Testdag op Spa-Francorchamps

De Test Day met het oog op de Belgian Touring Car Series 2009 wordt in Spa-Francorchamps georganiseerd op vrijdag 27 maart, in het kader van een dag georganiseerd door Gravity Racing International en Prime Racing.

De deelnemers aan de BTCS worden uitgenodigd om van 09h00 tot 12h00 te testen, gevolgd door een sessie van 14h30 tot 17h00 in de namiddag. In totaal dus 5 uren, ideaal om de afstelling van de bolides te verfijnen twee weken voor het officiële begin van het seizoen.

De troepen die van de partij zullen zijn

Natuurlijk is het veel te vroeg om een volledig overzicht te geven van de teams die verwacht worden op de Test Day. Het is wel interessant om zes weken voor de eerste meeting een overzicht te geven van de troepen die zich ingeschreven hebben.

S1: Delahaye Racing zal zijn titel verdedigen met een Renault Mégane toevertrouwd aan Frédéric Bouvy, die opnieuw bijgestaan zal worden door Christian Kelders. De Mégane begint aan het seizoen in zijn vertrouwde configuratie, maar voor de 12 Uren van Spa zal hij een gloednieuw - en erg spectaculair - nieuw koetswerk krijgen. Voor dat toptreffen zal wellicht Vanina Ickx het team versterken. Er is nog altijd sprake van een tweede Renault, maar op dit moment is dat nog altijd niet zeker.
KS Motorsport verschijnt aan de start met twee BMW M3 Silhouetten, met een koetswerk dat voortaan geïnspireerd is op dat van de E92 uit het Beierse gamma. Bij de piloten zijn Steve Vanbellingen, Bert Redant en Werner Moonens al bevestigd. De naam van de 4de piloot is nog niet gekend.

De gepatenteerde sprinter van KS in 2008, Nicolas De Crem, stapt immers over naar een andere bolide, meer bepaald de Audi A4 die voortaan geprepareerd wordt door Streetmachine. Hij zal een tandem vormen met Julien Schroyen en is vastbesloten om de gevestigde waarden het vuur aan de schenen te leggen...

Laten we even kijken naar de plannen van Chad Racing. Dit team zorgt voor de verrassing door uit te pakken met twee prachtige KIA's Pro-Cee'd. De eerste wordt bestuurd door de baas van het Britse team, Iain Dockerill, gekoppeld aan Philippe Stéveny. De tweede KIA zal toevertrouwd worden aan Koen Wauters en Raf Vanthoor, die versterking krijgen van Kris Wauters in de 12 Uren van Spa.

Bij Jaguar vervoegt een tweede X-Type de « Jag 4 fun », die weer bestuurd zal worden door Fabrice Warroquiers, Jean-Pierre Vannerum, René Franchi en François Turco. Nadat ze de categorie voor tweeliters animeerden, zetten Jean-Jacques Smits en Walter Cleynhens een stap hogerop door te kiezen voor een tweede Jaguar. Die zullen ze onder de knie trachten te krijgen met advies van een van zijn beste piloten, Jérôme Thiry, BTCS-kampioen in 2005.

Last but nog least in deze klasse S1 is er de Mazda RX8 geprepareerd door Thierry Boutsen Energy Racing. Die wagen zal ingezet worden door David Dermont en een piloot die Stéphane Lémeret zal vervangen. Hij was immers de piloot aangetrokken door de invoerder die, na een beslissing van Mazda Europe, zijn steun aan het project gestaakt heeft.

S2: De Touring Cups, gebouwd door Solution F, hebben heel wat aanhangers. Zo heeft Armand Fumal zijn chassis voorzien van een onuitgegeven koetswerk. Hij zal bijgestaan worden door Maxime Soulet in deze wagen geprepareerd door Streetmachine.

Het Franse team Gomez Compétition, vorig jaar in een hoofdrol dankzij Kevin Morel, keert terug naar de BTCS met een Touring Cup bestuurd door het duo Grégory Servais-Loïc Fontaine. Maar, de broers Gomez zouden de familiale kleuren ook zelf verdedigen...
Laurent Richard en Alexandre Viron stappen over van hun Mini naar een Touring Cup. Hun wagen zal geassisteerd worden door MTE Racing van Tom Calmeyn. Nathalie Maillet, Ronnie Dubois, Nicolas De Keijser en Benoit De Keijser gaan opnieuw de strijd aan met de Roadster S.

T3-T4: De categorieën voorbehouden voor wagens met een grote cilinderinhoud zullen fel betwist worden. De SEAT Leon Supercopa, kampioen dankzij Pierre-Yves Rosoux, wekte de interesse van heel wat teams. De laureaat van 2008 verdedigt zijn titel met een wagen van team Denospi, deze keer samen met Christophe Geoffroy. Signa Motorsport van Patrick Chaillet kondigt twee Leons aan, terwijl Spork Racing Team een exemplaar aan de start brengt voor Jimmy Adriaenssens en Philippe Van Riel. Het Italiaanse Due Gi komt terug met Gianni en Matteo Pedon, terwijl Astur Car het avontuur van het seizoenseinde een vervolg geeft, deze keer met Philippe Capocci en Roy Minette. De Spaanse armada oogt indrukwekkend en een bijkomende verrassing in laatste instantie is niet uitgesloten.

De kleuren van BMW worden opnieuw verdedigd door Eric Qvick, die zijn mooie M3 E90 zal delen met Frédérique Jonckheere. Christophe Pampel zal samen met Tim Joosen de M3 E46 besturen. Hun wagen zal nog sneller zijn dan vorig jaar. De familie Buffet blijft trouw aan de 130i.

Naast nog enkele andere BMW's, zullen de debatten geanimeerd worden door de "Bio" Volvo S60 van team Nordicar en door een onuitgegeven Subaru Impreza WRX STi, de koning van de rallyproeven. Deze wagen komt rechtstreeks uit de ateliers van Prodrive en wordt ingezet door het Antwerp Racing Team van Ivan Hopchet, die ermee wil winnen.

T1-T2: De Renault Clio's, onder andere ingezet door de teams DVB en RP, zullen in de meerderheid zijn, maar ze zullen moeten opletten voor de Honda's van Surinx Racing en die van Objectif 2.30... indien die een koper gevonden hebben. De verrassing zou kunnen komen van een in België onuitgegeven Japanse wagen ingezet door het team van Michel Plennevaux: een Toyota Altezza, bij ons beter bekend als Lexus 200. Verder zijn er nog de Alfa Romeo 156 (Guy Katsers blijft trouw aan zijn Alfa), verschillende Mini Coopers - waaronder een "opgevoerde" versie bestuurd door Yvan Muller - en een of andere VW. Kortom, een sterk startveld en... spanning verzekerd op alle niveaus!

BTCS press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op vrijdag 27 februari 2009 om 12:43


Andere publicaties op Racingworld.be...