Verslag donderdagtraining 8 juli

Met slechts acht motards op een half natte piste zou je normaal spreken over een baaldag. Maar als daar twee Belgische top piloten de dienst van uitmaken zit de voormiddag er zo wel op.

Wat Stéphane Mertens (BMW Boxer Cup) en Werner Daemen (Honda 1000cc) allemaal met die machines kunnen! Superrrrrrrrrr...

Onder dreigende wolken komen de eerste wagens om 13 uur de baan op. Voor de aanwezige Nederlanders wordt het belangrijk om zo snel mogelijk een droogweer afstelling te vinden want de eerste druppels melden zich reeds.

De drie Formule Ford musketiers van verleden week (Mike Stoffels, Liroy Stuart en Dennis Retera) schieten bijna als eerste de baan op maar ze worden toch voorgegaan door enkele Dutch Supercar Challenge deelnemers. De Porsche van de familie Backelandt manoeuvreerde als allereerste uit de pitsstraat gevolg door de mooie BMW M3 E46 van Richard van den Bos. Even later werd het DSC afgerond met John v.d. Voort/Lex v.d. Meijden met de Marcos Mantis van Power Motorsport.

Nog Nederlanders maar dan iets mindersnel, de Equipe Verschuur met vier Clio’s voor Paul Vahstal, Joost Vahstal, Gilbert Esmeijer en Frans Verschuur. In oefengalop zagen we enkele Seat Ibiza Cupra Cup deelnemers (Frank v.d. Berg, Tom Langeberg/Niek Jansen en Jan Latour/Harrie Kolen. Het Tempo team en Tim Coronel waren de enige met een Alfa 147 GT Cup.

Toch weer even geleden dat er nog rallywagens te zien waren op Zolders asfalt maar zelfs daar trakteerde onze noorderburen ons mee. Zo zagen we even de Opel Manta en daarna de BMW M3 van Wim Muilwijk/Michelle Milivojevic.

Maar er waren ook Belgen hoor. Twee BTCS Porsches van Pino Racing (Lémeret/Nef en Mathieu/Voets). Bijna driemaal zoveel Belcar bolides met Ruben Maes/Francois Verbist (Porsche 996 biturbo), Peter Theuws/Patric Derdaele (Ultima GTR), Michael Schumann/Jean-Claude Meert (Porsche 993), Dirk De Sterck (AD Porsche 996) en Werner Van Herck (Mazda RX-7).

Aangezien de wedstrijd van zondag voor Sprinter en Touring Cup kwamen de meeste deelnemers dan ook uit deze cups. RTM met Jos van Roy (Porsche 996), Kelly Jamers/Guy Kersten (Porsche 964), Vader en zoon Van Roey (Porsche 993), Lieven Goegebuer/Dirk Van Elslander (Porsche 993 Cup), André Carlier (BMW 325), Bart Van Dijck/Koen De Bruyne (BMW M3), Paul Braeckmans/Patrick Smeets (BMW 320), Peter Beckers/Marc Van Manshoven (BMW Compact), Geert Dierckx (BMW E30), en alweer Ollanders Guido Buskens/Martijn Stroek/Leon Zappey (Renault Megane) en Christophe Ryheul (Renault Megane).

Het wekelijks taxi bedrijf werd uitgebaat door KS motorsport (BMW), Steve Van Bellingen (BMW) en Philippe Huart (Mini) terwijl Richard Laurent/Frédérique Jonckheere (ERG Clio), Rob Van Roey (First Motorsport Clio) en de Yarissen van A+Racing (eventjes zelfs met Philippe Leybaert) onverstoord hun rondjes afhaspelde.

Al even vlijtig waren de Formule Renault 1600 jongens van Speedlovers (Jonathan Tonet en Maurizio Pignato).

Uit Duitsland de VW Bora met Helmut en Holger Pohlen. Van het zelfde team was ook de “for sale” Porsche. Obluda verdedigde in zijn eentje de Ford kleuren met zijn Ford Cup Fiesta.

Enkele formule 2 bolides, een tweetal Triumph classic cars, Xavier Moermans met zijn BMW, de huur Porsche van Van Moerkerke, een Coca Cola Radical en een handvol persoonlijke wagens ronde deze training af.

Crash-boom-bang: had ik willen opdragen aan de hevige regenbuien die Zolder namiddag teisterde maar de Mazda RX-7 van Werner Van Herck dacht daar anders over.

Rond 16u30 vatte de Mazda plots vuur, Van Herck zette de wagen aan de kant (post 17) maar moest toezien hoe de vlammen meer en meer prooi kregen in de ruim aanwezige polyester.

Enkele wel gerichte stralen uit het brandblustoestel van de veiligheidsploeg beperkte de (zichtbare) schade. Hopelijk valt de averij mee en zien we de Mazda en Van Herck snel terug op het circuit.

Bij leven en welzijn, tot over twee weken.
Door de vrijdag training (Zolder Super Prix) is er geen vrije donderdag training.

Ronald Janssens
www.RJ-online.be


   



Ronald Janssens

Van onze redacteur

Ronald Janssens

Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar
op vrijdag 09 juli 2004 om 11:27


Andere publicaties op Racingworld.be...