare tijd verloor. Ook de Kadett van Van Damme was goed onderweg en kon Schippers voorbij. Maar de JS Cars-piloot kon deze situatie opnieuw recht zetten en zijn vijfde plaats veilig stellen. Bernard Dierick kon zich opnieuw mengen in de voorste gelederen, maar moest rond half koers de Mini aan de kant zetten. Net als Guy de Baer die zijn Ford GT40 in de Bianchi in de zandbak parkeerde. Nadien kregen we nog een felle strijd voor de 7de plaats tussen François en Mathey die in het voordeel van de BMW werd beslecht. Uiteindelijk won Van Elderen voor de familie Van Rompuy, Boels, Schippers, van Damme, Mathay, François, T’Hoen en Knight die de top 10 afsloot.
 
De volledige uitslagen en de tussenstanden in de Klasse en Groepen zijn terug te vinden op www.bravoracing.be

BHC press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op woensdag 25 april 2012 om 07:42


Andere publicaties op Racingworld.be...