van der Horst

Belgisch gerecht geeft Luxury Ferrari's vrij

Luxury Racing - Ferrari 458 Italia
Luxury Racing - Ferrari 458 Italia
Men keek vreemd op bij Luxury Racing toen het Belgische gerecht vlak na de WEC race op het circuit van Francorchamps de twee Ferrari F458 GTE's kwam aanslaan. Daardoor kwam de deelname van het team aan de 24 uren van Le Mans op de helling te staan, maar eerder deze week besliste het tribunaal van Luik om beide bolides terug vrij te geven, het voorlopige einde van een vreemd verhaal.
  • STX Motorhomes
Dat verhaal begon bij de 12 uren van Sebring waar Luxury Racing en Pescarolo Team de standen naast elkaar deelden en aankondigden dat om de kosten van het nieuwe WEC kampioenschap te temperen beide teams een samenwerkingsakkoord waren aangegaan op logistiek vlak. De associatie zou echter maar één race duren, net voor de race op Spa kondigde Henri Pescarolo immers aan dat de nieuwe Pescarolo 03 forfait moest geven en dit wegens het niet naleven van de aangegane verbintenis door Luxury Racing. Pescarolo beweerde immers dat er mondeling was overeengekomen dat Luxury Racing de bouw van twee 03 prototypes over de duur van twee jaar zou sponsoren en daarbij als compensatie eigenaar van één van de wagens zou worden. Luxury Racing had na het betalen van 10% van de overeengekomen som echter niets meer van zich laten horen en Pescarolo kon de onderaannemers niet langer betalen en dat terwijl alle onderdelen van de wagen al besteld waren. Volgens de Franse constructeur pleegde Luxury Racing dus contractbreuk waardoor het Pescarolo Team grote schade opliep, zowel financieel als imagoschade, met gevolg dat een rechtszaak werd aangespannen.

Daar kon men bij Luxury niet om lachen en het samenwerkingsakkoord werd met onmiddellijke ingang stopgezet. Natuurlijk kwam men bij dit team met een heel ander verhaal. Luxury zou nooit de verbintenis aangegaan zijn om de constructie van de Pescarolo 03 op zich te nemen, daarvoor had het team niet de nodige financiële middelen. Van een zogezegd contract zou er nooit sprake geweest zijn. Wel had één van de teameigenaars beloofd om Pescarolo te helpen bij het zoeken van de nodige financien door eventuele externe sponsors aan te trekken. Die gesprekken leverden echter niets op maar er werd wel 200 000 Euro’s gestort om de constructie van de wagen aan te vatten, die was echter eerder te beschouwen als een vriendendienst. Na dit gulle gebaar kwam het bericht van de rechtbank dan ook hard aan bij Luxury, waar men de naam Pescarolo vanaf dat ogenblik niet meer wilde horen.

Net voor de 6 uren van Spa klopte Henri Pescarolo aan bij het Belgische gerecht dat vond dat de gedane stortingen inderdaad een zekere vorm van aangaan van een contract inhielden en gaf de Fransman in eerste instantie gelijk en liet na de race beide Ferrari’s van Luxury aanslaan. Beide teams zaten nu in de penarie voor Le Mans, Pescarolo had geen geld om zijn wagen te voltooien en Luxury had geen wagens meer om deel te nemen. Deze week besliste het tribunaal in Luik echter dat er geen voldoende gegronde reden was om de wagens vast te houden en gaf beide F458’s vrij. Henri Pescarolo verklaarde dat er enkel uitspraak werd gedaan over de in beslagname van de wagens, de klacht wegens contractbreuk werd min of meer toegankelijk verklaard, maar gezien het  ondoorgrondelijke kluwen van financiële instellingen en betalingslijnen waarvan gebruik is gemaakt zou men nooit een opdrachtgever en dus schuldige kunnen aanwijzen.

Zo eindigt een zoveelste duister financieel verhaal in de autosport en kunnen beide teams zich terug concentreren op de sport. Pescarolo zou immers nieuwe geldschieters gevonden hebben en de bouw van de 03 vordert dus gestaag, terwijl Luxury Racing haar wagens terug heeft. Bijgevolg kunnen we beide teams volgende week aan het werk zien tijdens de testdag voor de 24 uren, maar het is twijfelachtig dat ze nog stands naast elkaar zullen bemannen.

Foto: Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in FIA World Endurance Championship op vrijdag 25 mei 2012.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons