ADAC GT Masters: Lausitzring: Porsche klopt Mercedes in race 1

Team Geyer&Weinig EDV-Unternehmensberatung - Schütz Motorsport - Porsche 911 GT3 RTeam Geyer&Weinig EDV-Unternehmensberatung - Schütz Motorsport - Porsche 911 GT3 R
De eerste race van het ADAC GT kampioenschap op de Lausitzring draaide uit op een duel tussen de Porsche van Christian Engelhart/Nick Tandy en de Mercedes van Asch/Götz. De Porsche won het pleit met een voorsprong van 0.4 seconde. Ook de derde plaats ging naar een Porsche met het duo Renauer/Armindo. Maxime Martin en Nicko Verdonck vertrokken van ver op de grid en konden zich niet mengen in de strijd m de kopplaatsen. De Alpina B6 kwam als negende over de lijn maar Lunardi kreeg nog een tijdstraf toegemeten. Nicko Verdonck pakte samen met Krohn de elfde plaats.
Al gisteren bij de kwalificatie werd het duidelijk dat Porsche en Mercedes het zouden uitvechten voor de overwinning en in de top zes vinden we dan ook enkel wagens van beide merken. Nochtans was de voorsprong van de winnaar, de Porsche van Engelhart/Tandy miniem op de achtervolgende Mercedes van Ash en Götz. Dit kwam mede door twee safety-car procedures als gevolg van crashes. De tweede onderbreking die net voor het openen van de pitwindow plaatsvond duurde zolang dat er nog 13 minuten van de race overbleven toen de groene vlag gegeven werd. De Mercedes met Götz aan het stuur plaatste zich in het spoor van de Porsche van Tandy, maar kon er niet voorbij. Robert Renauer en Nicolas Armindo brachten hun Porsche als derde over de lijn voor nog een Porsche met Farnbacher en Kentenich aan het stuur. Beide HEICO Mercedessen palmden plaatsen vijf en zes in met Baumann/Proczyk en Buhk/Simonsen.

Lambda Performance - Ford GT GT3Lambda Performance - Ford GT GT3
Voor de Belgen was er geen glansrol weggelegd. De Alpina B6 die 110 kg ballast meezeult, vertrok vanuit zestiende stelling. Martin en Lunardi konden nog oprukken tot de achtste plaats alvorens Martin net voor het einde van de race nog de BMW van Schwager moest voorbij laten. Lang genoot onze landgenoot niet van de twee punten die de negende plaats opleverde, want de wedstrijdleiding besloot de wagen 60 seconden straftijd te geven wegens vermeend duwwerk van Lunardi. Nico Verdonck, die met de Lambda  Ford GT twaalfde eindigde, schuift dus een plaats op in het klassement.

Foto's: ADAC GT Masters


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in GT3 op zondag 26 augustus 2012 om 01:19


Andere publicaties op Racingworld.be...