Zolder Superprix: Jerry de Weerdt verrast iedereen

Brass Racing - Viper SRT10 GT3Brass Racing - Viper SRT10 GT3
Niemand had Jerry De Weerdt als beste Belg getipt tijdens de Zolder Superprix. De Antwerpenaar reed in zijn Dodge Viper GT3 naar de tweede plek in de Divisie GT en was zo de beste Belgische vertegenwoordiger tijdens een eerste dag van de Zolder Superprix die voornamelijk oranje kleurde. Cor Euser won in zijn ondertussen legendarische Marcos LM600 de wedstrijd bij de grote jongens, voor Rick Abresch in de Corvette C6.R en Jan Versluis in de VEKA Ferrari 458 GT2.
Veka Racing - Ferrari F430Veka Racing - Ferrari F430
Bert Longin startte als vijfde, leek even op weg naar een podium tot hij zich tijdens een duel met Cor Euser verslikte in de eerste linkse. De Ferrari-man moest door het grind en zou samen met Franz Lamot met een zesde plek genoegen moeten nemen, drie plaatsen beter dan Wim Lumbeeck in de DVB Chrsyler Viper GTS-R. “Cor remde zeer laat en ik moest wel wijd”, was de uitleg van Longin. “Doe ik dat niet dan gaan we allebei de boer op en is onze race over. Het ging tot dan toe zeer goed en ik denk wel dat een top 3 er in had gezeten.”
 
In de GT-divisie was de zege voor Ron Marchal in zijn Aston Martin DBRS9, die ondanks een drive through voor een te korte pitstop, op de meet 11 seconden overhield op Jerry de Weerdt.
 
“Dit podium is super”, glunderde de Antwerpse ondernemer Jerry de Weerdt aan het podium. “Rudi Steylaert en zijn mensen hebben schitterend werk aan de Dodge verricht en de progressie is enorm. Dit podium is mede hun verdienste en het smaakt naar meer.”    
 
Steve VanbellingenSteve Vanbellingen
Nog in de divisie GT werden Steve Vanbellingen en Bert Redant na een wat mysterieuze pitstop 7de in de JR Motorsport BMW M3 Silhouette. “Geen idee waarom Bert binnenkwam”, klonk het ontgoocheld bij Steve Vanbellingen die een uitgelezen kans miste op een goede zaak in de strijd om de titel.
 
In de Divisie GTB tot slot was de zege voor de Ford Mondeo MW V8 van Jacky van der Ende en Nelson van der Pol. Werner van Herck werd in de Mazda 3 vijfde.  
 
Met bijna veertig 'kleine' wagens startte de Supercar Challenge tijdens de Zolder Superprix op een schitterende manier, temeer dat ook de zon aanwezig was boven de Limburgse omloop. Bob Herber en Martin Lanting schreven in hun MadrettoR BMW Z4 de eerste race van de divisies Supersport, Sport 1 en Sport 2 tijdens de Zolder Superprix op hun naam. De beide Nederlanders bleven Koen Bogaerts en Pieter van Soelen, ook in een BMW, voor en Peter Hoevenaars, ook al een vertegenwoordiger van het Beierse merk, werd derde. In de Sport I-divisie ging de overwinning naar Eric van den Munckhof (Ford Focus) en in de Sport II-divisie ging de overwinning naar Nico Been (Renault Clio).
 
Spork Racing Team - Seat Leon SupercopaSpork Racing Team - Seat Leon Supercopa
De Belgische eer in de eerste race van het seizoen werd hoog gehouden door Luc De Cock in de Lotus 2/11 GT4. In de kleuren van Deldiche kwam hij als vierde over de meet, net één plaats naast het podium. Wie het podium wel haalden, waren Jimmy Adriaenssens/David Nye en Jonas De Kimpe/Vincent van Paemel. Beide duo's bemannen uiteraard een Spork Racing Team Seat Leon Supercopa en werden tweede en derde in de klasse van de Spaanse snelle bolides.
 
“Ik speel volop mee in het kampioenschap van de Seat Leon”, glunderde de jonge Antwerpenaar Adriaenssens aan het podium. “Ik ben dan ook blij met dit nieuwe podium, maar het is evengoed de verdienste van David en het hele team.” Ook vreugde bij Jonas De Kimpe en Vincent van Paemel. “Leuk toch, met heel het team op het podium”, was er ook bij hen racevreugde. Chris Voet-Bart van den Broeck reden in de Traxx Seat naar de vijfde plaats, “maar de watertemperatuur van onze Seat steeg onrustwekkend en we konden onze kansen niet verdedigen.”
 
MTE Racing - ZilhouetteMTE Racing - Zilhouette
De meest opmerkelijke Belgen in de eerste race van het weekend waren echter Pascal Nelissen-Grade en Patrick Poncelet in de MTE Racing Silhouette S2. “Wij komen uit de BRCC, het Belgische kampioenschap”, legde Pascal Nelissen-Grade voor de Nederlandse TV uit. “Maar de aanpak in eigen land is niet meteen klantgericht, iets wat we hier wel ervaren. Ik ben echt onder de indruk van hoe de Nederlanders het aanpakken. Laat me zeggen dat we ons welkom voelen en zonder twijfel nog willen terug komen.” Nelissen-Grade en Poncelet werden elfde algemeen.
 
De Saker RapX van Bert Longin en Wim Meulders gaf forfait met een stukke motor.

Supercar Challenge press - Foto's Niels Vaeck & Supercar Challenge


   



Dit artikel werd gepubliceerd op zondag 08 juli 2012 om 12:15


Andere publicaties op Racingworld.be...