BRCC: Dertig wagens verwacht voor de openingsmeeting te Circuit Zolder

DVB Racing - Chrysler Viper GTS-RDVB Racing - Chrysler Viper GTS-R
Binnen enkele dagen wordt op Circuit Zolder met de Belgian First Races het startschot gegeven van het Belgisch Circuitkampioenschap. Iedereen weet ondertussen dat Kronos Events als promotor van BRCC (Belgian Racing Car Series) aan een enorme opdracht begon, maar aan de vooravond van de aftrap kunnen we vaststellen dat er vanuit de thuishaven in Naninne zeer hard werd gewerkt.
“Als we het lijstje overlopen van de formaties die zeker van de partij zijn voor de Belgian First Races, dan mogen we, gezien de omstandigheden, niet ontevreden zijn,” stelt Jacky Andrzejewski, de man die de troepen leidt. “En buiten de namen die we ondertussen kennen, mogen we ervan uitgaan dat er nog andere rijders en teams weldra hun deelname zullen bevestigen. Enkele verrassingen zijn niet helemaal uitgesloten, hetgeen ons zou moeten toelaten een dertigtal auto’s te verwelkomen voor de Première op Circuit Zolder. En dat aantal hopen we nog aan te vullen in de loop van het seizoen.”
 
Aan de spits vinden we alvast de ProSpeed Porsche 911 GT3 RS van Fred Bouvy, ex-Belgisch kampioen, Christian Kelders en Damien Coens. Nog een Porsche van ProSpeed, maar dan een 911 GT3 Cup komt er voor Didier Grandjean, Pascal Muller en Chris Mattheus. Andere bolides van Stuttgart zijn er voor het Belgium Racing, Euroseal, Dirk Van Elslander of het onuitgegeven trio Edouard Mondron-Silvano Caïra-Stéphane Lémeret. Naast de meute Porsches verheugen we ons in GT over de komst van de Scuderia Monza met een Ferrari F430 voor Frank en Hans Thiers.
 
“Wij waren van oordeel dat we niet mochten ontbreken op deze eerste afspraak,” zegt Fred Bouvy. “Kronos Events heeft een zeer moeilijke opdracht aanvaard en omdat ik hen een beetje ken, weet ik dat we nu qua circuitracerij even in een dipje zitten, maar dat er verder kan gebouwd worden aan een échte heropstanding. Alleen daarom verdienen ze onze steun. En ik hoop dat nog anderen mijn voorbeeld gaan volgen.”
 
De anderen, dat zijn alvast de Viper, Lamborghini en MINI van het Willebroekse DVB Racing, de Chevrolet Cruze van Yves de Groote, de Saker van Tom Snyers, de MINI van Tom Van Laere, de Spork Seat van Herman Adriaenssens. Verder nog de Audi A3 van het trio Nelissen Grade-Poncelet-Melotte, de BMW Silhouette van E Race, de Ginetta van Prime Racing, de Seat Leon van het Allure Team, de Clio van Racing for Fun, de Lotus Exige van het AM Racing met José Close, de unieke Abarth 695 Assetto Corse van Néri Compétition en, last but not least, de Opel Astra van Guy Katsers en Michel Plennevaux.
 
“Dertig jaar geleden was ik er al bij,”  lacht Luikenaar en ouderdomsdeken Katsers. “En sindsdien hebben we ook periodes gehad dat we met niet zo veel deelnemers waren, maar telkens liepen de startvelden opnieuw vol. Kronos Events staat voor een zwaar jaar, maar ik ben dus goed geplaatst om te weten dat het tij zal keren.”
 
Op zaterdag 19 mei zijn er twee trainingsritten van telkens 45’ en op zondag 20 mei volgen dan achtereenvolgens twee Short Races van 30’, met eerste start om 10u15, en de Long Race van 180’. Op zaterdag 19 mei is de inkom gratis voor iedereen en op zondag 20 mei is er enkel een betalende parking aan 10 €.
 
Voor deze openingsmanches van het nieuwe Belgian Racing Car Championship trekt ook Circuit Zolder alle registers open. Via de website en de facebookpagina van Circuit Zolder wordt de aandacht gevestigd op de herstart van de Belgische omloopkampioenschappen.
 
Wie zich via de website www.circuit-zolder.be aanmeldt, maakt kans op één van de 5 hotlaps als passagier. Winnaars worden geselecteerd via loting en de namen ervan uitgehangen aan het Race Control Center op Circuit Zolder op 20 mei.
 
Niet alleen de toeschouwers op Circuit Zolder zullen aan hun trekken komen, want de elektronische media brengen verslag uit over wat ondertussen algemeen bekend staat als de heropstanding van het Belgisch Circuitkampioenschap.

BRCC press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op vrijdag 11 mei 2012 om 15:38


Andere publicaties op Racingworld.be...