Marc Oppers (H&M Racing) spreekt over terugkeer naar de Belcar Original

H&M Racing keert terug naar Belcar OriginalTerwijl sommige teams andere oorden gaan opzoeken, mogen de organisatoren van de Belcar Original zich toch verheugen op nieuwe (of terugkerende) deelnemers. Dat is o.a. het geval met het team van H&M Racing. Jarenlang was dit team present in het Belcar kampioenschap, alvorens een stapje terug te zetten en aan te treden in de Zolder Touring Cup.

"Wij keren terug naar de Belcar Original omdat de Belcar Endurance Cup een tweederangsrol krijgt in de Belcar Series weekends. Ons team van vrijwilligers is gewoon om te werken in een box. Gezellig een barbecue houden of iets gaan eten ... dat zou in de huidige situatie niet meer mogelijk zijn in de ex-Touring Cup", vertelt teamchef Marc Oppers. "Een echte endurance race is minimum vier uur. Aangezien we in de Belcar Endurance geen pitbox hebben moeten onze rijders dan rondhangen in de paddock. Daarom opteren we terug een stapje hoger. Was de organisatie bij de oude formule gebleven, dan waren we op twee fronten aanwezig geweest. Vermits wij een hobby team zijn is het belangrijkste dat iedereen plezier heeft aan de raceweekends."

"Vermits onze wagen voorzien is van een luchtgekoelde biturbo motor is de overstap naar klasse 2 niet zo vanzelfsprekend. We hebben immers nooit die voorzieningen in huis gehad en moeten daarom de auto volledig ombouwen en een watergekoelde motor aankopen. Op zaterdag wordt er de hele dag hard aan de wagen gewerkt door een team van vijf man. Diezelfde mensen offeren door de week ook nog drie avonden op om de wagen klaar te stomen tegen begin maart. Dan kunnen we nog enkele tests doorvoeren voor het begin van het seizoen."

H&M Racing behoudt de strategie die het team onder andere in 2004 de overwinning opleverende in de 10 Uren van Zolder 2004: "We werken nu voor het achtste jaar samen met Ronald Vetters. De eerste vier jaren hebben we Belcar en Touring Cup gecombineerd met één wagen. Dat was voor een team een hele opgave om soms drie weekends achter elkaar paraat te staan. In die zeven jaar dat Ronald voor ons heeft gereden heeft hij nog maar één zwaar ongeval gehad. Het is een plezier om hem in onze rangen te hebben. Hij is misschien niet de snelste van het pak, maar hij gebruikt wel zijn verstand! Dat geldt ook voor Wim Jeuris. Hij kwam dit jaar onze ploeg versterken in de Touring Cup. Hij is even snel als Ronald en ook voor hem is uitrijden het doel. Het afgelopen seizoen heeft hij ervaring opgedaan in de Belcar met een Porsche Cup, en die ervaring kunnen we zeker gebruiken", vertelt Oppers. "De snelheid van de concurrentie kunnen we nog niet inschatten. GTB en TA samen in één poule maakt het moeilijk om een pronostiek te maken. Onze tactiek is gebaseerd op uitrijden. Overal punten halen, vooral tijdens de 24 Uren van Zolder, en dan zullen we zien waar we staan. Een top vijf in klasse 2 zou weliswaar een mooi eindresultaat zijn!"

"Toch stel ik me nog enkele vragen bij de nieuwe formule. Ik ben nu al acht jaar teamchef in de Belcar. Steeds vraagt de organisatie aan de teams om professioneler te werken. Nu ben ik van mening dat zij eens in de spiegel mogen kijken. Wij doen al lang ons best. Tijdens de meeting in Zolder werd ons een sportreglement beloofd voor 19 december. Tot op heden heb ik niets gezien. Drie dagen voor de 24 Uren van Zolder hebben wij het bijzonder reglement ontvangen. Eén week voor een meeting krijgen we de timing. Ik denk dat het hoog tijd wordt dat men ons als klanten gaat beschouwen. Als ik mijn klanten zo zou behandelen was ik al lang bankroet. Ook hoe je als hobby team wordt behandeld is schrijnend, maar ze vergeten dat vele kleintjes ook een grote groep maken", sluit Oppers af.

Foto: Marnik Mouchaers


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op woensdag 04 januari 2006 om 18:32


Andere publicaties op Racingworld.be...