LMP1's binnenkort uitgerust met F1 motoren?

Huidige Audi R18 V6 TDI motorHuidige Audi R18 V6 TDI motor
In de kantoren van de ACO zouden er plannen op tafel liggen die het mogelijk maken dat LMP1 wagens vanaf 2014 met F1 motoren kunnen uitgerust worden, dat meldde Racecar Engineering gisteren. Het is algemeen bekend dat er momenteel de laatste hand wordt gelegd aan nieuwe technische reglementen voor de 24h du Mans en de daarbij aansluitende kampioenschappen, deze zullen in de aanloop naar de etmaalrace worden bekendgemaakt. Het gonsde de laatste tijd echter al van de geruchten, zo behoorde een formule waarbij er wordt gewerkt via het toewijzen van een bepaalde hoeveelheid brandstof tot de mogelijkheden, denk daarbij aan de oude Group C dagen.
De door Racecar Engineering ingekeken documenten zouden specifiek gewag maken van een mogelijke inplanting van de voor 2014 nieuwe generatie F1 1.6l V6 motoren. Dat zou dan meteen de deur openzetten voor Renault, Ferrari, Mercedes, Cosworth en het nieuwe PURE om uit te komen in Le Mans en het FIA WEC. Naast de mogelijkheid om voor een F1 krachtbron te kiezen zouden de nieuwe regels ook andere motoren toelaten, de maximum capaciteit daarvan zou van de huidige 3.7 liter verhoogd worden naar 5 liter, dit zal echter gepaard gaan met een beperkte en gecontroleerde brandstoftoevoer (per ronde) waardoor de constructeurs moeten streven naar efficiëntere motoren willen ze competitief zijn. Ristrictoren worden ook het raam uitgegooid waardoor er weer duchtig naar lucht kan gehapt worden.
 
Indien dit werkelijkheid wordt, dan zou het enkele significante gevolgen kunnen hebben. De ACO hoopt zo waarschijnlijk in ieder geval enkele F1 constructeurs over de streep te trekken om toch maar naar Le Mans te komen, er moet immers geen nieuwe motor ontwikkeld worden en dus valt die drempel alvast weg. Bovendien is het best mogelijk dat F1 teams van de mogelijkheid zullen gebruik maken om in LMP1 uit te komen om zo hun motoren verder te verfijnen en te ontwikkelen, testen is immers strikt beperkt in de Formule 1. Kijken we naar de huidige situatie dan zien we dat een F1 motor acht weekends moet meegaan en een levensduur heeft van rond de 3000 km, dat terwijl een etmaal rond Le Mans goed zou zijn voor zo’n 5000 km, er valt dus in iedere geval nog een groot gat te overbruggen.

Worden de nieuwe LMP1 wagens daadwerkelijk uitgerust met Formule 1 motor dan is dit nochtans geen primeur in de lange geschiedenis van Le Mans en het endurance kampioenschap. Zo besloot de FIA in 1989 om de regels van de toen extreem populaire Group C wagens plots te wijzigen. De onbetrouwbare C2 klasse voor privateers verdween, terwijl de prestaties van de bestaande Group C wagens drastisch ingeperkt werden. Daartegenover kwam er een nieuwe topklasse voor wagens uitgerust met 3.5 liter motoren identiek aan deze uit de Formule 1 om alzo grote constructeurs warm te maken om motoren te bouwen voor beide klasses. De nieuwe wagens bleken veel duurder uit te vallen en enkel fabrieksteams als Mercedes en Peugeot konden zich wagens met F1 motoren permitteren. De kleine teams verdwenen en het deelnemersveld slonk schrikwekkend waarop de constructeurs overstapten naar de F1 en het kampioenschap in 1993 ophield te bestaan. Ook in 1972 bande de FIA al de te snelle 5 liter wagens als de Porsche 917 en de Ferrari 512M en ging over naar 3 liter motoren die gebaseerd waren op F1 motoren met dezelfde cilinderinhoud. Ferrari, Matra, Alfa Romeo en Ford bouwden allen speciale endurance versies van hun F1 motoren, maar op Ford na die nog lang zijn Cosworth in endurance versie aanbood, stopten de andere merken al snel hun inspanning in de prototypes daar een dubbel programma F1/Le Mans financieel te zwaar uitviel zeker na de oliecrisis in 1974.

Tekst: Vincent Wouters & Niels Vaeck - foto's: Audi & Martijn Wouters


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in 24H du Mans op zondag 03 juni 2012 om 00:29


Andere publicaties op Racingworld.be...