24H Zolder: Voorbeschouwing Scuderia Monza en Belgium Racing

Belgium Racing en Scuderia Monza, twee teams die de 24 Hours of Zolder hoog in het vaandel dragen, werkten afgelopen week een joint venture uit en gaan samen de uitdaging aan om in dezelfde wagen de Zolderse etmaalrace te betwisten. De wagen wordt de Porsche Supercup van Belgium Racing en bemanning van dienst zijn Frank en Hans Thiers, Dylan en Patric Derdaele en Danny De Laet.
“Er is lang over nagedacht, maar nu is de kogel door de kerk”, aldus Patic Derdaele.
“Ook de keuze van de bemanning is nu in een definitieve plooi gevallen. Dylan kon ook aan de slag bij ProSpeed Competition waarmee hij ook in de Blancpain Endurance Series aan de slag is en dus ook de 24 Hours of Spa betwistte. Maar aangezien de broers Thiers en ook Danny De Laet interesse toonden in onze Porsche Supercup hadden we een probleem. Indien we een vierde piloot vonden die mee het financiële plaatje inkleurde, kon Dylan richting ProSpeed en bleef ik aan de kant. Dylan droppen in een GT3-R van ProSpeed en ik actief als vierde piloot in mijn eigen Porsche Supercup was een beetje van het goede teveel. Enfin, de vierde piloot kwam er niet waardoor Dylan in het kwartet wordt opgenomen en ik als vijfde piloot op de reservebank ga zitten. Verder zal ik trachten om het geheel zo goed mogelijk te coördineren”.
 
“Onze Porsche Supercup is volledig gereviseerd en komt nagelnieuw aan de start. We gokken op een plaats in de voorste gelederen. Al is het met de komst van de proto’s meer dan ooit koffiedik kijken. Het wordt in ieder geval een nieuw avontuur, enerzijds met de komst van de exotische proto’s en anderzijds door onze samenwerking met de broers Thiers. We werden twee jaar geleden 2de met een Porsche Supercup in eigen beheer en we hopen met dit homogeen team opnieuw te schitteren. We zijn iets zuiniger dan de snellere GT’s op de startgrid en dat voordeel moeten we kunnen uitspelen aan de pomp”, besluit de Limburgse zakenman.
 
Ook de broers Thiers zijn vertrouwde gezichten tijdens deze Zolders klassieker en Frank heeft reeds 22 edities op zijn actief van deze Limburgse hoogmis. Frank debuteerde tijdens de 24 Uren in 1989 en is er 24 jaar later nog steeds bij. We vonden op de inschrijvingslijst in de naam van Patrick Schreurs een piloot die er reeds vroeger bij was en Frank sloeg twee edities over. Een record is het niet, maar hij mag zich tot een van de anciens rekenen inzake het aantal deelnames.
 
“De eerste deelname werd ik samen met mijn broer Kurt en Fons Taels vierde met een BMW”, herinnert Frank zich. “Later zijn we dan overgeschakeld naar Porsche en ook met de Ferrari en de Viper kwamen we ooit aan de start. De Ferrari en de Viper zijn echter niet gebouwd voor dergelijke zware races. We veroverden veel overwinningen destijds in GTB en werden enkele malen vierde algemeen. Ons beste resultaat was een derde plaats algemeen in 2010. First won toen de wedstrijd en Belgium Racing was 2de met ondermeer Patric & Dylan Derdaele. Onze concurrenten van twee jaar geleden zijn nu onze bondgenoten, of hoe een dubbeltje rollen kan”.
 
“Waarom we dit jaar kozen voor de Porsche van Belgium Racing is vrij eenvoudig. Onze Porsche wordt jaar na jaar minder competitief en we moeten telkens zwaar investeren om deze wagen terug in optimale omstandigheden aan de start te krijgen. De wagen van Belgium Racing is een Supercup van de laatste generatie en volgens ons een topwagen voor dergelijke wedstrijden. Als we onze rekening maken en niet opnieuw zwaar investeren in onze oude Porsche, is dit prijs-kwaliteit de beste keuze. En net zoals Hans en ikzelf hebben ook Patric, Dylan en Danny reeds bewezen dat we allen goed kunnen presteren in wedstrijden tweemaal rond de klok en we stonden alle vijf ooit op het algemeen podium. En niet alleen de piloten gaan zich verenigen; ook de bijstand zal worden gedaan via een samenwerking van de crews van Belgium Racing en Scuderia Monza. Dit wordt opnieuw een schitterende editie voor ons”, besluit een enthousiaste Frank Thiers.

Scuderia Monza/Belgium Racing press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op dinsdag 04 september 2012 om 19:24


Andere publicaties op Racingworld.be...