Hongaroring: Alpine scoort eerst overwinning sinds terugkeer - Porsche voor Ferrari in GTE

De Signatech Alpine Oreca-Nissan van Pierre Ragues en Nelson Panciatici heeft op overtuigende wijze de 3 uren van de Hongaroring gewonnen. Regenbuien zorgde voor moeilijke omstandigheden en een asfaltlint dat nooit echt de tijd kreeg om op te drogen. Pierre Ragues voelde zich op het Michelin rubber echter als een vis in het water en nam na vier ronden de leiding over van de Murphy Prototypes Oreca om vervolgens bijna het gehele veld op een ronde te zetten. Zijn teamgenoot op de Alpine #37, Nelson Panciatici maakte de klus af en hield uiteindelijk nog +38.268s over op de Murphy Prototypes Oreca-Nissan die in handen van Nieuw-Zeelander Brendon Hartley nog strek kwam opzetten in de slotfase. In het kampioenschap komt Alpine nu samen met Thiriet by TDS Racing aan de leiding te staan.
Het podium in LMP2 werd vervolledigd door de Jota Sport Zytek-Nissan van Oliver Turvey en Simon Dolan die in het openingsuur nog kreeg af te rekenen met een lekke band. Thiriet by TDS Racing blijft het kampioenschap aanvoeren na de vierde race van het seizoen, maar Pierre Thiriet en Mathias Beche kenden in de Oreca-Nissan #1 niet bepaald een race om over naar huis te schrijven met heel wat extra pitstops en een contact aan het begin van de race. Boutsen Ginion kwam met zijn nieuwe bemanning (Hartshorne/Kapadia/Al Mudhaf) niet verder dan de zestiende plaats algemeen of zevende in de klasse op 9 ronden achterstand.

Proton Competition won in GTE met de Porsche 911 GT3 RSR #77 van Nick Tandy, Christian Ried en Klaus Bachler en dat met een marge van een ronde op de RAM Racing Ferrari 458 Italia van het top duo Johnny Mowlem-Matt Griffin, die nu overigens zo goed als zeker zijn van de titel in het debuutseizoen van RAM Racing. Vooral de stint van Nick Tandy sprong in het oog, maar ook de kampioenschapsleidende Ferrari moest een extra keer de pitlane komen opzoeken. Derde werd de AF Corse Ferrari #55 van Marco Cioci en Stefano Perrazini. ProSpeed legde beslag op de vierde plaats en bleef daarmee wel de IMSA Matmut Porsche van een vliegende JK Vernay voor. De polesittende JMW Motorsport Ferrari moest opgeven.
 
GTC werd een Russische aangelegenheid met de plaatsen 1 en 2 voor beide SMP Racing Ferrari’s. Op het einde werd er nog tactisch gespeeld en mocht de wagen nummer #69 van Shaitar/Ladygin/Babini nog snel de leiding overnemen om alzo ook in de puntentelling de bovenhand te nemen op de Ecurie Ecosse BMW met nog een race voor de boeg.


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in ELMS
op zondag 15 september 2013 om 18:47


Andere publicaties op Racingworld.be...