Vrije training: Audi vooraan vanaf het begin

Audi Sport Team Joest - Audi R18 e-tron quattroAudi Sport Team Joest - Audi R18 e-tron quattro
Audi heeft bij de vrije trainingen onmiddellijk de top vier ingenomen, met de twee R18 e-tron's voor de twee R18 ultra's. André Lotterer was de snelste in 3:25.163 in de #1 en werd gevolgd door de #2. Toyota plaatste zijn wagens, logischerwijs, net achter de Audi's, maar bleef niet gespaard van problemen. De Belgen zijn momenteel (nog) niet vooraan te vinden en gebruikten de tijd voornamelijk om de wagen af te stellen. Bij de GT's was het Aston Martin die Ferrari en Corvette voorafging.
Dat Audi de snelste tijd pakte van bij de start van de Le Mans week, is geen verrassing. Evenmin dat men de vier Duitse wagens vooraan terugvindt, opmerkelijk is echter dat de tijd van Lotterer onmiddellijk vijf tiende seconde sneller is dan de pole van verleden jaar.  De e-tron's toonden zich ook een stuk sneller dan de ultra’s waar de snelste van de ultra’s, de #3 van Gené/Dumas/Duval, een volle seconde moest toegeven op de e-tron van McNish/Capello/Kristensen. Beide Toyota’s klokten de vijfde en zesde tijd, maar de #7 van Wurz/Lapierre/Nakajima gaf iets meer dan drie seconden toe op de pole tijd. De tweede TS030 legde maar vijf rondjes af alvorens er een dikke rookpluim opsteeg uit de achterkant van de wagen. De rest van de sessie werd gebruikt om de motor te wisselen op de wagen van Davidson/Buemi/Sarrazin.  

De snelste benzinewagen was de Strakka Racing HPD ARX-03a  van Leventis/Watts/Kane maar al op 6.5 seconden van de snelste Audi. De Dome S102.5 klokte een veelbelovende achtste tijd, tweede benzine LMP1, en bleef daarmee de beste Rebellion Lola (#12) en de tweede HPD (JRM #22) voor. Achter de tweede Rebellion Lola reed de OAK-Pescarolo van Baguette de twaalfde tijd en bleef daarmee de nieuwe Pescarolo 03 voor die, geplaagd door onder meer een sortie van Boullion, de traagste LMP1 bleek.

Ook in de LMP2 klasse ging de snelste tijd naar een HPD, namelijk het Starworks Motorsports exemplaar van Potolicchio/Dalziel/Kimber Smith in 3.39;669. Volgden de Jota Zytek en de Murphy Prototypes Oreca en de eerste OAK Morgan. Leinders en Martin beperkten zich tot het verkennen van de baan en werden uiteindelijk zesentwintigste. Daarmee staan ze net twee plaatsen hoger dan de verrassende Delta Wing die er in slaagde om zes LMP2 wagens achter zich te laten.

In de GT klasse lagen de tijden kort op mekaar, maar het was de Aston Martin Vantage van Turner/Mücke/Fernandez die uiteindelijk het snelste was in 3.57;036. Daarmee klopten ze de Luxury Ferrari van Melo/Makowiecki/Farnbacher, de Corvette C6 van Westbrook/Gavin/Milner en de AF Corse Ferrari van Fisichella/Bruni/Vilander. Fisichella ging wel uit de baan en vernielde daarbij de achterzijde van de F458. Vijfde GT en snelste Porsche was het Flying Lizard exemplaar van Pilet/Pumpelly/Neiman, tevens eerste in de  GTE Am klasse en daarmee sneller dan menig Pro wagen. Met de #99 van Simonsen/Nygaard/Poulsen pakte Aston Martin de tweede tijd bij de GTE Am wagens.

Foto: Audi Motorsport


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in 24H du Mans op woensdag 13 juni 2012 om 22:15


Andere publicaties op Racingworld.be...