6H. of Spa: Lotterer (Audi #1) leidt na 1 uur - Leinders indrukwekkend in LMP2

Audi R18 e-tron quattro #1Audi R18 e-tron quattro #1
Geheel verwacht is het Audi dat het openingsuur van de tweede manche van het WEC te Spa heeft gedomineerd. De Duitse proto's reden bij de start zonder problemen weg van de rest van het veld op een natte omloop. Opvallend was vooral het snelheidsverschil tussen de e-tron quattro's en de ultra's, waarbij André Lotterer (#1) en Tom Kristensen (#2) duidelijk een voordeel hadden in hun quattro's ten opzichte van hun teamgenoten in de Ultra's, na een uur bedroeg het verschil al snel 50 seconden. Kristensen verloor wel wat tijd bij het wisselen van de neus en ligt daardoor slechts derde momenteel. Best of the rest was duidelijk Jonny Kane in de Strakka Racing HPD ARX-03a op P5.
Oak Racing - Morgan JuddOak Racing - Morgan Judd
Eén van de opvallendste prestaties tijdens het eerste uur kwam er ongetwijfeld van Bas Leinders die vleugels leek te hebben in zijn zwart-roze Morgan LMP2. De Limburger rukte van zijn achtste startplaats op naar de tweede positie in LMP2 op het einde van het eerste uur. Voorlopig moet hij enkel Soheil Ayari in de Pecom Oreca-Nissan voor laten. Polezetter John Martin (ADR-Delta Oreca-Nissan #25) toert momenteel in derde stelling rond.
 
Luxury Racing - Ferrari F458 ItaliaLuxury Racing - Ferrari F458 Italia
GTE-Pro was aanvankelijk het domein van Aston Martin en Porsche. Darren Turner nam al snel de leiding in zijn Vantage, maar diende na een aantal ronden zijn wagen te parkeren in de pitbox. Marc Lieb (Felbermayr-Proton Porsche #77) nam vervolgens de fakkel over in GTE-Pro maar moest niet veel later een ontketende Makowiecki doorlaten. De Fransman in de Luxury Racing Ferrari spinde nog in zijn opwarmronde, maar maakte snel zijn achterstand goed op de opdrogende baan. Nicolas Armindo (IMSA Performance) imponeerde door in zijn 2011-spec Porsche 911 GT3 RSR zich tussen de pro wagens te mengen en leidt momenteel dan ook in GTE-Am.

Foto: Vincent Wouters & Martijn Wouters


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in WEC op zaterdag 05 mei 2012 om 15:58


Andere publicaties op Racingworld.be...