Austin: Audi te sterk voor de concurrentie

Op geen enkel moment kwam de dominantie van Audi tijdens de kwalificaties voor de WEC race op het circuit van Austin in gevaar. De beide R18 e-tron quattro's palmden zonder problemen de eerste rij in en de Toyota moest op het gemiddelde van vier ronden al 1.341 seconde toegeven op de polesitter. In de LMP2 klasse was het opnieuw G-Drive Racing dat de toon zette gevolgd door de beide OAK Morgan's. In de aparte sessie voor de GT's ging de snelste tijd naar de Aston Martin van Makowiecki/Senna.
Er zal morgen een mirakel moeten plaatsvinden om Audi van een vijfde opeenvolgende overwinning in het WEC te houden. De twee R18 e-tron Quattro’s waren tijdens de kwalificatie gewoonweg ongenaakbaar en de enige aanwezige Toyota moest lijdzaam de dominantie ondergaan. Loic Duval was opnieuw de snelste man bij Audi en legde een rondje af in 1:47.520, maar voor de startplaatsen te bepalen neemt men de twee snelste ronden van de twee snelste rijders per wagen en deelt deze door vier. Ook met de twee ronden van McNish erbij geteld bleef de Audi #2 bovenaan de tabellen staan. De tweede Audi kwam probleemloos op de tweede plaats postvatten en Fässler/Lotterer/Tréluyer worden de enige serieuze tegenstander voor het trio op de pole.

Toyota kan enkel rekenen op zijn zuiniger verbruik om in te lopen op beide Audi’s, maar de Japanse bolide schoot deerlijk te kort om de tijden die de Audi’s reden te benaderen. Bovendien kwam de TS030 Hybrid na São Paulo opnieuw in contact met een Lotus LMP2. Naast de Toyota zal op de tweede lijn de Rebellion Lola-Toyota plaats nemen. De G-Drive Oreca toonde zich na São Paulo opnieuw de snelste LMP2 bolide en Martin/Conway/Rusinov reden de snelste tijd in hun klasse voor beide OAK Morgan-Nissan’s waar Pla/Brundle/Heinemeier-Hansson hun teamgenoten Baguette/Plowman/Gonzalez te snel af waren. De Pecom Racing Oreca van Perez-Companc/Minassian/Kaffer klokte de vierde tijd.

In de sessie voorbehouden aan de GT’s was de snelste tijd voor de Aston Martin Vantage bestuurd door Senna en Makowiecki. Bergmeister en Pilet verhinderden met hun Porsche dat Aston Martin de top twee op hun naam schreven en verwezen de Vantage van Stanaway/Lamy/Dalla Lana naar de derde plaats ondanks dat Stanaway de snelste man op de baan was. Kobayashi/Vilander konden met hun Ferrari 458 niet beter doen dan de vierde tijd bij de GTE-Pro. Ferrari pakte wel de pole in de GTE-Am klasse dankzij de 8Star Motorsports 458 Italia van Aguas/Potolicchio/Malucelli, zij bleven de Aston Marin van Nygaard/Thiim/Poulsen voor.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in WEC op zaterdag 21 september 2013 om 18:36


Andere publicaties op Racingworld.be...