Overwinning voor Zytek Motorsport - Vanina Ickx wordt derde!

De Zytek overschrijdt winnend de finishlijnKlokslag 16u00 duikt Stephane Ortelli de pits in. Jean-Marc Gounon neemt het stuur over en komt de pitlane uit op vijf seconden van Eric Comas (Pescarolo C60). Alle toppers hebben hun derde pitstop gemaakt en zodoende hebben we een klare kijk op de situatie. Het is Shimoda die iedereen een lesje heeft gegeven. De Japanner heeft een voorsprong van meer dan één ronde op de Pescarolo C60.
Jean François Leroch is bezig aan een mooie opmars die wordt gestuit door een klapband achteraan rechts. Leroch slaagt erin de pitlane te bereiken maar de flarden rubber hebben de starter geraakt en de Judd motor raakt niet meer gestart. Na een herstelling van ongeveer tien minuten keert de Courage terug de baan op.

Na 4 uren en 33 minuten racen komt de Scuderia Ecosse Ferrari 360 Modena onzacht in aanraking met de bandenmuur. Even later gaat de Rollcentre Racing Dallara Nissan van de baan in Blanchimont. De Dallara is zwaar gehavend maar de piloot is in orde. De safety-car verschijnt voor de derde keer op de piste (17u35) en ondertussen verdwijnt de G-Force Courage C65 van het toneel nadat Jean Francois Leroch nader kennis maakte met de bandenmuur van de Raidillion. De Courage had te kampen met een kapot differentieel. Ook deze keer waren we vertrokken voor een lange SC interventie. En zelfs onder safety car vielen er nog brokken bij het uitkomen van de busstop chicane… voor de Audi R8! Meteen was de race voorbij voor deze wagen die nog volle winstkansen had.

Podium Algemeen/LMP1Om 17u12 kregen we groene vlag voor nog 48 minuten wedstrijd, met de Zytek van Shimoda-Nielsen-Elgaard comfortabel aan de leiding en Vanina Ickx op een knappe vierde plaats. In LMP2 ging de Chamberlain Lola aan de leiding. De BMS Ferrari 550 stevende op een overwinning af in GT1, terwijl het LNT Team met de TVR’s op weg was naar een dubbelslag in de GT2 categorie. Met nog een half uur te gaan komt de Creation Zytek in de problemen en neemt de Rollcentre Dallara van Ickx-Barff-Short de derde plaats over. Bij de laatste pitstop van de Dallara neemt Rob Barff het stuur over en mag hij de wagen naar het derde podiumplaats rijden. De Pescarolo C60 van Bouillon-Collard-Comas finisht na zes uren racen als tweede, op drie ronden van de verdiende winnaars: Nielsen-Elgaard-Shimoda in de Zytek 04S.

Top 5 algemeen:
1. SHIMODA H - NIELSEN J - ELGAARD C / Zytek 04S (LMP1) 132 ronden
2. BOUILLON JC - COLLARD F - COMAS E / Pescarolo C60 (LMP1) 131 ronden
3. SHORT M - BARFF J - ICKX V / Dallara Judd (LMP1) ) 127 ronden
4. MICHIGAMI R - WAKISAKA J - ARA S / Dome S101 HB Mugen (LMP1) 126 ronden
5. BERRIDGE B - EVANS G - OWEN P / Lola AER (LMP2) 124 ronden

Top 5 LMP2:
1. BERRIDGE B - EVANS G - OWEN P / Lola AER
2. TINSEAU C - PILLON C - AMORIN N / Courage - Mecachrome
3. ROSTAN M - BRUNEAU P - PEUGEOT JP / Pilbeam JPX
4. NEWTON M - ERDOS T MG / Lola EX 264
5. UGEUX S - PROSPERO M / Lucchini Alfa

Top 5 GT1:
1. GOLLIN F - RAMOS M - CRESSONI M / Ferrari 550 M
2. FOMENKO N - VASILIEV A - BOUCHUT C / Ferrari 550 M
3. PESCATORI C - BARTYAN M - SEILER T / Ferrari 550 M
4. SUTHERLAND R - GABBIANI GM - COLE R / Saleen S7R
5. PERRET P - EMERIC JB - LEUENBERGER B / Chrysler Viper

Top 5 GT2:
1. HUGHES W - KANE J - TOMLINSON L / TVR Tuscan T400R
2. HYNES M - PEARCE P - TEMTLEMAN J / TVR Tuscan T400R
3. GROPPI F - MOCCIA L - CAMATHIAS J / Porsche 996 GT3 RS
4. COLLIN P - FELBERMAYR S - FELBERMAYR J / Porsche 996 GT3 RS
5. ROSA G - DRUDI L - BABINI F / Ferrari 360 Modena


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Dries de Smet in LMS op zondag 17 april 2005 om 18:07


Andere publicaties op Racingworld.be...