van der Horst

24H Zolder: De visie van Andy Jaenen op de 24 Hours of Zolder 2013

Andy Jaenen is een begrip in de Vlaamse autosportscène en is sinds enkele jaren ook de drijvende kracht achter Skylimit Events. Via Skylimit Events komt de Limburger quasi dagdagelijks in contact met autosportliefhebbers van verschillende niveau's, zo ook zij die hun eerste stappen op het circuit zetten. Waar onze nationale kampioenschappen begin dit jaar een nieuwe impuls kregen, is er quasi geen enkel initiatief dat de amateur-autosportliefhebber ondersteunt in zijn tocht hogerop te klimmen. Andy Jaenen probeert net die doelgroep wegwijs te maken en werd met die reden door Circuit Zolder aangeduid als Liaison Officer 24 Hours.
"Onze track days zijn enorm populair", steekt Andy Jaenen van wal. "Al jaren laten wij toe om op een goedkope manier in aanraking te komen met verschillende facetten van de autosport. Wij organiseren bijvoorbeeld drift wedstrijden en track days, zowel op Circuit Zolder als op andere circuits en dat in binnen- zowel als buitenland. Wij wilden ook een officieel kampioenschap organiseren zodat we beginnende piloten opnieuw een opstapklasse konden aanbieden richting de grotere nationale kampioenschappen. Vroeger organiseerde ik, dankzij Pak Limburg, al een kampioenschap zodat de amateurpiloot zijn gading vond. Daarnaast had je meer recent zaken als de BBL cup, de Carglass Cup, de Endurance Cup welke echt toegespitst waren op de amateurracers, racers die naar mijn mening de basis horen te zijn van de autosport. Zelf proberen we ons steentje bij te dragen en schrijven we bijvoorbeeld met vaste regelmaat enkele Porsches in in het Belgian Race Car Championship (BRCC). Met succes overigens, elke keer opnieuw bewijzen we dat je met relatief weinig budget ook autosport kan beoefenen op een degelijk niveau. Je hoeft niet over grote budgetten te beschikken om toch mee te draaien in een nationaal kampioenschap, je moet enkel de kneepjes van het vak kennen natuurlijk..."

Jaenen heeft doorheen de jaren reeds heel wat teams en piloten begeleid en nam ook zelf regelmatig deel aan wedstrijden. "Ik weet nog dat ik in 1994 mijn eerste 24 Hours of Zolder reed, een jongensdroom die uitkwam eigenlijk! Met een kleine wagen kon je jezelf toen meten met verschillende concurrenten en de grote jongens moesten navigeren tussen de buik van het veld. Nu is het in feite net omgekeerd; je hebt grote namen als ProSpeed Competition, WRT, Marc VDS Racing en daarnaast is er quasi geen plaats meer voor de echte amateurs. Er wordt zo bruut gereden soms dat het niet echt leuk is om bijvoorbeeld als team één Clio in te schrijven. Je hebt geen concurrentie en je wordt soms met een scheef oog bekeken door de toppers, jammer want autosport hoort een plezier te zijn. Ik wil mensen met wie ik in contact kom opnieuw dat gevoel, plezier beleven op het circuit, geven tijdens de 24 Hours of Zolder. "

"Dat is de reden waarom ik ben ingegaan op een voorstel van Thierry Deflandre om de etmaalrace in Terlaemen terug te herstellen in zijn glorie. Op dat te kunnen bewerkstelligen is er volgens mij maar één weg, die van de amateurs! Ik deel de visie van de CEO van Circuit Zolder dus volledig en ik zal de eerste zijn om mee aan de kar te trekken in die richting. We moeten de autosport terug opbouwen vanaf de grond, met verschillende klasses en uitdagingen op maat van elke piloot. Zo kan je als piloot beginnen te racen in een kleine wagen en geleidelijk aan opstappen naar bolides met een grotere cylinderinhoud bijvoorbeeld. Op die manier kan je eveneens stap per stap je licentie verbeteren om uiteindelijk te kunnen deelnemen aan wedstrijden zoals de 24 Hours of Zolder of zelfs grote internationale evenementen. Op die manier zal je, ook als beginner, je kunnen meten met de concurrentie en geven we racers de kans om hun wagen aan te passen aan hun budgettaire capaciteiten. Dat doen we bijvoorbeeld al tijdens deze editie, we zetten twee Porsche 996 in en waren zelfs een

van de eerste om ons engagement te bevestigen dit jaar, daardoor prijkt ook startnummer één op onze wagen! Maar het moet breder dan dat, je moet als piloot opnieuw keuzes kunnen maken. Stel dat je een budget hebt om op een Porsche deel te nemen samen met vijf andere rijders, dan kan je misschien op een Clio of BMW deelnemen met slechts twee of drie collega's voor eventueel of minder budget. Nu hebben de mensen gewoon die mogelijkheid niet, ik wil mijn taak opnemen om die mensen met elkaar in contact te brengen.  Er staan veel auto's stil en er zijn veel mensen van wie ik zeker weet dat ze wedstrijden willen betwisten op circuit, wel dan is het onze taak om die twee groepen met elkaar in contact te brengen.  Enkel zo halen we de Belgische autosport opnieuw uit het slop, want de huidige situatie is onhoudbaar op lange termijn. Enkel zo zorgen we dat iedereen, toprijder of amateur, plezier kan beleven op ons vertrouwde Limburgse Circuit Zolder."



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Circuit Nationaal op woensdag 5 september 2012.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons