Nürburgring: Zeges voor Corvette en BMW, zilver voor Luc De Cock en Jimmy Adriaenssens

De Supercar Challenge is al weer toe aan de derde meeting van het seizoen en daarvoor trokken de 70 vooral Nederlandse en Belgische teams richting de Duitse Eifel. De zeges op de eerste dag waren voor Koen Bogaerts en Pieter van Soelen in de wedstrijd voor de Supersport, Sport 1 en Sport 2-divisies. Zij bleven in hun ESR BMW M3 de Belg Luc De Cock in zijn Lotus 2/11 GT4 voor, terwijl de broers Ferry en Robin Monster in hun Seat Leon Supercopa het podium vervolledigden en de klasse voor de Seat Leon wonnen. Waar de kleinere klassen al 's middags reden, waren de Super GT, GT en GTB-divisies pas 's avonds aan het werk. Hier ging de zege naar de Nol Köhler en Ardi van der Hoek in de Corvette C5-R, voor de Mosler van Berry Van Elk en de Corvette C6.R van Diederik Sijthoff en Alex van't Hoff. Beste Belgen hier waren Bert Longin en Franz Lamot in de VEKA Ferrari 430 GT2, op een zevende stek.
Lamot/Longin maken einde aan zwarte reeks
Voor Bert Longin en Franz Lamot was de zevende plek een opluchting na een moeilijk begin van het seizoen. “De wagen is beter met de nieuwe banden en ik kon lang de derde plek vasthouden”, legde Longin uit. “Maar de zege is niet mogelijk, we komen namelijk een stuk te kort tegen de Corvette GT1. “Franz nam na mijn rijbeurt het stuur over, had enkele ronden een aanpassing nodig, maar reed vervolgens een knappe race. De zevende plek is goed, maar we kunnen nog beter.”

De leiders in de divisie GT, Steve Vanbellingen en Bert Redant gaven in hun JR Motorsport BMW M3 Silhouette na een probleem met de alternator op. Steve Matthijsen tot slot, werd vijfde in de klasse GTB, aan het stuur van zijn Team Race Art Porsche 997.

Luc De Cock mist zege op een haar
De zon was overvloedig aanwezig op de Duitse Nürburgring en met 42 wagens in de Supersport, Sport 1 en Sport 2-divisies was spektakel gegarandeerd. De Belgen speelden goed mee en met de tweede plek van Luc De Cock kregen we het beste Belgische resultaat van het seizoen.

Luc De Cock: “Ik koos voor harde banden omdat de zachte rubbers het geen uur uithouden hier en die harde rubbers speelden me de eerste rondjes wat parten. Daarna liep het lekker en ik kwam een ronde of twee te kort om echt een aanval op de eerste plek in te zetten. Maar ik ben vooral heel blij dat auto het gehouden heeft, vooral de versnellingsbak van de Lotus speelt me nog al eens parten.”

Verder was er ook een zeer sterke race van Jimmy Adriaenssens en David Neye in de Spork Racing Seat Leon Supercopa. De Belgisch-Britse tandem werd zevende algemeen en knap tweede in de klasse voor de Spaanse bolides.

Jimmy Adriaenssens was dan ook tevreden: “Het was een goede race, waarin we samen toch wat plaatsen konden goedmaken. Jammer genoeg werd de andere wagen van het team, die ik met Jonas de Kimpe deel, aangereden en onze Petronas Seat Leon verdween te vroeg uit de strijd.”

Twee plaatsen achter de Antwerpse Seat zagen we een duidelijk opgelucht duo Wim Meulders en Bert Longin. In hun Saker RapX reden ze van de laatste plaats, na een probleem met de versnellingsbak tijdens de kwalificaties, naar de negende plek. “Natuurlijk zijn we tevreden, dat spreekt voor zich”, aldus Bert Longin. “We komen van 42 naar 9 en de wagen reed een heel uur lang zonder enig probleem. We maken heel wat progressie en ik denk dat een plek in de buurt van de top 5 op termijn mogelijk is.”

Chris Voet en Bart van den Broeck strandden ondanks een drive-through vanwege een te korte pitstop op de 17de plek en de vierde in de klasse voor de Seat Leon. “We hebben ons gewoon vergist, we waren één seconde te snel weg”, aldus Chris Voet. “Misschien moeten we morgen een kleine buffer tijdens de pitstop inrekenen. Zonder die straf had een podium er zeker ingezeten.”

Serge van den Berge en Geoffroy van Kets gaven in hun Seat vroegtijdig op.

In de Sport I-divisie ging de overwinning na een spannend gevecht naar Guillaume Schulz in een Lotus Exige. In de Sport II-divisie was de zege voor Rob Nieman in een Renault Clio.


   



Dit artikel werd gepubliceerd op zondag 27 mei 2012 om 12:00


Andere publicaties op Racingworld.be...