Dit jaar is er voor de Race Promotion Night geen concurrentie van de Condrozrally, noch van een Grand Prix Formule 1, dus zou de meeting volgende zaterdag op Circuit Zolder het eerste seizoen van de BRCC in schoonheid en voor niet weinig toeschouwers moeten kunnen besluiten.
Voor de finales van het Belgian Racing Car Championship heeft de RPN zijn formule herwerkt. De meeting gaat nog steeds over één dag, 10 november, maar de wedstrijd van tien uur werd met de helft ingekort. Toch wordt er bijna volledig in het donker gereden, want de start wordt om 16u45 gegeven.Na de enige kwalificatie van 75 minuten om 9u50 worden vanaf 12u25 wel eerst nog twee Short Races van 30 minuten gehouden. Zonder ongeval of technisch probleem zou de titel daar naar de broers Hans en Frank Thiers moeten gaan, aan het stuur van hun Ferrari 430 GT3 van de Scuderia Monza.
“Het is en blijft een mechanische sport en met een regenrace die verwacht wordt, kan er echt van alles gebeuren,” stelt Frank Thiers. “Een tik krijgen, even van de baan gaan, het zou kunnen volstaan om niet twee keer minstens vierde te finishen en naast de titel te grijpen. Tot hiertoe zijn wij van pech gespaard gebleven en wij hopen dat we die lijn kunnen doortrekken tot in deze finale. Hans en ikzelf zijn alleszins extra gemotiveerd en wij gaan er alles aan doen om in de twee sprints de missie tot een goed einde te brengen.”
Stéphane Lémeret staat op 31 punten tweede in het kampioenschap, maar weet dat hij zijn lot niet meer in eigen handen heeft. “Zelfs indien ik de laatste twee wedstrijden win hoeven mijn concurrenten niet zo hoog te finishen”, stelt de rijder van de Volvo S60 Silhouette, die er nu allicht wat spijt van heeft dat hij het seizoen niet bij Delahaye Racing is begonnen. “Ik heb dus besloten om mijn wagen met Loïc Deman te delen, om zo wat budget over te houden en ook in de endurance voor de zege te kunnen gaan.”
In het Long Race-kampioenschap is de strijd om de titel nog heel wat meer open. Met vier overwinningen en een opgave leidt de Porsche 911 Prospeed van Fred Bouvy en Christian Kelders (200 punten) met slechts vier eenheden voorsprong op de Kia Pro_cee'd Silhouette die Philippe Stéveny deelt met de teameigenaar van Chad Racing, de Brit Iain Dockerill.
“Christian start dit weekend in de historic Rally van Nieuw-Zeeland, daarom rijd ik deze keer enkel met Damien Coens” stelt Fred Bouvy. De kans bestaat dat Bouvy alleen kampioen wordt, want zijn partner Coens miste eerder dit seizoen een wedstrijd. Bovendien kan hij ook de titel in de “Beker van België voor Rijders” veroveren (de gehalveerde som van de punten in Short, en Long Races), want daar telt Bouvy 341,5 punten, tegenover 304,5 voor Iain Dockerill. “Dit weekend wil ik winnen. ’s Nachts rijden, in de regen, beetje schuiven, dat is helemaal mijn ding.”
Net zoals in 2011 krijgt de onvermoeibare Brusselaar Philippe Stéveny tegenover zich.
“Met honderd paarden minder dan de Porsche, een groter verbruik en bandenwissels die dubbel zo lang duren – deze wagen is immers ontwikkeld voor sprintwedstrijden – zijn onze kansen niet zo groot”, stelt de uittredende kampioen. “Om het tegen Prospeed op te nemen hadden we ook een Porsche aan de start moeten brengen. Want zelfs al gaan we met de zege lopen, dan heeft Fred Bouvy genoeg aan een tweede plaats om de titel te veroveren. We kunnen dus enkel uitgaan van de regelmaat van onze Kia en hopen dat onze concurrenten wat problemen krijgen. We zijn in ieder geval al zeker van de titel bij de Silhouettes. Ik behoud mijn titel van kampioen bij de toerismewagens!”
Indien beide favorieten in de problemen zouden geraken staat de Porsche van Albert-Léonard (187 punten) klaar om voor een enorme verrassing te zorgen. Wiskundig maken ook de Porsche Belgium Racing van vader en zoon Derdaele (155) en zelfs de Gomez Compétition van Sarah Bovy (151), die samenspant met Fransman Arnaud Gomez en Sacha Bottemanne, nog een kans op de titel. Maar om voor zo een Limburgs mirakel te zorgen zouden hun rivalen een rampweekend moeten beleven en zouden ze zelf de zege moeten behalen.
De strijd om de eerste plaatsen in een onuitgegeven uithoudingswedstrijd van vijf uur (door de band zijn het er maar drie) gaat niet enkel tussen de vijfde reeds geciteerde bolides. Bij het dertigtal deelnemers moet er ook rekening worden gehouden met de Aston Martin GPR van Michael Schmetz, Pierre Grivegnée en… Maxime Soulet, de Ferrari van de familie Thiers, de Dodge Viper GT3 Bravo van Jerry De Weerdt en Jeffrey Van Hooydonk en uiteraard ook de Volvo S60 Silhouette in handen van Stéphane Lémeret, Loïc Deman en Edouard Mondron.
“We hebben een goed team, maar over zo een lange afstand geen enkele ervaring met de auto”, legt de journalist-rijder uit. “Om de transmissie wat te sparen zullen we dan ook proberen zo weinig mogelijk over de boordstenen te rijden.”
Wat er ook van zij, er zal tot 21u45 zaterdagavond moeten worden gewacht om het verdict in het endurancekampioenschap te kennen. En het feest in de immer gezellige tent van Kronos Events te beginnen. Omdat de Night ook koud kan zijn, kan iedereen zich voordien al opwarmen met een lekkere warme erwtensoep met spek! Kwestie van dit eerste BRCC-seizoen lekker warm te beëindigen. De afwezigen zullen dus zeker ongelijk hebben…
Kampioenschap Long Race : 1. Frédéric Bouvy & Christian Kelders 200 ; 2. Iain Dockerill & Philippe Stéveny 196 ; 3. Michaël Albert & Nicolas Leonard 187; 4. Dylan Derdaele 155; 5. Sarah Bovy 151; 6. Damien Coens 150; 7. Pierre Piron & Pierre-Yves Rosoux 147 ; 8. Nicolas Jussy 142 ; 9. Pascal Courrier 13 ; 10. Michaël Schmetz & Pierre Grivegnée 120 ; 11. Patric Derdaele 113 ; 12. Bruno Vermeeren 112 ; 13. Jean-Pierre Lequeux & Jean-Marc Ueberecken 109 ; 14. Jean-Christophe Montant 108 ; 15. Roberto Nale, Pascal Muller, Chris Mattheus, Didier Grandjean 106 ; enz.
Kampioenschap Short Race : 1. Frank & Hans Thiers 421 ; 2. Stéphane Lémeret 390 ; 3. Franck Radet 365 ; 4. Pascal Courrier 303 ; 5. Frédéric Bouvy 283 ; 6. Jean-Pierre Lequeux 275 ; 7. Pascal Muller 274 ; 8. Jean-Christophe Montant, Michaël Schmetz 268 ; 10.Roberto Nale 245 ; 11. John Pilette & Jacque Naniot 232 ; 12. Didier Grandjean 229 ; 13. Iain Dockerill 217 ; 14. Vincent Vandenabeele 215 ; 15. Nicolas Jussy 195 ; enz.
Kampioenschap Belgian Cup Drivers : 1. Frédéric Bouvy 341,5 ; 2. Iain Dockerill 304,5 ; 3. Pascal Courrier 287,5 ; 4. Franck Radet 279,5 ; 5. Philippe Stéveny 275,5 ; 6. Hans & Frank Thiers 270,5 ; 7. Christian Kelders 270 ; 8. Michaël Schmetz 254 ; 9. Didier Grandjean 250,5 ; 10. Jean-Pierre Lequeux 246,5 ; 11. Pascal Muller 243 ; 12. Jean-Christophe Montant 242 ; 13. Nicolas Jussy 239,5 ; 14. Roberto Nale 228,5 ; 15. Pierre Piron 226,5 ; enz.
Tekst & foto: Kronos Events press