ProSpeed Competition gaat voor de aanval tijdens het Racing Festival!

Na een zomerreces van zes weken, blaast het MVD Belcar kampioenschap weer verzamelen in Spa voor de voorlaatste race van het seizoen 2006. Nu, meer dan ooit, is het motto bij ProSpeed Competition "aanvallen". "Zoals je al eens hoort zeggen: we zullen geen gevangenen nemen," aldus ProSpeed baas (en eerste piloot) Rudi Penders. "We hadden gehoopt op de 24 Uren van Zolder om onze achterstand op de leidende BMW wat weg te werken, iets waar we volgens plan in leken te slagen tot ongeveer half-wedstrijd. Problemen met de transmissie kostten ons meer tijd dan we konden missen en een lege benzinetank in de laatste ronde heeft ons ook niet geholpen, integendeel. Daarenboven scoorden onze tegenstanders de volle punten na een foutloze race, hoewel we toch aan de leiding reden na zes en twaalf uur, hetgeen duidelijk bewees dat we op de piste de snelsten in Klasse 2 waren. Dus voor de laatste twee races van het seizoen is er maar één strategie meer mogelijk: aanvallen van de eerste tot de laatste meter!"

Hetzelfde geldt ook voor de tweede wagen van het team, zoals gebruikelijk bestuurd door Pascal Nelissen Grade en Christian Kelders. Zij hebben totnogtoe een pechseizoen achter de rug, hetgeen niet beter had kunnen geïllustreerd worden dan door het ongeval in de slechts vierde ronde van de 24 Uren van Zolder. Na amper tien minuten racen diende de 22 al op te geven. "Voor ons zal het uiteraard zaaks zijn om eerst te finishen en dan pas aan te vallen waar we kunnen," zegt Nelissen Grade. "We zulen toch wel niet zoveel pech blijven hebben, zeker?" Het circuit van Spa zou het duo misschien beter moeten liggen dan de Belcar-thuisbasis in Zolder, ook al omdat ze bij de 24 Uren van Spa beslag wisten te leggen op een uitstekende tweede plaats in de klasse. "We zullen opnieuw met onze reguliere RS rijden, dus met de extra pk's, een verbeterde ophanging en een race volgens het boekje zoals tijdens het FIA-weekend, moeten we een goede wedstrijd tegemoet kunnen zien," besloot Nelissen Grade.

Twee weken na de race in Spa wordt het Belcar seizoen besloten in Zolder, waarna de teams de nieuwe reglementen voor 2007 eens grondig onder de loep zullen nemen om vervolgens het volgende seizoen te plannen. "Het is goed om te weten dat de organisatoren de realiteit onder ogen hebben gezien en naar de deelnemers hebben geluisterd, en dat ze niet de naakte feiten naast zich hebben neer gelegd. De grote Klasse 1-auto's zijn zondermeer de spectaculairste, maar met minder dan een handvol van die wagens aan de start had het geen enkele zin ze nog langer in het reglement op te nemen, niet vanuit economisch standpunt en nog minder vanuit oogpunt van de toeschouwers," zegt Penders. "Met de nieuwe reglementen voor 2007 worden FIA GT2-wagens en aanverwanten de hoofdklasse, terwijl de FIA GT3-wagens en soortgelijken de tweede klasse gaan vormen. Dit zal mijns inziens voor flink wat spectaculairdere races gaan zorgen, en zowel Franz als ikzelf kijken nu al uit naar volgend jaar, net als het hele team trouwens. In theorie, zowel als in de praktijk, betekent dit dat ProSpeed Competition vanaf volgend jaar voor de algemene titel zal gaan en niet langer meer voor een klasse-overwinning, en in die optiek is het dan ook logisch dat we met een nieuwe Porsche 997 RSR aan de start zullen komen, teneinde de beste kaarten te kunnen voorleggen."

De duidelijke plannen voor het thuisfront willen echter geenszins zeggen dat de internationale plannen van ProSpeed Competition van de baan zijn geschoven. "We hebben twee wagens ingeschreven in de 24 Uren van Dubai, meteen ProSpeed Competition's eerste uitstap in de buitenlandse competitie," vertelt Penders. "Afhankelijk van hoe succesrijk we in de woestijn zullen zijn zullen we meer internationale wedstrijden aan onze kalender toevoegen. In ieder geval zal 2007 een scharnierjaar worden voor het team, dat hopelijk op alle vlakken beter en sterker zal worden dan het al was."

Prospeed press


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op donderdag 05 oktober 2006 om 13:35


Andere publicaties op Racingworld.be...