van der Horst

24H Le Mans: ACO en FIA geven energierecuperatiezones voor hybrides aan

Audi Sport Team Joest - Audi R18 e-tron quattro
Audi Sport Team Joest - Audi R18 e-tron quattro
De ACO en de FIA hebben tekst en uitleg gegeven over de locaties op het circuit waar de hybridewagens tijdens de 24 Heures du Mans gebruik kunnen maken van hun energierecuperatie-systemen. Beide instanties hebben gezamenlijk besloten om zeven remzones te definiëren waar een maximum van 500 kilojoule mag worden opgeslagen. De gerecupereerde energie mag vervolgens worden gebruikt om de wagen te doen versnellen. Er is echter nog een belangrijk verschil tussen wagens waarbij de energie op de voorste wielen wordt losgelaten (in casu de R18 e-tron quattro van Audi) en de prototypes die de energie op de achterwielen krijgen (de Toyota TS030 Hybrid). De hybride-Audi's moeten namelijk minimum 120 kilometer per uur rijden alvorens ze de energievoorraad mogen aanspreken, terwijl er voor de Toyota's geen minimumlimiet is vooropgesteld.
De 7 ERS-zones te Le Mans 2012
De 7 ERS-zones te Le Mans 2012
De precieze zones zijn verspreid over het dertien en een halve kilometer lange tracé, waarbij het beginpunt wordt genomen op vijftig meter voor de respectievelijke bocht. Eenmaal dat punt gepasseerd, kan er tijdens het remmen kinetische energie worden afgeleid naar het systeem dat die energie tijdelijk vasthoudt om deze op een later punt terug vrij te geven. De zones in kwestie zijn de volgende:
  1. Dunlop chicane
  2. Forza Motorsport Chicane (1e chicane Hunaudières)
  3. Michelin Chicane (2e chicane Hunaudières)
  4. Mulsanne
  5. Indianapolis
  6. Porsche curves
  7. Ford curves

Reeds tijdens de testdag zullen de wagens zich moeten houden aan deze zones wanneer zij hun energierecuperatie-systeem (ERS) willen gebruiken.

Foto: Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in 24 Heures du Mans op donderdag 31 mei 2012.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons