24H Zolder: ProSpeed heeft wedstrijd in handen halfweg (12u)

Halfweg de Zolderse etmaalrace heeft Prospeed Competition de wedstrijd in handen. Met de opgave van de Marc VDS Racing BMW werd de strijd vooraan herleid tot een duel tussen de ProSpeed Porsche en de WRT Audi. Het verschil tussen beide wagens bedraagt weliswaar 3 ronden, of 4,5 minuut, maar dat verschil was eerder in de wedstrijd veel kleiner. Achter de twee GT3 tenoren bevindt zich nog een relatief compacte top 10 waarin regelmatig positiewisselingen plaatsvinden. Het opgavepark telt voorlopig vijf officiële opgaves, wat vanzelfsprekend betekent dat er nog 18 wagens in koers zijn.
Het voornaamste wedstrijdfeit in het tweede kwart van de race was de opgave van de Marc VDS Racing BMW. De Beierse bolide viel net na middernacht plots stil met een defect differentieel, de kans op de zege verdween als sneeuw voor de zon en dus besloot men om de tijdrovende herstelling te laten voor wat het is. Het resterende duel tussen de overblijvende Porsche en Audi GT3’s kende vervolgens een afwisselend verloop. Tegen de klok van elven  zag de ProSpeed #75 drie ronden voorsprong veranderen in 2 ronden achterstand wanneer er na het wisselen van de voorste remmen een extra stop moest gemaakt worden nadat de wagen tijdens de outlap het linker voorwiel verloor.
 
Ook de WRT Audi bleef niet gespaard van de nodige pech. Net wanneer Edward Sandtröm de ProSpeed Porsche van Bert Redant in het vizier kreeg, werd de Audi #32 weer teruggeslagen door problemen met de remmen. Een zeer trage inlap gevolgd door een lange pitstop zorgde ervoor dat de R8 een dikke vier ronden verloor op de leider. Bij ProSpeed gaven vervolgens Marc Goossens en Maxime Soulet de Porsche de sporen om maximaal in te spelen op de pech bij de naaste concurrenten. Een goed uur later krijgt de Audi weer een kleine tegenslag te verwerken wanneer een geplande pitstop vervroegd moet worden wegens een lekke linker achtband. Na 12 uren was het Anthony Kumpen die met de Audi aan het jagen was.
 
De derde podiumplek werd na 12 uren wedstrijd ingenomen door de Belgium Racing Porsche, door uit de problemen te blijven en constante tijden te noteren rukte de #99 op. Het was nochtans de Qvick Motors Racing die het merendeel van de wedstrijd op deze positie vertoefde. De Ligier JS49 van het West-Vlaamse team was vaak even snel als de Porsche, maar verloor ondermeer tijd met het omslachtige wisselen van de remmen.
 
In de rest van de top 10 lopen de onderlinge verschillen niet al te hoog op en vinden er regelmatig positiewisselingen plaats. De prototypes houden het voorlopig goed uit en nemen de helft van de top 10 in beslag. De Recy Racing Team BMW 120d die zeer lange stints kan afwerken en zich daarmee al snel een stek in de voorste regionen had veroverd, viel na 10 uren wedstrijd ver terug na zeer lange herstellingen ten gevolge van een botsing tegen een muur. Tot slot vermelden we nog dat winnende wagen van twee jaar geleden – de First Motorsport Porsche 997 Cup S – inmiddels het strijdtoneel heeft verlaten nadat de wagen teveel schade opliep bij een crash in de eerste linkse .

Foto: Marnik Mouchaers


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Nationaal op zondag 09 september 2012 om 04:40


Andere publicaties op Racingworld.be...