Sebring 12H: JJ Lehto (Audi R8) leidt na 2 uren racen

Audi na twee uren wedstrijd op één en tweeOm 10u46 kreeg het hele veld groen licht. De Spyker nr. 47 diende vanuit de pitlane te vertrekken: het team bracht de wagen niet tijdig op de grid... De Audi's namen meteen het commande, gevolgd door de Dyson Lola's. Maar al in de eerste werde het Dyson team getroffen door pech en diende Guy Smith de pitlane op te zoeken (lekke band). Ook in de eerste ronden noteerden we een spin van Peter Kox in de Aston Martin. Voor Smith hield de pech niet op, want enkele minuten laten had de Dyson Lola opnieuw een lekke band en zakte ver weg in het klassement. Voor Rollcentre racing begon de race ook niet zoals gewenst; De Dallara-Nissan verloor al snel zes ronden...

Ook al vroeg problemen in de LMP2 klasse voor de Lola's van John Field en William Binnie. Field kon na een bezoekje aan de pitlane zijn race verder zetten, maar voor Binnie waren de problemen groter. Meteen ook de eerste gele vlag van de wedstrijd, om de wagen weg te takelen. De Audi's bleven het veld aanvoeren, maar voor Pirro liep het niet zoals verwacht. Hij kreeg een lichte aanrijding met de Corvette C6-R van Oliver Gavin. Beide wagen konden de race verder zetten, maar Pirro werd wel met een stop-and-go bedacht, wat hem terug sloeg naar de vijfde plaats. JJ Lehto (Audi) nam de leiding over, gevolgd door James Weaver (Dyson Lola), die aardig in de buurt van de Audi kon blijven, en twee LMP2 Courages C-65! In GT1 leidden de Corvettes C6-R. GT2 werd aangevoerd door Timo Bernhard in de AJR Porsche...

Het tweede wedstrijduur werd gekenmerkt door de terugkeer van Guy Smith in de Dyson Lola. Smith ging als een bezetene tekeer en draaide rondjes die zowat 2 seconden sneller waren dan de Audi's, wat hem al snel weer binnen de top 10 bracht. Na 1u12min. Racen kregen we opnieuw een gele vlag situatie. Deze werd veroorzaakt door de Porsche nr. 67, die een wiel verloor. Ondertussen had de Audi R8 van Pirro zich al weer op de tweede plaats genesteld, netjes in de buurt van leider Lehto. Maar na 1u46min. had Pirro opnieuw een onzacht contact met één van de Porsches, wat hem nogmaals een stop-and-go opleverde.

Over de Spyker wagens kunnen we heel kort zijn: de wagens kennen een hoop problemen van allerlei aard. Het is duidelijk dat deze wagens niet klaar zijn voor de racerij op dit niveau...

Stand na 2 uren racen:

TOP 5 algemeen :
1. Audi R8 - Emanuelle Pirro (53 laps)
2. Dyson Lola - Andy Wallace + 10.156 sec
3. Audi R8 - JJ Lehto + 34.442 sec
4. Dyson Lola - Guy Smith + 36.216 sec
5. Courage C65 - Harold Primat + 1 ronde

LMP1 :
1. Audi R8 - Emanuelle Pirro
2. Audi R8 - JJ Lehto
3. Dyson Lola - Andy Wallace

LMP2 :
1. Courage C65 - Harold Primat
2. Courage C65 - Chris McMurry
3. Lola B05/40 - Duncan Dayton

GT1 :
1. Corvette C6-R - Olivier Beretta
2. Aston Martin - David Brabham
3. Corvette C6-R - Johnny O'Connell

GT2 :
1. Porsche 996 RSR - Romain Dumas
2. Porsche 996 RSR - Patrick Long
3. Panoz GTLM - Robin Lidell

(Foto: ALMS)


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Dries de Smet in ALMS op zaterdag 19 maart 2005 om 18:48


Andere publicaties op Racingworld.be...