van der Horst

Marussia F1 testpilote Maria de Villota zwaargewond na crash bij test

Maria de Villota - Marussia F1 Team
Maria de Villota - Marussia F1 Team
Maria de Villota is vanmorgen omstreeks kwart na negen lokale tijd zwaargewond geraakt nadat haar F1-wagen crashte tijdens een test. Marussia F1 had gepland om vandaag een aantal nieuwe aerodynamische evoluties uit te testen, maar reeds aan het einde van de eerste installatierun liep het flink mis voor het Britse team. Het was de eerste keer dat de Villota achter het stuur van de MR-01 kroop op de luchthaven van Duxford en het incident gebeurde aan een relatief lage snelheid (om en bij de 50 km/u). Hoe het ongeluk precies gebeurd is, is evenwel nog onduidelijk. De bolide zou volgens Chris Mann, reporter bij BBC Cambridgeshire, plots vooruit geschoten zijn en daarbij een truck van het team geraakt hebben.
Crash Maria de Villota - Marussia F1 Team
Crash Maria de Villota - Marussia F1 Team
Op beelden van de locatie valt op dat de helm van de Villota in contact kwam met een deel van de truck. De verwondingen zouden ernstig zijn, levensbedreigend zelfs, maar volgens lokale hulpdiensten zou de dochter van voormalig F1-piloot Emilio de Villota ondertussen stabiel zijn. De Spaanse blondine zou een kwartier het bewustzijn verloren hebben, maar was naar verluidt opnieuw bij bewustzijn toen ze naar het ziekenhuis werd overgebracht. De Villota was samen met Suzie Wolff de enige vrouwelijke F1-piloot en kreeg de rol begin dit jaar toebedeeld. Het Marussia team beschikt niet over een reservepiloot en de Villota van haar kant heeft (nog) geen superlicentie, waardoor ze niet in aanmerking komt om te starten in F1-wedstrijden en bijgevolg weinig ervaring heeft met F1-wagens. Eén mogelijk oorzaak van het incident, al blijft het gissen op dit ogenblik, is dat het systeem dat stilvallen voorkomt ongewild ingeschakeld was. Wanneer een F1 wagen tegen lage snelheid nog in versnellings staat en de piloot het toerental laat dalen, merkt de elektronica in de wagen dit op en tracht door het toerental terug de hoogte in te jagen stilvallen te voorkomen. Wanneer de elektronica de gaskraan openzet als er nog een versnelling is geselecteerd, schiet de wagen bijgevolg vooruit.

Foto's: Marussia F1 team & BBC Cambridgeshire



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Formule 1 op zondag 3 juni 2012.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons