Moskou: Voorbeschouwing Belgian Audi Club Team WRT

Het FIA GT1 World Championship zal dit weekend geschiedenis schrijven met de eerste organisatie van een FIA-evenement op een Russische omloop. Deze première is het gevolg van de groeiende interesse bij de Russen voor autosport en het belang van deze groeimarkt in de automobielwereld en racerij. Een gloednieuw circuit is 'onbekend terrein' voor iedereen en dit kan leiden tot boeiende en felbevochten wedstrijden. Voor het Belgian Audi Club Team WRT misschien wel de gelegenheid om opnieuw een podiumplek te bemachtigen. Iets wat net niet lukte op de Slovakiaring, twee weken terug, ondanks de inzet en het uitstekende werk van Stéphane Ortelli-Laurens Vanthoor, Frank Stippler-Oliver Jarvis en de hele crew. De Belgische Audi's R8 willen maar al te graag bewijzen dat ze daar thuishoren...
De ‘Moscow Raceway’ in Volokolamskiy, een 70-tal kilometer ten noordoosten van het Rode Plein, werd nog maar enkele weken geleden ingehuldigd met een race in het kader van de World Series 3.5. Hopelijk zijn de onvermijdelijke technische problemen waarmee men toen werd geconfronteerd van de baan. De omloop, 3,931 km lang, werd ontworpen door Herman Tilke en is dus een mix van snelle en trage stukken, met verschillende types van bochten. “We zullen moeten afwachten hoe de GT-wagens er zich zullen gedragen, zeker wat het ritme betreft”, blikt Laurens Vanthoor vooruit. “Als de opeenvolging van remmen en optrekken niet te bruusk is, dan zou dat onze Audi’s wel moeten liggen.” De jonge Belg en zijn ploegmakkers trachtten over zoveel mogelijk informatie te beschikken, gebruikmakend van televisiebeelden en simulaties. Bovendien konden ze ook hun licht gaan opsteken bij voormalige collega’s uit de eenzitterij die er tijdens het eerste raceweekend aan de slag waren.
 
We verwachten wel wat probleempjes, iets wat bijna vanzelfsprekend is als je naar een gloednieuw circuit trekt in een land waar de autosport nog in zijn kinderschoenen staat en men bovendien beperkte ervaring heeft met evenementen op dit niveau”, aldus WRT-Sportdirecteur Pierre Dieudonné. “Ook op het vlak van logistiek is het allemaal niet zo eenvoudig. Voor de trucks was het een lange reis, een reis die vanaf de Russische grens tot aan de omloop in konvooi verliep. Maar voorlopig loopt alles volgens plan.” Ook het weer zou wel eens een belangrijke rol kunnen spelen aangezien het mogelijk zal regenen en het er behoorlijk fris kan zijn.
 
Het Belgian Audi Club Team WRT mikt op een podiumplaats. “In Slovakije waren we snel en enkel externe factoren leidden ertoe dat we naast het podium grepen”, gaat Dieudonné verder. “Ik hoop dat we hierop kunnen verderbouwen. De kleine gewichtscompensaties die door de FIA voor deze meeting warden aangekondigd kunnen ons helpen, hoewel dit geen impact heeft op de fundamentele problemen van de ‘Balance of Performance’. Een ding is echter zeker... In tegenstelling tot sommige andere teams is onze strijdlust intact. In geen van beide kampioenschappen waaraan we deelnemen bevinden we ons in de beste positie, maar zolang de kans bestaat, gaan we er voluit voor!
 
Dit evenement wijkt af van het normale schema en zal slechts twee dagen duren.  Zowel de ‘Qualifying Race’ als de ‘Championship Race’ vinden plaats op zondag om 9.15u en 13.15u Belgische tijd, wat betekent dat het in Moskou twee uur later is. Nieuw is ook het feit dat vanaf deze race het FIA GT1 en het Europese FIA GT3 samen zullen rijden.
 
 
FIA GT1 World Championship - Round 7
Moscow Raceway, Rusland
1-2 september 2012
 
 
Timing (Lokale tijd = CET +2)
 
 
Zaterdag 1 september 2012
09:00-10:20 (07:00-07:20) Vrije trainingen 1
11:50-13:10 (09:50-11:10) Vrije trainingen 2
15:15-16:15 (13:15-14:15) Kwalificaties
 
 
Zondag 2 september 2012
09:00-09:30 (07:00-07:30) Warm-up
11:15-12:15 (09:15-10:15) Race 1 (Kwalificatierace)
15:15-16:15 (13:15-14:15) Race 2 (Kampioenschapsrace)
 
 
Belgian Audi Club Team WRT Audi R8 LMS ultra
#32 Stéphane Ortelli (MC) – Laurens Vanthoor (BE)
#33 Frank Stippler (DE) – Oliver Jarvis (GB)
 
Tussenstand in het pilotenklassement na 12 van de 18 races
1. Bartels-Buurman121 punten
2. Basseng-Winkelhock105
3. Makowiecki-Dusseldorp82
4. Pastorelli80
5. Ortelli-Vanthoor70
6. Jarvis-Stippler 56
7. Salaquarda-Vilander55
Tussenstand in het ploegenklassement na 12 van de 18 races 
1. All-Inkl Münnich Motorsport185 punten
2. Vita4One Racing Team166
3. Belgian Audi Club Team WRT126
4. Hexis Racing107
5. AF Corse73
6. Reiter Engineering52


Belgian Audi Club press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op donderdag 30 augustus 2012 om 11:11


Andere publicaties op Racingworld.be...