Lotterer/Tréluyer/Fässler pakken tweede opeenvolgende zege

Audi Sport Team Joest - Audi R18 e-tron quattroAudi Sport Team Joest - Audi R18 e-tron quattro
De kroniek van een aangekondigde Audi-zege, zo kunnen we de 80e editie van de 24 Heures du Mans samenvatten. Na twee jaar gespiesde leeuw, maakte Audi dit jaar sushi van Toyota; van start tot finish was het al Audi wat de klok sloeg, al maakte het Duitse merk het zichzelf niet altijd even gemakkelijk. Aan de meet hadden André Lotterer, Benoît Tréluyer en Marcel Fässler één ronde voor op teamgenoten Allan McNish, Tom Kristensen en Dindo Capello, nadat Allan McNish in de eindfase zijn Audi R18 e-tron quattro tegen de vangrail schoof en zo elk uitzicht op een derde zege voor hem, een negende voor Kristensen en een vierde voor Capello vergooide.
Rebellion Racing - Lola B12/60 Coupé - ToyotaRebellion Racing - Lola B12/60 Coupé - Toyota
Dat een zege van Audi enigszins verwacht was, is een open deur intrappen. De hamvraag was eenvoudigweg welk startnummer als eerste naast de finishvlag zou passeren om zo het merk uit Ingolstadt de elfde zege in dertien jaar te schenken. Na 24 uur en drie safety car-periodes waren het de winnaars van de editie 2011 die ook in 2012 de grootste bekers huiswaarts mochten slepen. De Rebellion Lola B12/60 Coupé Toyota van Heidfeld/Prost/Jani bleef uit de problemen en klopte sterk af als eerste niet-Audi, voor de R18 ultra van Gené/Dumas/Duval en de debuterende JRM HPD ARX 03 van Brabham/Chandhok/Dumbreck. Op een droog asfaltlint was Toyota net wat trager dan een collectief sterk Audi, al kwam het Japanse merk opeens sterk opzetten na 6 uur en blijft de vraag wat de blauw-witte hybride's hadden kunnen presteren tijdens de nacht wanneer Audi het tempo de hoogte in stuwde. De TS030 Hybrid toonde in ieder geval potentieel en zal volgend jaar ongetwijfeld sterker terugkeren. De enige LMP1 op Dunlop-rubber, de OAK Pescarolo met onder meer onze landgenoot Bertrand Baguette, moest in de loop van de ochtend opgeven met een stukke krachtbron.

Starworks Motorsports - HPD ARX 03b - HondaStarworks Motorsports - HPD ARX 03b - Honda
In LMP2 zagen we een ware slijtageslag. Uiteindelijk zegevierde de Starworks Motorsport HPD ARX 03b, voor drie de Oreca Nissan's van respectievelijk Thiriet/Beche/Tinseau, Perez-Companc/Kaffer/Ayari en Ragues/Panciatici/Rusinov. De Morgan Nissan van Heinemeier Hansson/Leinders/Martin had te kampen met heel wat lekke banden, een uitstap door de grindbak vanmorgen en een defecte uitlaat; zo zag de bemanning van de roze LMP2 een goede positie in het begin van de wedstrijd langzaam wegsmelten naarmate de etmaalrace vorderde. De Oreca 03 Nissan van Boutsen Ginion Racing kende in de loop van de nacht problemen en eindigde ver van het podium in de klasse. De Status GP Lola van onder meer Yelmer Buurman verdween uit de wedstrijd met een alternator probleem.

AF Corse - Ferrari F458 ItaliaAF Corse - Ferrari F458 Italia
GTE bracht uiteindelijk niet het spektakel waarop menigeen gehoopt had. In het begin van de race was de strijd bij de GTE's om duimen en vingers bij af te likken, maar één na één kregen de protaganisten problemen en uiteindelijk won de wagen welke zich het beste uit de zorgen wist te houden. Het mooiste eremetaal bij GTE-Pro ging naar de AF Corse Ferrari F458 Italia van Fisichella/Bruni/Vilander, een prachtprestatie voor het Italiaans-Finse trio nadat hun wagen eerder deze week volledig afgeschreven werd bij een ongeval. Achter de officiële Ferrari eindigt het steigerende paard van Makowiecki/Melo/Farnbacher, eigenlijk de hele week al één van de grootste uitdagers van de troepen van Amato Ferrari. Het laatste trapje op het GTE-Pro podium is voor de Prodrive Aston Martin van Mücke/Turner/Fernandez. De nieuwe Vantage in Gulf-kleuren haalde de finish en als beloning staat de ploeg van Dave Richards weer maar eens op het podium in Le Mans; een ongelooflijk knappe krachttoer! Corvette zakt uiteindelijk volledig door het ijs met technische problemen, na een dijk van een eerste wedstrijdhelft te hebben gereden.

Larbre Competition - Chevrolet Corvette C6-ZR1Larbre Competition - Chevrolet Corvette C6-ZR1
Larbre Competition behaalde een mooie thuiszege nadat de Corvette van Bornhauser/Canal/Lamy de hele wedstrijd een verbeten strijd uitvocht met de IMSA Performance Matmut Porsche welke tweede eindigde. Met de gifgroene Ferrari van Krohn Racing op de laatste trede, staan er drie verschillende constructeurs op het GTE-Am podium. De Porschisten van IMSA Performance Matmut kregen met minder dan vijf minuten op de Rolex nog een klapband linksachteraan, maar met vijf ronden voorsprong op de Krohn-Ferrari kwam de tweede podiumtrede niet meer in gevaar. De JWA-Avila Porsche van onder meer de Fin uit Eupen Markus Palttala klopt af als zesde, nadat de enige wagen op Pirelli-schoeisel de wedstrijd als allerlaatste had aangevat. Abdulaziz Alfaisal crashte de ProSpeed Porsche tijdens de nacht, waardoor de wagen de finishmeet niet ziet.

De aankomst van de 24 Heures du Mans 2012De aankomst van de 24 Heures du Mans 2012
Wolfgang Ullrich - Marcel Fässler - André Lotterer - Benoît TréluyerWolfgang Ullrich - Marcel Fässler - André Lotterer - Benoît Tréluyer
Algemene podium 24 Heures du Mans 2012Algemene podium 24 Heures du Mans 2012

Uitslag 24 Uren van Le Mans 2012

PosRijdersWagenAfstand/Verschil
01.Marcel Fässler
André Lotterer
Benoit Tréluyer
Audi R18 e-tron quattro378 ronden
02.Dindo Capello
Tom Kristensen
Allan McNish
Audi R18 e-tron quattro+ 1 ronde
03.Marco Bonanomi
Oliver Jarvis
Mike Rockenfeller
Audi R18 Ultra+ 3 ronden
04.Nicolas Prost
Neel Jani
Nick Heidfeld
Lola B12/60 Coupe - Toyota+ 11 ronden
05.Romain Dumas
Loic Duval
Marc Gené
Audi R18 Ultra+ 12 ronden
06.David Brabham
Karun Chandhok
Peter Dumbreck
HPD ARX 03a - Honda+ 21 ronden
07.Vicente Potolicchio
Ryan Dalziel
Thomas Kimber-Smith
HPD ARX 03b - Honda+ 24 ronden
08.Mathias Beche
Pierre Thiriet
Christophe Tinseau
Oreca 03 - Nissan+ 25 ronden
09.Luis Perez Companc
Soheil Ayari
Pierre Kaffer
Oreca 03 - Nissan+ 26 ronden
10.Nelson Panciatici
Pierre Ragues
Roman Rusinov
Oreca 03 - Nissan+ 27 ronden
11.Andrea Belicchi
Harold Primat
Jeroen Bleekemolen
Lola B12/60 Coupe - Toyota+ 28 ronden
12.Christian Zugel
Ricardo Gonzalez
Elton Julian
Zytek Z11SN - Nissan+ 30 ronden
13.John Martin
Jan Charouz
Tor Graves
Oreca 03 - Nissan+ 32 ronden
14.David Heinemeier Hansson
Bas Leinders
Maxime Martin
Morgan - Nissan+ 37 ronden
15.Lucas Ordoñez
Martin Brundle
Alex Brundle
Zytek Z11SN - Nissan+ 38 ronden
16.Franck Mailleux
Olivier Lombard
Jordan Tresson
Oreca 03 - Nissan+ 38 ronden
17.Giancarlo Fisichella
Gianmaria Bruni
Toni Vilander
Ferrari 458 Italia+ 42 ronden
18.Frédéric Makowiecki
Jaime Melo
Dominik Farnbacher
Ferrari 458 Italia+ 45 ronden
19.Adrian Fernandez
Stefan Mücke
Darren Turner
Aston Martin Vantage V8+ 46 ronden
20.Patrick Bornhauser
Julien Canal
Pedro Lamy
Chevrolet Corvette C6 ZR1+ 49 ronden
21.Nicolas Armindo
Raymond Narac
Anthony Pons
Porsche 911 RSR (997)+ 50 ronden
22.Andrea Bertolini
Olivier Beretta
Marco Cioci
Ferrari 458 Italia+ 52 ronden
23.Jordan Taylor
Antonio Garcia
Jan Magnussen
Chevrolet Corvette C6 ZR1+ 52 ronden
24.Bastien Briere
Jens Petersen
Shinji Nakano
Oreca 03 - Nissan+ 53 ronden
25.Tracy Krohn
Niclas Jönsson
Michele Rugolo
Ferrari 458 Italia+ 55 ronden
26.Michel Frey
Jonathan Hirschi
Ralph Meichtry
Oreca 03 - Judd+ 58 ronden
27.Seth Neiman
Patrick Pilet
Spencer Pumpelly
Porsche 911 RSR (997)+ 65 ronden
28.Jean-Philippe Belloc
Christophe Bourret
Pascal Gibon
Chevrolet Corvette C6 ZR1+ 69 ronden
29.Fabien Rosier
Philippe Thirion
Philippe Haezebrouck
Norma MP 2000 - Judd+ 70 ronden
30.Nick Leventis
Danny Watts
Jonny Kane
HPD ARX 03a - Honda+ 75 ronden
31.Robert Kauffman
Rui Aguas
Brian Vickers
Ferrari 458 Italia+ 84 ronden
32.Manuel Rodrigues
Alain Ferte
Philippe Illiano
Ferrari 458 Italia+ 86 ronden
33.Joël Camathias
Markus Palttala
Paul Daniels
Porsche 911 RSR (997)+ 88 ronden
34.Oliver Gavin
Tommy Milner
Richard Westbrook
Chevrolet Corvette C6 ZR1+ 163 ronden
35.Sébastien Bourdais
Nicolas Minassian
Seiji Ara
Dome - Judd+ 175 ronden
36.Simon Dolan
Sam Hancock
Haruki Kurosawa
Zytek Z11SN - Nissan+ 107 ronden
37.Scott Tucker
Christophe Bouchut
Luis Diaz
HPD ARX 03b - Honda+ 138 ronden
38.Alexander Sims
Yelmer Buurman
Romain Ianneta
Lola - Judd+ 139 ronden
39.Christian Ried
Gianluca Roda
Paolo Ruberti
Porsche 911 RSR (997)+ 156 ronden
40.Franck Montagny
Bertrand Baguette
Dominik Kraihamer
Oak Pescarolo - Judd+ 159 ronden
41.James Walker
Jonny Cocker
Roger Wills
Ferrari 458 Italia+ 174 ronden
42.Jody Firth
Warren Hughes
Brendon Hartley
Oreca 03 - Nissan+ 182 ronden
43.Marc Lieb
Richard Lietz
Wolf Henzler
Porsche 911 RSR (997)+ 194 ronden
44.Abdulaziz Alfaisal
Bret Curtis
Sean Edwards
Porsche 911 RSR (997)+ 198 ronden
45.Thomas Holzer
Mirco Schultis
Luca Moro
Lola B12/80 Coupe - Lotus+ 223 ronden
46.Pierre Ehret
Franck Montecalvo
Gunnar Jeannette
Ferrari 458 Italia+ 232 ronden
47.Jacques Nicolet
Matthieu Lahaye
Olivier Pla
Morgan - Judd+ 239 ronden
48.Alexander Wurz
Nicolas Lapierre
Kazuki Nakajima
Toyota TS 030 - Hybrid+ 244 ronden
49.Jörg Bergmeister
Patrick Long
Marco Holzer
Porsche 911 RSR (997)+ 264 ronden
50.Fabien Giroix
Stefan Johansson
Ludovic Badey
Lola B12/80 Coupe - Nissan+ 286 ronden
51.Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Stéphane Sarrazin
Toyota TS 030 - Hybrid+ 296 ronden
52.Marino Franchitti
Michael Krumm
Satoshi Motoyama
Delta Wing Nissan+ 303 ronden
53.Piergiuseppe Perazzini
Nicola Cadei
Matt Griffin
Ferrari 458 Italia+ 308 ronden
54.Allan Simonsen
Christoffer Nygaard
Kristian Poulsen
Aston Martin Vantage V8+ 347 ronden
55.Emmanuel Collard
Stuart Hall
Pescarolo 03 - Judd+ 358 ronden
56.Jean-Denis Deletraz
Keiko Ihara
Marc Rostan
Lola B12/80 Coupe - Nissan+ 361 ronden

Foto's: Georges De Coster


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in 24H du Mans
op zondag 17 juni 2012 om 15:01


Andere publicaties op Racingworld.be...