Jaguar plant terugkeer naar GT races met nieuwe F-Type

JaguarJaguar
Jaguar droomt van een deelname aan de mythische 24 uren races van Le Mans en de Nurburgring via een raceversie van hun nieuwe GT wagen de F-type. Deze wagen zal vooreerst ontwikkeld worden in een GT3 versie, mogelijk uitgerust met een revolutionaire Cosworth turbomotor en in 2014 op de markt komen waarna een GTE versie gepland is. Mogelijk wordt er eveneens een hybride systeem ontwikkeld door Williams F1 in de wagen ingebouwd.
Recentelijk werden de eerste foto’s verspreid van de nieuwe “kleine” Jaguar GT, die een waardige opvolger moet worden voor het roemruchte E type uit de jaren zestig van vorige eeuw. De wagen wordt dus geen vervanger van de XK, maar vormt een aanvulling op het gamma. Wordt de basisversie aangedreven door een drie liter V6 dan is er ook al sprake van een sportieve versie uitgerust met een V8.  Voor een terugkeer naar de competitie via een GT3 en/of GTE versie van de wagen kiest men bij Jaguar echter voor geen van beide motoren maar voor de 1.6 liter vier cilinder turbochargred ontworpen bij Cosworth en die ook dienst zal doen in de toekomstige C-X75 hybride supercar.

Het door de firma gesteunde klanten competitie programma zal ingaan vanaf 2014 en zal vermoedelijk starten met het aanbieden van een GT3 versie. Mogelijk wordt er later ook een hybride GT3 versie aangeboden, Jaguar gaat voor dit systeem samenwerken met Williams F1, dat ook al het hybride systeem met vliegwiel leverde aan Porsche voor zijn 911 GT3 R hybrid. Met het aanbieden van een raceversie F-type met Cosworth motor aan klanten kunnen beide firma’s, Jaguar en Cosworth, een deel van de ontwikkelingskosten recupereren. Daar waar als de motor enkel dienst zou doen in de weinige geproduceerde supercars deze kosten zeer hoog zouden uitvallen. Tot de keuze van de te gebruiken motor definitief vast ligt houdt Jaguar ook nog andere opties open zoals het gebruik van afgeleiden van de V6 en de V8 die in de seriewagens gebruikt worden. 

Foto: Jaguar press


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in GT3 op vrijdag 29 juni 2012 om 00:15


Andere publicaties op Racingworld.be...