BE Trophy: 3000 Km van Spa-Francorchamps: Nabeschouwing van de organisatoren

Viron-Richard-Engisch-OrgevalViron-Richard-Engisch-Orgeval
Nog geen twee seconden verschil na 24 uur racen : de eerste editie van de 3000 KM of Francorchamps eindigden in ware Hitchcock - stijl en het waren uiteindelijk Viron-Richard-Engisch en Orgeval die aan het langste eind trokken voor Van Impe-Leenders-Bentchikou-Dupassage. De iets oudere onder ons zullen het zich nog levendig herinneren : exact 20 jaar geleden eindigden de 24 Uren van Spa op een bloedstollende sprint, waarbij Steve Soper in extremis Eric van de Poele het nakijken gaf. De acteurs van afgelopen 3.000 Km van Francorchamps hebben een remake verwezenlijkt, waarbij de achtervolgers er echter niet in slaagden om hun rivalen in te halen en voorbij te gaan.
Op 17 minuten van het einde van de wedstrijd lag Emmanuel Orgeval (Delahaye-Rétrodor) aan de leiding met 26 seconden voorsprong. De Fransman kwam aan de leiding nadat de ploeg van ASH-PVi – sedert zaterdagavond bijna aan één stuk door leiders van de race – nog een  ultieme pilootwissel moesten uitvoeren, waarbij Benoit Dupassage het stuur voor de laatste sprint overgaf aan Patrick Van Impe. Naarmate de ronden vorderen slonk het verschil tussen beide auto’s. Met nog 10 minuten op de klok was het verschil minder dan 10’. Twee ronden voor het einde bedroeg het verschil 6,8 seconden, en minder dan 5 seconden bij het ingaan van de « final lap ».
 
Vergeten was de vermoeidheid van het voorbije etmaal en de piloten dienden zich een weg te banen door het verkeer op de piste, waarbij  telkens de kans bestond dat ze enkele tienden van seconden konden verliezen. Na twee volledige omwentelingen van de klok verscheen de zwarte Be Cox nummer 264 aan de leiding aan het einde van Blanchimont : de buit was binnen met een voorsprong van 1,8 sec, en daarmee huldigde dit team op een onnavolgbare manier het palmares van deze 3.000 Km in.
 
Alexandre Viron, twaalf maand geleden hier op dezelfde plaats nipt geklopt, genoot van het succes : « Gedurende meer dan driekwart van de race werden we steeds geplaagd door problemen met het uitvallen van de motor. De mecaniciens slaagden erin het euvel op te sporen en te herstellen. Daarna zijn we erin gevlogen en hebben dit duel tot op het einde kunnen uitvechten. Ik wens  hier Laurent Richard en Emmanuel Orgeval te huldigen voor hun stints voorbije nacht, toen het hevig regende en de piste bijna onder water stond : dankzij hun inspanningen slaagde het team erin om terug aansluiting te krijgen met de kopgroep. En Manu maakte de opdracht op een schitterende manier af. Deze race gaat de geschiedenis in….. »
 
En Viron vervolgt : « We dienden aan Patrick te weerstaan en tegelijkertijd te letten op ons brandstofverbruik…. Geen gemakkelijke opdracht wanneer de eindzege zo dichtbij ligt …. Maar wat een overwinning… !”
 
De verliezers gaven hun nederlaag ridderlijk toe en beseften het belang van de laatste pitstop : « Wij hebben de fout gemaakt om nog zo laat van piloot te wisselen : de pitstop duurde langer dan normaal, en dit tijdverlies komt ons nu duur te staan. Maar « that’s racing » : soms heb je geluk, soms heb je pech…”
 
Toch blijven, ondanks hun tweede plaats, Van Impe-Leenders-Bentchikou en Dupassage de grote animatoren van deze grootse race. In dit succes delen ook Piron-Fontaine-Delva en Olivier (Astur car), derde op het schavotje na eveneens behoorlijk wat stresserende momenten. « Wij zijn slechts 12 keer gestopt, en wij vreesden zonder benzine te vallen » verklaarde een lachende Pierre Piron.
 
Team AC-Motorsport - Be CoxTeam AC-Motorsport - Be Cox
Het team Baudart-Charlier-De Quirini-De Pierpont (e-Race Raidillon) sleepte zich over de eindstreep net voor James Swift en zijn vrienden van  Dominos Track Torque en meteen eerste buitenlanders in een klassement, waarop de Belgische teams duidelijk hun stempel drukten.
Volgden dan Vandenabeele en Tanghe vader en zoon (e-Race in Familie ), vóór de andere Britse formatie Porter-Hunter-Pickford (Happy Racing), Crosset-Gressens-Radermecker-Fumal (Amusement Park), Melin-Ricci-Creed (Juliette SKR) en Beighton-Noyce-Beighton-Bryant (Team Tiger), laureate in de benzine-klasse.
 
Overwinning in de Be Twin klasse ging naar Lémeret-Vercammen-Wouters-Coppieters-Vaxelaire-Wouters (Car Pass Live Racing Experience), de snelste ronde werd afgelegd door Bouillon-Van Oppens-Tavernier-Vervisch (McDonald’s) in 3’02 ‘’281.
 
De  leiders in het kampioenschap zijn de overwinnaars van deze eerste editie van de 3000 Km van Francorchamps, gekenmerkt door op sommige momenten apocalyptische weersomstandigheden met op het einde toch een straaltje zonneschijn.
 
Uitslag : 1. Viron-Richard-Engisch-Orgeval (Delahaye-Rétrodor), 390 ronden ; 2. Van Impe-Leenders-Bentchikou-Dupassage (ASH-PVI) op 01’’809 ; 3. Piron-Delva-Fontaine-Olivier (Astur Car) op 3 ronden ; 4. Baudart-Charlier-De Quirini-De Pierpont (e-Race Raidillon) op 4 ronden ; 5. Swift-Dawes-Owen-Kaiser-Howlett (Dominos Track Torque) op 7 ronden ; 6. Vandenabeele-Vandenabeele-Tanghe-Tanghe (e-Race en famille) op 9 ronden ; 7. Porter-Hunter-Pickord (Happy Racing) ; 8. Crosset-Gressens-Radermecker-Fumal (Amusement Park) op 11 ronden ; 9. Melin-Ricci-Creed (Juliette SKR) ; 10. Beighton-Noyce-Beighton-Bryant (Team Tiger), 1ste benzine ; 11. Rose-Harris-Wheldon-Fitzgerald (JPR) op 15 ronden ; 12. Simul-Léonard-Bollen-Rosoux (Colson Racing) ; 13. Guazzini-Giagnacovo-De Lorenzi-Bagnasco (GDL Racing) op 16 ronden ; 14. Thomas-Greensall-Van Lanschot-Leblanc (Racelogic) ; 15. Gurdjian-Gurdjian-Gurdjian-Milchior (Crazy SKR)… 32. Lémeret-Vercammen-Wouters-Coppieters-Vaxelaire-Wouters (Car Pass Live Racing Experience) op 31 ronden, 1ste Be Twin ; enz.
 
Kampioenschap: 1. Delahaye RT/Retrodor 136; 2. GDL, Colson Racing 117; 4. Amusement Park 113 ; 5. Chad Racing 98 ; 6. McDonald’s Racing 85 ; 7. CB Racing 89 ; 8. AC Motorsport 87 ; 9. Team Mezquita 82 ; 10. Italien Team 70

Kronos Events press - Foto's Kronos Events & Guillian Reyniers


   



Dit artikel werd gepubliceerd op zondag 08 juli 2012 om 20:15


Andere publicaties op Racingworld.be...