Radical bouwt met de RXC eerste supercar
De RXC werd vanaf nul opgebouwd en heeft dus zo goed als niets gemeen met de andere modellen van het merk. Zowel het chassis, de ophanging als de V6 motor werden specifiek ontwikkeld voor het nieuwe model. Het SR9 Le Mans model diende als inspiratie voor het ontwikkelingsteam en de RXC brengt dan ook de LMP stijl naar de gewone weg. De carrosserie werd zorgvuldig ontworpen met het oog op het generen van een maximum aan downforce en wordt voorzien van een GT3-specificatie vleugel. De deuren zijn evenals bij de Mercedes SLS van het gullwing type en gaan dus naar boven open.
De wagen zal worden uitgerust met een opgevoerde doch prijsvriendelijke 3.7 liter V6 Ford Duratec 37 Ti-VCT motor. Ondanks dat de motor en versnellingsbak opgebouwd zijn volgens race specificaties hebben deze ieder slechts om de 10 000 kilometer een onderhoudsbeurt nodig. Indien gewenst kan er ook de 480 pk sterke V8 3.0 liter in de wagen ingebouwd worden, dezelfde motor die nu al wordt gebruikt in de SR8 RX racewagen. Schakelen gebeurt met een paddleshift systeem. Op het circuit zet de wagen de nieuwe trend verder van met een dak voorziene CN-prototypes zoals die ook al eerder werden voorgesteld door Oreca, Norma en Zulltec.
Update 15 december 2012
Special Open Trophy promotor Dries Heyman liet via onze Facebook pagina weten dat zijn kampioenschap een eerste bolide hoopt te verwelkomen op de startgrid begin april, al gaf hij tevens mee dat de levertijd mogelijk nog een probleem zou kunnen betekenen. Op deze manier zouden we de Radical RXC volgend jaar al in België kunnen bewonderen.Update 15 januari 2013
Foto's van de Radical RXC welke is voorgesteld in Birmingham.Foto's: Radical
Tweet