Nürburgring: Voorbeschouwing Belgian Audi Club Team WRT

Voor de vijfde en voorlaatste meeting van het jaar, zijn de Blancpain Endurance Series dit weekend te gast op een van de meest gerenomeerde circuits uit de uithoudingsracerij: de Nürburgring. De legendarische omloop in de heuvels van de Eifel wordt het strijdtoneel van de eerste van twee races waarin de titel zal worden beslecht. Na Duitsland volgt op 14 oktober de finale in het Spaanse Navarra. Ook het Belgian Audi Club Team WRT is nog in de running voor de eindzege. In de tussenstand van het ploegenklassement bedraagt de achterstand op de leider slechts twee punten en men is bereid diep te gaan om de titel succesvol te verdedigen. Ook in het pilotenklassement behoort de eerste plaats nog tot de mogelijkheden, maar hier kijken Christopher Haase-Christopher Mies-Stéphane Ortelli aan tegen een achterstand van 15 punten. Edward Sandström en Laurens Vanthoor, ploegmakkers van Marco Bonanomi bevinden zich in vierde stelling. Voor het Belgische team wordt het alvast geen gemakkelijke opdracht, in de wetenschap dat het ook aantreedt in het FIA GT1 World Championship, eveneens op de Nürburgring.
“We staan in de Blancpain Endurance Series voor het moment van de waarheid en we gaan er dit weekend op de Nürburgring dan ook alles aan doen om onze titel te verlengen”, aldus een strijdvaardige Team Principal Vincent Vosse. De combinatie ‘Blancpain’ en FIA GT1 maakt de taak in Duitsland het er alvast niet makkelijker op. “Alles werd tot in detail geregeld”, meldt Sportief Directeur Pierre Dieudonné, “ en ook al is het niet vanzelfsprekend om vier verschillende wagens te runnen en twee verschillende teams van mechaniciens en ingenieurs in te zetten tijdens een evenement, we zijn klaar voor deze uitdaging”.
 
Bij de beide rijderstrio’s zal bovendien een iemand dit weekend uitkomen in de twee kampioenschappen.  In het geval van de #1, de best geplaatste Audi R8 LMS ultra in de tussenstand, valt Stéphane Ortelli deze eer te beurt, maar de Monegask draait zijn hand niet om voor deze zware taak en kijkt zelfs naar zijn terugkeer naar de Ring. “Het is een omloop waar ik van hou, maar best speciaal”, steekt hij van wal. “Om een of andere reden is het een omloop met heel weinig grip waar de tijdsverschillen nooit groot zijn. Bovendien, zoals we allemaal weten, is het weer er onvoorspelbaar, wat uiteraard ook belangrijk kan zijn. Maar, het is een circuit dat me nauw aan het hart ligt, je moet namelijk weten dat ik er in 2008 mijn comeback heb gemaakt na mijn verschrikkelijke ongeval met een LMP1 in Monza. Het is eigenlijk daar dat ik besefte dat ik nog steeds racepiloot was!
 
Ook Laurens Vanthoor, op de #2, komt aan de start van de twee kampioenschappen. In de FIA GT1 is hij ploegmaat van Ortelli, in de Blancpain zijn ze elkaars rivaal, hoewel ‘rivaal’ misschien niet de beste omschrijving is. “Het belangrijkste is om goed voor de dag te komen in beide series”, aldus de Belg, “en succesvol te zijn voor het team natuurlijk. In de Blancpain maken wij nog steeds een kans op de titel maar is de #1 beter geplaatst. Over de racestrategie hebben we het nog niet gehad maar het mag duidelijk zijn dat er in de eerste plaats van ons zal verwacht worden dat we de belangen van Audi en WRT verdedigen.
 
Met enkel een vrije training en pre-qualifying op zaterdag, ligt het zwaartepunt van het weekend op zondag met een kwalificatiesessie in de voormiddag en de 3-uren race om 14.30u na afloop van het GT1-gebeuren.


   



Dit artikel werd gepubliceerd op donderdag 20 september 2012 om 12:30


Andere publicaties op Racingworld.be...