De kroniek van een aangekondigde Audi-zege, zo kunnen we de 80e editie van de 24 Heures du Mans samenvatten. Na twee jaar gespiesde leeuw, maakte Audi dit jaar sushi van Toyota; van start tot finish was het al Audi wat de klok sloeg, al maakte het Duitse merk het zichzelf niet altijd even gemakkelijk. Aan de meet hadden André Lotterer, Benoît Tréluyer en Marcel Fässler één ronde voor op teamgenoten Allan McNish, Tom Kristensen en Dindo Capello, nadat Allan McNish in de eindfase zijn Audi R18 e-tron quattro tegen de vangrail schoof en zo elk uitzicht op een derde zege voor hem, een negende voor Kristensen en een vierde voor Capello vergooide.
Dat een zege van Audi enigszins verwacht was, is een open deur intrappen. De hamvraag was eenvoudigweg welk startnummer als eerste naast de finishvlag zou passeren om zo het merk uit Ingolstadt de elfde zege in dertien jaar te schenken. Na 24 uur en drie safety car-periodes waren het de winnaars van de editie 2011 die ook in 2012 de grootste bekers huiswaarts mochten slepen. De Rebellion Lola B12/60 Coupé Toyota van Heidfeld/Prost/Jani bleef uit de problemen en klopte sterk af als eerste niet-Audi, voor de R18 ultra van Gené/Dumas/Duval en de debuterende JRM HPD ARX 03 van Brabham/Chandhok/Dumbreck. Op een droog asfaltlint was Toyota net wat trager dan een collectief sterk Audi, al kwam het Japanse merk opeens sterk opzetten na 6 uur en blijft de vraag wat de blauw-witte hybride's hadden kunnen presteren tijdens de nacht wanneer Audi het tempo de hoogte in stuwde. De TS030 Hybrid toonde in ieder geval potentieel en zal volgend jaar ongetwijfeld sterker terugkeren. De enige LMP1 op Dunlop-rubber, de OAK Pescarolo met onder meer onze landgenoot Bertrand Baguette, moest in de loop van de ochtend opgeven met een stukke krachtbron.In LMP2 zagen we een ware slijtageslag. Uiteindelijk zegevierde de Starworks Motorsport HPD ARX 03b, voor drie de Oreca Nissan's van respectievelijk Thiriet/Beche/Tinseau, Perez-Companc/Kaffer/Ayari en Ragues/Panciatici/Rusinov. De Morgan Nissan van Heinemeier Hansson/Leinders/Martin had te kampen met heel wat lekke banden, een uitstap door de grindbak vanmorgen en een defecte uitlaat; zo zag de bemanning van de roze LMP2 een goede positie in het begin van de wedstrijd langzaam wegsmelten naarmate de etmaalrace vorderde. De Oreca 03 Nissan van Boutsen Ginion Racing kende in de loop van de nacht problemen en eindigde ver van het podium in de klasse. De Status GP Lola van onder meer Yelmer Buurman verdween uit de wedstrijd met een alternator probleem.
GTE bracht uiteindelijk niet het spektakel waarop menigeen gehoopt had. In het begin van de race was de strijd bij de GTE's om duimen en vingers bij af te likken, maar één na één kregen de protaganisten problemen en uiteindelijk won de wagen welke zich het beste uit de zorgen wist te houden. Het mooiste eremetaal bij GTE-Pro ging naar de AF Corse Ferrari F458 Italia van Fisichella/Bruni/Vilander, een prachtprestatie voor het Italiaans-Finse trio nadat hun wagen eerder deze week volledig afgeschreven werd bij een ongeval. Achter de officiële Ferrari eindigt het steigerende paard van Makowiecki/Melo/Farnbacher, eigenlijk de hele week al één van de grootste uitdagers van de troepen van Amato Ferrari. Het laatste trapje op het GTE-Pro podium is voor de Prodrive Aston Martin van Mücke/Turner/Fernandez. De nieuwe Vantage in Gulf-kleuren haalde de finish en als beloning staat de ploeg van Dave Richards weer maar eens op het podium in Le Mans; een ongelooflijk knappe krachttoer! Corvette zakt uiteindelijk volledig door het ijs met technische problemen, na een dijk van een eerste wedstrijdhelft te hebben gereden.
Larbre Competition behaalde een mooie thuiszege nadat de Corvette van Bornhauser/Canal/Lamy de hele wedstrijd een verbeten strijd uitvocht met de IMSA Performance Matmut Porsche welke tweede eindigde. Met de gifgroene Ferrari van Krohn Racing op de laatste trede, staan er drie verschillende constructeurs op het GTE-Am podium. De Porschisten van IMSA Performance Matmut kregen met minder dan vijf minuten op de Rolex nog een klapband linksachteraan, maar met vijf ronden voorsprong op de Krohn-Ferrari kwam de tweede podiumtrede niet meer in gevaar. De JWA-Avila Porsche van onder meer de Fin uit Eupen Markus Palttala klopt af als zesde, nadat de enige wagen op Pirelli-schoeisel de wedstrijd als allerlaatste had aangevat. Abdulaziz Alfaisal crashte de ProSpeed Porsche tijdens de nacht, waardoor de wagen de finishmeet niet ziet.
Uitslag 24 Uren van Le Mans 2012
Pos | Rijders | Wagen | Afstand/Verschil |
---|---|---|---|
01. | Marcel Fässler André Lotterer Benoit Tréluyer | Audi R18 e-tron quattro | 378 ronden |
02. | Dindo Capello Tom Kristensen Allan McNish | Audi R18 e-tron quattro | + 1 ronde |
03. | Marco Bonanomi Oliver Jarvis Mike Rockenfeller | Audi R18 Ultra | + 3 ronden |
04. | Nicolas Prost Neel Jani Nick Heidfeld | Lola B12/60 Coupe - Toyota | + 11 ronden |
05. | Romain Dumas Loic Duval Marc Gené | Audi R18 Ultra | + 12 ronden |
06. | David Brabham Karun Chandhok Peter Dumbreck | HPD ARX 03a - Honda | + 21 ronden |
07. | Vicente Potolicchio Ryan Dalziel Thomas Kimber-Smith | HPD ARX 03b - Honda | + 24 ronden |
08. | Mathias Beche Pierre Thiriet Christophe Tinseau | Oreca 03 - Nissan | + 25 ronden |
09. | Luis Perez Companc Soheil Ayari Pierre Kaffer | Oreca 03 - Nissan | + 26 ronden |
10. | Nelson Panciatici Pierre Ragues Roman Rusinov | Oreca 03 - Nissan | + 27 ronden |
11. | Andrea Belicchi Harold Primat Jeroen Bleekemolen | Lola B12/60 Coupe - Toyota | + 28 ronden |
12. | Christian Zugel Ricardo Gonzalez Elton Julian | Zytek Z11SN - Nissan | + 30 ronden |
13. | John Martin Jan Charouz Tor Graves | Oreca 03 - Nissan | + 32 ronden |
14. | David Heinemeier Hansson Bas Leinders Maxime Martin | Morgan - Nissan | + 37 ronden |
15. | Lucas Ordoñez Martin Brundle Alex Brundle | Zytek Z11SN - Nissan | + 38 ronden |
16. | Franck Mailleux Olivier Lombard Jordan Tresson | Oreca 03 - Nissan | + 38 ronden |
17. | Giancarlo Fisichella Gianmaria Bruni Toni Vilander | Ferrari 458 Italia | + 42 ronden |
18. | Frédéric Makowiecki Jaime Melo Dominik Farnbacher | Ferrari 458 Italia | + 45 ronden |
19. | Adrian Fernandez Stefan Mücke Darren Turner | Aston Martin Vantage V8 | + 46 ronden |
20. | Patrick Bornhauser Julien Canal Pedro Lamy | Chevrolet Corvette C6 ZR1 | + 49 ronden |
21. | Nicolas Armindo Raymond Narac Anthony Pons | Porsche 911 RSR (997) | + 50 ronden |
22. | Andrea Bertolini Olivier Beretta Marco Cioci | Ferrari 458 Italia | + 52 ronden |
23. | Jordan Taylor Antonio Garcia Jan Magnussen | Chevrolet Corvette C6 ZR1 | + 52 ronden |
24. | Bastien Briere Jens Petersen Shinji Nakano | Oreca 03 - Nissan | + 53 ronden |
25. | Tracy Krohn Niclas Jönsson Michele Rugolo | Ferrari 458 Italia | + 55 ronden |
26. | Michel Frey Jonathan Hirschi Ralph Meichtry | Oreca 03 - Judd | + 58 ronden |
27. | Seth Neiman Patrick Pilet Spencer Pumpelly | Porsche 911 RSR (997) | + 65 ronden |
28. | Jean-Philippe Belloc Christophe Bourret Pascal Gibon | Chevrolet Corvette C6 ZR1 | + 69 ronden |
29. | Fabien Rosier Philippe Thirion Philippe Haezebrouck | Norma MP 2000 - Judd | + 70 ronden |
30. | Nick Leventis Danny Watts Jonny Kane | HPD ARX 03a - Honda | + 75 ronden |
31. | Robert Kauffman Rui Aguas Brian Vickers | Ferrari 458 Italia | + 84 ronden |
32. | Manuel Rodrigues Alain Ferte Philippe Illiano | Ferrari 458 Italia | + 86 ronden |
33. | Joël Camathias Markus Palttala Paul Daniels | Porsche 911 RSR (997) | + 88 ronden |
34. | Oliver Gavin Tommy Milner Richard Westbrook | Chevrolet Corvette C6 ZR1 | + 163 ronden |
35. | Sébastien Bourdais Nicolas Minassian Seiji Ara | Dome - Judd | + 175 ronden |
36. | Simon Dolan Sam Hancock Haruki Kurosawa | Zytek Z11SN - Nissan | + 107 ronden |
37. | Scott Tucker Christophe Bouchut Luis Diaz | HPD ARX 03b - Honda | + 138 ronden |
38. | Alexander Sims Yelmer Buurman Romain Ianneta | Lola - Judd | + 139 ronden |
39. | Christian Ried Gianluca Roda Paolo Ruberti | Porsche 911 RSR (997) | + 156 ronden |
40. | Franck Montagny Bertrand Baguette Dominik Kraihamer | Oak Pescarolo - Judd | + 159 ronden |
41. | James Walker Jonny Cocker Roger Wills | Ferrari 458 Italia | + 174 ronden |
42. | Jody Firth Warren Hughes Brendon Hartley | Oreca 03 - Nissan | + 182 ronden |
43. | Marc Lieb Richard Lietz Wolf Henzler | Porsche 911 RSR (997) | + 194 ronden |
44. | Abdulaziz Alfaisal Bret Curtis Sean Edwards | Porsche 911 RSR (997) | + 198 ronden |
45. | Thomas Holzer Mirco Schultis Luca Moro | Lola B12/80 Coupe - Lotus | + 223 ronden |
46. | Pierre Ehret Franck Montecalvo Gunnar Jeannette | Ferrari 458 Italia | + 232 ronden |
47. | Jacques Nicolet Matthieu Lahaye Olivier Pla | Morgan - Judd | + 239 ronden |
48. | Alexander Wurz Nicolas Lapierre Kazuki Nakajima | Toyota TS 030 - Hybrid | + 244 ronden |
49. | Jörg Bergmeister Patrick Long Marco Holzer | Porsche 911 RSR (997) | + 264 ronden |
50. | Fabien Giroix Stefan Johansson Ludovic Badey | Lola B12/80 Coupe - Nissan | + 286 ronden |
51. | Anthony Davidson Sébastien Buemi Stéphane Sarrazin | Toyota TS 030 - Hybrid | + 296 ronden |
52. | Marino Franchitti Michael Krumm Satoshi Motoyama | Delta Wing Nissan | + 303 ronden |
53. | Piergiuseppe Perazzini Nicola Cadei Matt Griffin | Ferrari 458 Italia | + 308 ronden |
54. | Allan Simonsen Christoffer Nygaard Kristian Poulsen | Aston Martin Vantage V8 | + 347 ronden |
55. | Emmanuel Collard Stuart Hall | Pescarolo 03 - Judd | + 358 ronden |
56. | Jean-Denis Deletraz Keiko Ihara Marc Rostan | Lola B12/80 Coupe - Nissan | + 361 ronden |
Foto's: Georges De Coster