Er komt een derde klasse in het FIA GT kampioenschap

Rollcentre Mosler MT 900RDe wagens die reeds enkele jaren tijdens de Proximus 24H of Spa de 'Group 2' vormen, kunnen vanaf 2005 ook aan de slag in het FIA GT kampioenschap. Dat werd door de World Motorsport Council beslist, nadat eerder de GT Commissie het fiat gaf voor deze uitbreiding van het FIA GT kampioenschap. Goed nieuws dus voor teams die bvb een Vertigo Streiff, een Mosler MT 900 R of nog andere zoals een Morgan Aero of een TVR T400R op stal hebben staan. Zij kunnen vanaf volgend jaar aan de slag in het officiële FIA GT kampioenschap, in een aparte klasse.

Stéphane Ratel, de 'big chief' van SRO en grote begeesteraar van o.a. het FIA GT kampioenschap, wil dit kampioenschap niet enkel mondialiseren, maar wil ook meer diversiteit brengen in het deelnemersveld. De GT klasse (volgend jaar GT1) werd dit jaar hoofdzakelijk een bedoening tussen Ferrari en Saleen. Naar het eind van het seizoen kwam er na veel poeha de Maserati MC12 bij en ook troffen we uitzonderlijk nog een Chrysler Viper terug. In de N-GT (vanaf 2005 GT2) was het een strijd tussen Porsche en Ferrari. Hoe hoogstaand dit kampioenschap dan wel mag wezen, qua inbreng van de merken en de constructeurs was het de laatste tijd huilen met de pet op.

De nieuwe klasse moet daar verandering in brengen. De wagens zullen niet aan de volledige FIA homologatie moeten voldoen maar zullen (logischerwijze) wel een FIA crash test moeten doorstaan. Een goede zaak dus voor Morgan, TVR, Lotus, Vertigo, Maserati (met de Trofeo Light) en vooral ook voor Mosler. 'Mister Mosler', Martin Short, kijkt er met volle moed naar uit om de MT 900 R's op de startgrid van meerdere FIA GT races te zien staan. Meer dan verdiend overigens, na hun uitstekende resultaten tijdens de 1000 km van Spa, de 24U van Daytona, de 24U van Bathurst en vooral hun Britse GT titel in 2003 en Spaanse GT titel in 2004.

(Foto: Rollcentre Racing-Martin Short)


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Dries de Smet in FIA GT op zaterdag 11 december 2004 om 13:09


Andere publicaties op Racingworld.be...