24H Zolder: Prototypes kampen met zichtbaarheidsproblemen

De komst van de prototypes is volgens velen een aanwinst voor de 24 Hours of Zolder. Zeker in deze moeilijke tijden voor het evenement zijn zij een welgekomen aanvulling van het startveld van de 24 Hours of Zolder 2012. De grote GT's en de lage proto's zullen het komend weekend voor het eerst een volledig etmaal tegen elkaar opnemen, vanuit verschillende hoeken is er dan ook interesse over het wedstrijdverloop. Een veel gehoorde opmerking gisterenavond in de pits was echter de zeer slechte zichtbaarheid naar achteren.
“We zien niets in de achteruitkijkspiegels”, vertelt Raphaël van der Straten die dit weekend voor het eerst op een prototype rijdt, meer bepaald een Wolf GB08. “De spiegels zijn veel te klein op de Wolf. We hebben zelf verschillende zaken uitgeprobeerd, maar niets blijkt effect te hebben. De mensen van Wolf zelf lijken bovendien ook niet in staat om het probleem te kunnen/willen oplossen. Ik denk dat deze wagens niet echt ontwikkeld zijn om überhaupt ingehaald te worden, zo simpel is het.” Niet alleen de Wolfs kampen met het probleem, ook de Ligier JS49 van Erik Qvick zit in hetzelfde schuitje; “De zichtbaarheid naar achteren is ook hier een probleem. We hebben de spiegel al eens geherpositioneerd, helaas zonder veel resultaat.”
 
Het probleem stelt zich echter vooral in de omgang met de GT3’s van de laatste generatie. Een snelle blik naar de uitslag van de kwalificaties maakt duidelijk dat WRT, Marc VDS Racing en ProSpeed Competition aan een zeer hoog tempo volop voor de zege zullen gaan strijden. “Ik weet dat we moeten opletten met de prototypes”, steekt Bas Leinders van wal. “Ze zien ons niet goed aankomen en daar moeten we rekening mee houden bij het inhalen.” Indien het tot een contact zou komen tussen een GT en een Proto, dan is het bovendien ook aanneembaar dat de schade voornamelijk in het kamp van de laatste zal worden opgetekend. 
 
Ook Erik Qvick gaat hier verder op in: “Het snelheidsverschil met de GT3’s is aanzienlijk en met hen moeten we dan ook zeer goed op onze hoede zijn, de rest van het veld zit ongeveer op dezelfde snelheid.” Raphaël van der Straten vult aan; “Het zal voornamelijk wennen zijn aan de wagen, zeer voorzichtig zijn op de piste en optimaal de blauwe vlaggen benutten. Zolang we er maar plezier in beleven!”

Update zaterdag 8 september 2012

GHK Racing met uniek camerasysteem aan de start

Foto's: Marnik Mouchaers & Martijn Wouters


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Nationaal op vrijdag 07 september 2012 om 15:08


Andere publicaties op Racingworld.be...