van der Horst

Fusie ALMS en Grand-Am vanaf 2014

Grand-Am Daytona Prototypes
Grand-Am Daytona Prototypes
Na enkele woelige dagen vol speculatie werd vandaag in Daytona eindelijk de bevestiging gegeven, Amerika zal vanaf 2014 slechts één top sportscar kampioenschap kennen. Als een donderslag bij heldere hemel kwam afgelopen weekend te Baltimore het gerucht naar buiten dat de American Le Mans Series en de Grand-Am series hun strijdbijl zouden begraven en fusioneren in de nabije toekomst. Buiten de bevestiging hiervan werd er op de persconferentie die vandaag werd gegeven echter niet veel meer verteld en dat terwijl de plannen toch al meer dan 6 maanden oud blijken te zijn. Hoe dan ook, deze aankondiging is ongetwijfeld een mijlpaal in de Amerikaanse autosportgeschiedenis.
  • LTF
ALMS Prototypes (LMP)
ALMS Prototypes (LMP)
Welke naam het nieuwe geüniformiseerde kampioenschap zal meekrijgen, is nog niet geweten. De huidige series blijven komend seizoen echter gewoon hun eigen kalender afwerken in de aanloop naar het nieuwe hoofdstuk in de Amerikaanse autosportgeschiedenis. Niet alleen zou de fusie moeten garant staan voor grotere deelnemersvelden en bijgevolg meer spektakel op de baan, ook het combineren van het beste van de twee kalenders zou het kampioenschap tot een hoger niveau moeten tillen. Met legendarische races als de 24 uren van Daytona, de 12 uren van Sebring, Petit Le Mans en de beste "road courses" in de VS op het programma kan het haast niet mislopen op dit vlak. Vooralsnog gaat men ervan uit dat er 12 races op kalender zullen staan.

ALMS GTE-wagens
ALMS GTE-wagens
Een belangrijk aandachtspunt is ook in welke mate de bestaande verschillende klassen (LMP1, LMP2, LMPC, GTE, DP, GT) worden behouden en of de link met de ACO al dan niet zal standhouden. Voorlopig zijn de heren er nog niet uit welke type wagens zullen mogen deelnemen. Het ziet er echter naar uit dat er geen einde zal komen aan de connectie met Le Mans. Tussen de lijnen kon men afleiden dat de uitermate populaire en spectaculaire GTE-klasse zal behouden blijven maar dat LMP1 zal worden afgevoerd. Verder zouden de teams ook kunnen beschikken over een schrapresultaat zodanig dat men in juni nog steeds trip naar Le Mans kan maken. Het nieuws van de fusie moet bij de ACO (organisator van het FIA WEC en de 24h du Mans) ook even de alarmbel hebben moeten doen afgaan; immers na de precaire toestand van de ELMS zou nu ook hun in tweede pijler in de VS aan het wankelen zijn. Afwachten dus hoe dit verder afloopt.

Grand-Am GT
Grand-Am GT
De algemene teneur tijdens de aankondiging was echter positief en het gerucht dat het zou gaan over een zuivere overname van de ALMS door Grand-Am/Nascar lijkt niet te kloppen. Elementen van beide kampioenschappen zullen behouden blijven. Don Panoz, stichter van de ALMS: “Deze fusie zal het professionele sportscar racen versterken, meer dan wat elk van beide organisaties op zichzelf had kunnen bereiken. De ALMS werd opgericht voor de fans en ik ben er zeker van dat dit hun zeker te goede gaat komen aangezien we nu zullen samenwerken met Grand-Am om de sport naar een hoger niveau te tillen, namelijk daar waar het behoort te zijn in het Noord-Amerikaanse en internationale motorsportlandschap.”
 
Er blijven natuurlijk nog heel wat vragen onbeantwoord en voor velen staat er nu een vraagteken naast het seizoen 2013. Waarom immers nog investeren in nieuw en beter materiaal wanneer er nog geen zekerheid bestaat over de toekomst. Laat ons hopen dat 2013 niet verloren gaat en dat men zo snel mogelijk met concrete informatie komt voor wat de technische en sportieve reglementen betreft. 2014 wordt meer dan ooit dus een sleuteljaar voor de sport, temeer daar ook de ACO haar nieuwe reglementen dan van kracht worden.

Foto's: Grand-Am/ALMS



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in American Le Mans Series op woensdag 5 september 2012.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons