6H Spa: Toyota wint na sneeuwbui - Martin (AMR) wint GTE-Pro!

6H Spa FIA WEC6H Spa FIA WEC
Als toeschouwer had u vandaag twee redenen om af te zakken naar het circuit van Spa-Francorchamps: een wereldkampioenschap met een winters decor en - vooral - een prangend spektakel in de GTE Pro-categorie, die gewonnen werd door onze landgenoot Maxime Martin en zijn teamgenoot Alex Lynn op de Aston Martin #97. Fernando Alonso, Sébastien Buemi en Kazuki Nakajima (Toyota TS050 #8) wonnen de LMP1-klasse na problemen bij de zusterwagen en zijn zo bijna zeker van de wereldtitel.
Dat een Toyota de voorlaatste manche van het Wereldkampioenschap Uithouding zou winnen, was geen geheim. De vraag was alleen welke van beide Japanse LMP1-bolides aan het langste eind zou trekken. Tegenslag voor de auto van Fernando Alonso, die kostbare seconden verloor in de pitlane toen de hemelsluizen een eerste keer opengingen, maar de Spanjaard won uiteindelijk toch voor een tweede opeenvolgende keer in Francorchamps, na een sensorprobleem op de zusterwagen. De grootste tegenstander van het trio Alonso-Buemi-Nakajima was zonder enige twijfel de omstandigheden, want ze moesten zowel regen, wind, hagel als sneeuw trotseren om te zegevieren in de Ardennen. Toyota is na Spa trouwens wel zeker van de wereldtitel bij de constructeurs.

Stoffel Vandoorne (SMP Racing BR01 #11) genoot even van de leidersplaats in de openingsfase van de wedstrijd, maar ook onze landgenoot kon niets veranderen aan de waardeverhoudingen in het FIA WEC. Vandoorne, Vitaly Petrov en Mikhail Aleshin werden derde, op amper vijftien seconden van de Rebellion R13 #3 van Thomas Laurent, Gustavo Menezes en Nathanaël Berthon.

De strijd in de LMP2-klasse draaide in eerste instantie uit op een spannend duel tussen de Signatech Alpine A470 #36 (Nicolas Lapierre-André Negrão-Pierre Thiriet) en de Jackie Chan DC Racing Oreca 07 #38 (Ho Pin Tung-Gabriel Aubry-Stéphane Richelmi), maar uiteindelijk was het Dragonspeed dat in de slotfase van de race het laken naar zich toetrok. Het Amerikaanse team profiteerde van een neutralisatie in de slotfase om op en over zijn rivalen te gaan. In een seizoen dat gedomineerd wordt door Signatech en Jackie Chan DC Racing, is het de eerste overwinning voor de Oreca 07 #31 van Roberto Gonalez en ex-F1-rijders Pastor Maldonado en Anthony Davidson.

Duimen en vingers likken in GTE-Pro

Laat hierover geen enkele twijfel bestaan: het spektakel in Spa-Francorchamps kwam, bijna uitsluitend, van de GTE Pro-wagens, die een memorabele strijd leverden, waarin zo goed als alle merken een aandeel hadden. Alleen Ford, nota bene de polesitters gisteren, kwam er wat minder aan te pas, met een zesde en een tiende plek als eindresultaat. Vooraan viel de Aston Martin Vantage van onze landgenoot Maxime Martin, die als tweede was gestart, even terug naar de kelder van het klassement na de eerste safety car-periode, maar de Britse GTE was vooral in de regen erg sterk en rukte weer helemaal op naar voren.

Op een kwartier van het einde leek het succes toch in gevaar te komen door een opzittende James Calado (Ferrari 488 GTE #51), maar een laatste sneeuwbui en racedirecteur Edoardo Freitas beslisten daar anders over. De debatten werden iets minder dan vijftien minuten van het einde definitief gestaakt en dus wint Maxime Martin in eigen land voor het eerst in het WK Uithouding, ondanks lichte schade na een contact met een van de BMW M8 in de openingsuren van de race. Alessandro Pier Guidi en James Calado (Ferrari) worden dus tweede, net voor de Porsche 911 RSR #91 van Giammaria Bruni en Richard Lietz. De top 8 in GTE-Pro eindigde trouwens binnen tien seconden van elkaar...

Porsche, Aston Martin en Ferrari werden eveneens naar het podium gestuurd in GTE-Am. De zege was voor de 911 RSR Dempsey-Proton Racing #77 van Matt Campbell, Christian Ried en Riccardo Pera, voor de TF Sport Aston Martin Vantage #90 van Charlie Eastwood, Salih Yoluç en Euan Hankey, en de Clearwater Racing Ferrari 488 #61 van Matt Griffin, Matteo Cressoni en Luis Perez-Companc.

Het Super Season van het FIA WEC is bijna ten einde. Het seizoen wordt afgesloten met een hoogtepunt, namelijk de 86ste editie van de 24 Heures du Mans op 15 en 16 juni.


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in WEC
op zaterdag 04 mei 2019 om 20:14


Andere publicaties op Racingworld.be...