Reacties na het Racing Festival (deel 5)

Marc Goossens – Eurotech Racing: "De motor begint vermoeid te raken waardoor we wat vermogen misten in de kwalificatie. In de race ging het aanvankelijk goed totdat ik naar binnen moest. Er was denk ik iets van de uitlaat afgebroken. Natuurlijk eindig je liever in de topdrie maar met deze vijfde plaats scoren we toch nog goed." Teammanager Noorman over het moeilijke weekend in de Ardennen: "Voor de punten in het kampioenschap is de uitslag met zoveel weggevallen concurrenten zeker niet slecht. Maar de race op zich verliep natuurlijk niet zoals we dat verwacht hadden en gewend zijn. Het probleem van Marc en de extra stop die Danny moest maken zorgen ervoor dat je in het algemeen klassement op een ongebruikelijk lage positie terechtkomt. De vijfde plaats in de klasse en het niet scoren van je directe concurrenten is dan mooi meegenomen, al versla je ze liever op snelheid in een rechtstreekse confrontatie."

Jo Jamers – First Motorsport: "Velen dachten dat de buit definitief binnen was toen Patric Derdaele uitviel. Maar ook NGT was nog een gevaarlijke klant. Maar onze strategie bij de pilotenwissel heeft ons een ronde opgebracht terwijl zij door omstandigheden een ronde verloren. Ik heb tijdens de wedstrijd steeds véél contact met de piloten die me vertellen wat er op de piste gebeurd. En dan is het aan mij om iets in te schatten en de tactische kant van de zaak te veranderen als er iets gaande is. Henk kon tijdens de tweede safety car-procedure een volledige ronde terugpakken. Dat is ook de reden waarvoor ik hem zo laat heb laten binnenkomen. De puzzel viel terug samen. En dat samen met de titel op één wedstrijd van het einde. De jongens krijgen de volgende wedstrijd carte blanche."

Guino Kenis – G&A Racing: "Door het feit dat we niet de kans hadden om te trainen in Francorchamps moest alles héél vlug gebeuren. Tijdens de vrije trainingen lag de piste nat, waardoor we de set up pas tijdens de officiële kwalificatiesessie konden uittesten. Ik ben tevreden, maar het kon nog rapper met iets méér vleugeldruk achteraan. We hebben de Chevy-motor na de 24 Hours vervangen door de BMW V8-krachtbron. Dit was aan het begin van het verhaal ook de bedoeling, maar die paste er niet in waardoor we een lagere en smallere cilinderkop moesten laten bouwen. Daardoor moest het chassis niet worden gewijzigd. Zoiets kost tijd, waardoor we de 24 Hours of Zolder afwerkten met de Chevy V8 5liter. Het verschil met de Chevy-motor is dat de BMW-krachtbron duurzamer is en een hoger toerental kan verdragen. Daarvoor kreeg het motorblok een speciale behandeling. De opbouw van de motor gebeurt in Nederland bij Van Kronenburg die ook de motor van Severich bouwde. En die heeft nog geen krimp gegeven afgelopen seizoen. Ik ga trouwens regelmatig naar Nederland en volg ginds alles op de voet. Het principe van beide motoren is vergelijkbaar maar door het feit dat de BMW V8 een hoger toerental beter verteert is die uiteraard ook sneller. Het koppel is quasi hetzelfde. De keuze voor de BMW V8 is tweeledig. Enerzijds heb ik in het verleden véél tijd en geld geïnvesteerd in deze motor en anderzijds ben ik BMW concessiehouder en hou me liever bij mijn product. En nu de positieve lijn verder doortrekken tijdens de Belcar Last Race."

Michael De Keersmaecker – G&A Racing: "De doorgedreven training op donderdag in Zolder heeft me vertrouwen gegeven. Ik heb nog amper last van de voetbreuk, maar liep tijdens de revalidatie een fysische achterstand op die ik terug moet opbouwen. Het is wel hard werken in de Mosler. Ik was bekaf, maar een zéér tevreden piloot. Dit is mijn eerste algemeen podium in de Belcar en ik hoop dat er nog mogen volgen. Momenteel heb ik nog te weinig ervaring met de Mosler om echt de limieten op te zoeken. Ik laat nog enkele seconden liggen en daaraan moeten we nog werken. Het was trouwens de eerste maal dat deze Mosler in Francorchamps reed. Ik sta er telkens van versteld hoe Guino in staat is om een wagen perfect af te stellen op een zéér korte tijdspanne".


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op dinsdag 10 oktober 2006 om 15:11


Andere publicaties op Racingworld.be...