Reglementswijzigingen in het kader van de 24 Hours of Zolder - normtijd op 1'39"

De afgelopen maanden is er menig woord gevallen over de uithoudingscapaciteiten van de GT3-conforme wagens in het Mediagroup Van Dyck Belcar Original kampioenschap. Enkele teams en rijders vreesden dat bepaalde onderdelen op de GT3-bolides niet voldoende geschikt zijn om een etmaalrace succesvol af te ronden. SRO Belgium (in samenspraak met RACB Sport) heeft nu echter besloten in te grijpen en aan bepaalde wensen van deelnemende teams en piloten te voldoen.

De wagens in Divisie 1 in de Belcar Original zijn origineel ontwikkeld om sprintwedstrijden te betwisten. De 24 Hours of Zolder is daarom ook enigzins een vreemde eend in de bijt, daar het materiaal een veelvoud harder op de proef wordt gesteld dan bij een sprintwedstrijd. Gedurende de 24 Hours of Spa krijgen GT3-wagens in de 'Coupe du Roi' de toelating om de 24 uur af te werken met 3 wagens van eenzelfde merk/type. Zo kan een team, in theorie, de wagens voldoende preparen om ze de dubbele race-rond-de-klok te laten volmaken. Toch zijn er ook een aantal GT3-deelnemers die met één wagen de strijd aangaan, zoals onder andere Racing for Belgium.

De Belcar Original is vanaf dit jaar echter gefocust op de FIA GT3-specificaties en dus gelden dergelijke regels niet in het nationale kampioenschap uithouding voor GT-wagens. RACB Sport heeft voor het hoofdevenement van het Belcar Original kampioenschap, de 24 Hours of Zolder begin september, een aantal reglementswijzigingen doorgevoerd aan het technisch reglement. Zo krijgen wagens die uitkomen in Divisie 1 de toelating om het merk en type van remschijven zelf te bepalen, zolang het materiaaltype en de dimensies overeenstemmen met die in de FIA technische fiche.

Wagens in Divisie 1 en Divisie 2 krijgen de vrijheid om het materiaal van de remklauwen zelf te kiezen, zolang de remklauwen conform de FIA technische fiche zijn. Daarnaast mag er één enkel flexibel kanaal of geleiding voor de luchtaanvoer naar de remmen van elk wiel, zolang de binnendiameter de grens van 120 mm niet overschrijdt.

Daarnaast zijn er ook enkele opmerkelijke veranderingen doorgevoerd aan het sportief reglement. Zo krijgt elke wagen die zich dient te houden aan een normtijd een "joker", net zoals in de BTCS. Wanneer een bolide onder de normtijd duikt tijdens de wedstrijd, zal deze joker automatisch aangewend worden indien de overschrijding niet meer dan 5 tiende bedraagt. Duikt een rijder met meer dan 5 tiende onder de vastgestelde normtijd van 1:39:00, wordt de joker niet in rekening gebracht en volgt er automatisch een sanctie (drive through penalty). Voor de trainingen ligt de normtijd voor de 24 Hours of Zolder vast op 1:36:00. SRO kan de normtijd voor de race echter wel bijstellen voor de start van de wedstrijd, indien de resultaten van de kwalificaties dat zouden vragen.

Teams krijgen per wagen 12 droogweerbanden om de kwalificaties te volmaken. Deze banden moeten gecodeerd zijn voor het einde van de technische keuring. Tijdens de vrije trainingen, de warm-up en de race, hoeven de teams geen gemarkeerde banden te monteren. De 24 Hours of Zolder zal dit jaar volgens de laatste berichten overigens opnieuw om 16.00 op gang gevlagd worden, een uurtje vroeger dan vorig jaar dus. Zij die de 24 Hours niet live kunnen meemaken, kunnen de Zolderse etmaalrace steeds virtueel volgen via www.24U.be. Deze website zal, net als bij de voorgaande edities, dit jaar opnieuw de live verslaggeving omtrent het evenement realiseren, waarbij uitgebreide verslagen en nieuwsflashes afgewisseld worden met foto's van op en rond het asfaltlint.


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in Belgian GT
op vrijdag 20 juli 2007 om 17:48


Andere publicaties op Racingworld.be...