Porsche heeft de eerste race van de ADAC GT Master op de Red Bull Ring volledig gedomineerd. Tijdens de kwalificaties had het merk uit Stuttgart al de eerste drie startplaatsen weten in te palmen en na afloop van de eerste wedstrijd had het zelfs de volledige top vier in handen. De uiteindelijke zege ging naar de Schütz Motorsport Porsche van Nick Tandy en Christian Engelhart. Van onze twee landegenoten in koers kon enkel Nico Verdonck in de punten eindigen met de tiende plaats.
Onder een dreigende hemel en op een licht vochtige baan namen 40 wagens de start op de voormalige A1 Ring. Zoals verwacht kwam het tot een opstopping in de eerste rechtse en dat ging gepaard met het nodige trek- en duwwerk, bij de slachtoffers ondermeer een Corvette en twee Lamborghini’s. Ook de teammaat van Maxime Martin, Dino Lunardi, verloor wat plaatsen in de chaos. Wanneer de safety car de pit terug kwam opzoeken werd deze meteen na de herstart weer de baan op geroepen wanneer de MRS GT Racing McLaren een spin maakte, de wagen die morgen overigens vanaf de pole mag vertrekken voor race 2. Voor de pitstops wijzigde er weinig aan de oorspronkelijk gridopstelling en het was dan ook de Farnbacher Porsche die de twee zusterexemplaren en de Callaway Corvettes voorbleef.De pitstops schudden vervolgens de top 3 door elkaar waardoor de Schütz Motorsport Porsche oprukte naar de leiding, terwijl het Farnbacher exemplaar terugviel naar P3. De posities bleven weliswaar ongewijzigd tot aan het vallen van de finishvlag, maar dat nam niet weg dat de toeschouwers twee mooie duels voor de leiding en voor de laatste podiumplek kregen voorgeschoteld. Nick Tandy kon uiteindelijk Nicolas Armindo voor een halve seconde afhouden om zo al de tweede overwinning van het seizoen te pakken.
Een degelijke prestatie kwam er wederom van de Lamda Ford van onze landgenoot Nico Verdonck en de Fin Jesse Krohn. Ondanks het feit dat de Heico Mercerdes van David Arnold de Ford rondtikte in de eerste wedstrijdhelft, kon de witte bolide die was gestart vanaf de achttiende stelling nog tiende worden. Nico Verdonck reed een knappe stint en noteerde zeer constante tijden die in de buurt lagen van die van de leiders. In de voorlaatste ronde klopte Verdonck aan de deur van de top 10 en in de laatste paar kilometers kon hij de tiende plek en bijhorend punt nog afsnoepen van de MS Racing Team Mercedes van Daniel Dobitsch. Voor kampioenschapsleiders Maxime Martin en Dino Lunardi werd het maar een anonieme race in hun Alpina B6, het stop-and-go karakter van de Red Bull Ring lijkt de zware en logge B6 niet echt te liggen en het duo werd dan ook 'maar' dertiende in dit hyper competitieve veld.
Tot slot vermelden we ook nog dat de Callaway Corvette van Daniel Keilwitz en Diego Alessi dankzij de punten van de zesde plaats de leiding in het kampioenschap weer overneemt en dat ten koste van Maxime Martin die nu op drie luttele punten achterstand staat.
Foto's: ADAC GT Masters