Zolder Superprix: Dutch GT zorgt niet voor gehoopt spektakel

Phil Bastiaans/Jan lammers (Porsche Centrum Eindhoven)Phil Bastiaans/Jan lammers (Porsche Centrum Eindhoven)
Naast de races van de Supercar Challenge moesten de drie races voor het Nederlandse GT4 kampioenschap de hoofdmoot van het programma van de Superprix verzorgen. Daar slaagde de Koninginneklasse van de Nederlandse autosport niet in en de toeschouwers werden op een pover spektakel getrakteerd. Dit kwam niet door de wagens, na verscheidene updates en het toelaten van achtervleugels lijken de GT4's nu ook op echte racewagens en ook niet door de rijders, die alles deden om er een mooie race van te maken. De dooddoener was het aantal deelnemers, zeven wagens aan de start op zondag, dat is een topklasse onwaardig en kan onmogelijk de toeschouwers tevreden stellen.
Al enkele jaren probeert men in Nederland een GT kampioenschap op poten te zetten gebaseerd op het GT4 reglement en dat met hulp van Stéphane Ratel Organisation. Na een aanvankelijk bemoedigende start zakte het aantal deelnemers vorig en huidig seizoen drastisch en groeide de onvrede. Duurder dan verwacht uitgevallen wagens, dure updates om competitief te blijven, geannuleerde races, verdenkingen van niet-toegelaten aanpassingen, er waren reden genoeg om de deelnemers te verontrusten. Ontevreden en ontmoedigd haakten verschillende teams af tot men nu op een punt gekomen is dat men zo niet meer verder kan. De vraag of de keuze voor GT4 wel de beste was blijft gesteld, GT4 kampioenschappen zijn buiten een subklasse in het Britse GT immers overal in Europa verdwenen, geen Eurocup meer en ook geen GT4 meer in de BES. De afzetmarkt voor GT4 wagens is dus klein wat weer leidt tot minder aangeboden modellen en dure aankoop en wisselstukken. Bovendien heeft Nederland al een goed boerend top GT kampioenschap met de Supercar Challenge.

Racing Team Holland - BMW M3 GT4Racing Team Holland - BMW M3 GT4
Dit alles resulteerde er in dat maar twaalf wagens afzakten naar Circuit Zolder voor de Zolder Superprix, waar op zaterdag twee sprintraces plaatsvonden en op zondag de hoofdrace over 50 minuten werd afgewerkt. De eerste wedstrijd zorgde al voor onherroepelijke mechanische schade bij beide Chevrolet Camaro’s en de Lotus Evora van Cor Euser. De race werd gewonnen door de BMW M3 van Ricardo van der Ende die probleemloos weg reed van de Porsche van Lammers.

Uitslag race 1:
1. Ricardo van der Ende (Racing Team Holland) BMW M3 GT4 – 15 ronden
2. Jan Lammers (Porsche Centrum Eindhoven) Porsche 911 GT4 +8.961
3. Ferdinand Kool (Day V Tec) Corvette C6 +10.206

Porsche Centrum Eindhoven - Porsche 911 GT4Porsche Centrum Eindhoven - Porsche 911 GT4
Drie wagens minder dus voor race 2 en wanneer  Marcel Nooren na een dispuut met de organisatie opstapte en zijn BMW terugtrok, kwamen er nog maar acht wagens aan destart. Phil Bastiaans vertrok van op pole en zou de race ook winnen, terwijl Zumbrink en Catsburg streden voor de tweede plaats.

Uitslag race 2:
1. Phil Bastiaans (Porsche Centrum Eindhoven) Porsche 911 GT4
2. Henry Zumbrink (Day V Tec) Corvette C6 +2.412
3. Nick Catsburg (Racing Team Holland) BMW M3 GT4 +6.840

Nissan GT Academy Team - Nissan 370 ZNissan GT Academy Team - Nissan 370 Z
Nadat de Nissan 370 Z van Tim Coronel zijn motor had stuk gereden in race 2, bleef ook die wagen in de pits staan voor de hoofdrace. Met zeven gingen ze dus van start voor de 50 minuten durende wedstrijd met pilotenwissel. De overwinning leek naar de Corvette van Kool te gaan, maar de wagen viel uit met een deffect aan de koppeling. De strijd om de zege ging dan tussen de BMW van Catsburg/van der Ende en de Porsche van Bastiaans en veteraan Jan Lammers.  De BMW won het pleit en de derde plaats ging alsnog naar de Nissan van van Es/Sanders

Uitslag race 3:
1. Nick Catsburg/Ricardo van der Ende (Racing Team Holland) BMW M3 GT4, 29 ronden
2. Phil Bastiaans/Jan lammers (Porsche Centrum Eindhoven) Porsche 911 GT4 +2.273
3. Sandor van Es/Bertus Sanders (Nissan GT Academy Team) Nissan 370 Z +15.049

Foto's: Niels Vaeck & Paul van Splunteren


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Internationaal op maandag 09 juli 2012 om 07:50


Andere publicaties op Racingworld.be...