Belcar 2008 - SRO in volle voorbereiding

Belcar 2008: Wat is er nieuw? Terwijl het winterseizoen bij autosalons en andere beurzen halt houdt, teams hun materiaal uit Dubai terugkrijgen en er in jaarboeken uitvoerig wordt teruggeblikt, is het hoog tijd om eens naar het nieuwe seizoen vooruit te blikken. De "Kick Off" van het Belgian GT Championship Mediagroep Van Dyck Belcar zal op 13 april in Zolder gegeven worden en daarom starten wij nu, naar goede gewoonte, met enkele Newsletters waarin stilaan het doek, waaronder het nieuwe seizoen nog verborgen zit, zal weggetrokken worden.

Test Day: Afspraak 27 maart in Zolder
De traditie zal verder gerespecteerd worden. Op donderdag 27 maart organiseren SRO Belgium en PRC Group voor een tweede maal samen een testdag voor de twee grote nationale kampioenschappen van het Belgische circuitlandschap. Streep deze datum alvast in uw agenda aan en weet dat de GT's de piste op mogen van 10u30 tot 12u00 en van 15u00 tot 17u00. Misschien kennen we na afloop al een heel klein beetje de favorieten voor de editie 2008 van het kampioenschap.

Michelin verlengt zijn contract, maar wijzigt zijn bijdrage voor de teams
Als geprivilegieerde partner van de Mediagroep Van Dyck Belcar, kon Michelin zijn contract met twee jaar verlengen. Na een ernstige debriefing op het einde van het seizoen 2007, beslisten de verantwoordelijken van de Franse bandenreus de dienstverlening naar de teams toe nog eens extra te onderstrepen. Details hierover volgen binnen afzienbare tijd.

Anderzijds zal ook het systeem van de premies – in banden uitgedrukt – wijzigen. De verdeling van de sets per team verloopt als volgt:

-Ieder team ontvangt bij aanvang van het seizoen een setje
-De verdeling van de andere 'gratis' sets gebeurt per meeting als volgt:

1) 1ste meeting: aan de winnaars van de 3 Divisions (met een minimum van vier deelnemende teams per Division)
2) 2de meeting: aan beide wagens die na de twee kwalificatiesessies de pole realiseren
3) 3de meeting: een lottrekking onder de niet-winnaars van iedere Division
4) 4de meeting: aan beide wagens die na de twee kwalificatiesessies de pole realiseren
5) 5de meeting: voor iedere deelnemende wagen aan de 24 Hours of Zolder
6) 6de meeting: aan de winnaars van de 3 Divisions (met een minimum van vier deelnemende teams per Division)
7) 7de meeting: een lottrekking onder de niet-winnaars van iedere Division

De ontvangen setjes banden dienen bij de volgende manche gebruikt te worden, tenzij voor de 7de en dus laatste meeting.
Tijdens de prijsuitreiking op het einde van het seizoen krijgen de laureaten (wagen) van iedere Division ook een set banden voor het seizoen 2009.

Naar een meer interactieve website
Wij werken volop aan onze website, die meer interactief zal zijn, u moet toelaten onderling te communiceren (bijv. advertenties) en dichter bij het publiek te staan.

De deelnemerslijst:
Veel projecten, maar ook al het één en ander concreet
Op tien weken van de aftrap van het seizoen en anderhalve maand voor de testdag, maken we een eerste troepenschouw voor de editie 2008 van ons Belgisch GT-kampioenschap.

Een eerste vaststelling is dat de Division 1, voorbehouden aan de GT3's, minstens even sterk zou moeten zijn als het voorbije jaar en dus om en bij de twintig wagens zou moeten tellen.

De grote nieuwigheid dit seizoen, naast het herziene wedstrijdformaat, is dat we PK Carsport niet langer in de stands van de Belcar zullen zien. Anthony Kumpen en Bert Longin zouden in principe, al bleef een bevestiging tot op heden achterwege, het kamp van hun grootste concurrent moeten vervoegen. Het duo kan inderdaad voor een Mosler-Chevrolet van het Gravity International team opteren. Voor de tweede wagen van datzelfde team zijn er nog meerdere opties, maar de meest geciteerde namen zijn Vincent Radermecker, Yves Lambert, Christian Kelders, Vincent Vosse en Jérôme Thiry. Andere mogelijke opties in het kamp van Mosler zijn G&A van Guino Kenis en een Duitse nieuwkomer, namelijk Go for One, met ondermeer Heyer Jr.

In het kamp van de concurrentie trekken we eerst zuidwaarts. CEO, dat overigens voor het seizoen zijn nieuwe look en naam zal onthullen, opteert voor twee indrukwekkende Lamborghini Gallardo, met ondermeer Joost Vollebergh en Danny De Laet. Zij krijgen hiervoor de steun van Astromega. Voor dat andere Italiaanse merk moeten we bij Fred Bouvy zijn. Hij beschikt over de steun van een bekend biermerk om een Ferrari 430 van Garage Francorchamps in te zetten. David Loix zou zijn teammaat kunnen zijn en blijven.

In het Porsche-kamp zien we dat kampioen Pino alles in het werk stelt om een nieuwe Porsche 997 aan Ruben Maes en Maxime Soulet toe te vertrouwen. Hiervoor werkt hij ondermeer met een grote potentiële partner. De kampioenen van D2, NGT, komen ook met een 997 modeljaar 2008, terwijl First en Speedlover nog wachten over info over de kit voor hun Porsche 997. Prospeed tot slot legt dit seizoen de nadruk op FIA GT2 en GT3 en dus zullen we Rudi Penders en Franz Lamot voorlopig enkel tijdens de 24 Hours of Zolder terugzien.

Racing For Belgium heeft gezien de kortere races zeker een reden om terug te keren met de dorstige Aston (Ron Marchal?), terwijl de Dodge Viper vrij talrijk aanwezig zouden moeten zijn. AD Sport mikt op twee exemplaren, net zoals A+ Racing en ook Laudi Racing heeft nog een Viper klaar staan. De kampioenen van D3, de gebroeders Thiers, kijken vooralsnog de kat uit de boom en maken hun keuze later bekend.
Iets minder nieuws komt er uit de andere Divisions, al kondigde KS Motorsport wel aan dat het met twee Ginetta G50 richting D2 komt. Zij krijgen alvast het gezelschap van één 996 van First, terwijl in D3 AD en McDonalds ieder een Porsche Biturbo zouden moeten inzetten.

SRO Press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op zaterdag 09 februari 2008 om 08:39


Andere publicaties op Racingworld.be...