Tweede zege op rij voor Schneider na perfecte pitstopstrategie

Jamie Green kon zijn pole positie opnieuw niet verzilveren. In de eerste bocht ging de Brit breed en verloor een drietal plaatsen. Mika Hakkinen pakte autoritair de leiding, voor Ekström en Schneider. Vanina Ickx kon een plekje winnen bij de start en verschalkte haar teamgenoot Olivier Tielemans. Na zes ronden opende het pitstopvenster. Frentzen en Abt kwamen binnen voor de eerste van hun twee verplichte pitstops. Leider Hakkinen wachtte tot de twaalfde ronde alvorens te pitten.

We moesten wachten tot de zestiende ronde voordat we een eerste inhaalactie op de baan zagen. Kristensen passeerde Bruno Spengler. Even later waagde Bernd Schneider ook zijn kans. De Mercedespiloot ging voorbij aan zijn merkgenoot Jamie Green. Mattias Ektrom bleef buiten tot de achttiende ronde. De Zweed kon dankzij een goede strategie drie seconden goedmaken op Hakkinen. Dit wakkerde de strijd in de voorste gelederen aan. Net voor halfweg werd de top drie door één seconde gescheiden!

De snelste pitstops van de wereld zien we terug in de DTM. Toch lopen niet alle pitstops van een leien dakje. Christian Abt vertrok te vroeg, met als gevolg dat het rechtervoorwiel nog niet vast zat. Abt verloor zijn voorwiel en diende zijn Audi te parkeren in het gras. Bernd Schneider besloot ondertussen om zijn strategie over een andere boei te werpen. De Duitser kwam als eerste van de toppers pitten en kon op die manier enkele snelle rondjes afmalen. Hiermee verschalkte de winnaar van de seizoensopener de Scandinavische concurrentie.

Mika Hakkinen verloor de race na een slechte tweede pitstop. De Fin moest zich aanvankelijk tevredenstellen met een vierde plek, tot Green zes ronden voor tijd een ultieme inhaalactie waagde en de vierde plaats veroverde. Twee ronden voor tijd rijdt Mattias Ekström plots traag over de piste. De Zweed had te weinig benzine in de tank en diende op te geven in de pitlane. Bernd Schneider wint dus voor de tweede maal op rij. Kristensen pakt de tweede plek. In de laatste ronde neemt Hakkinen nog revanche op Green en hij gaat de Brit voorbij op de laatste rechte lijn. Spengler finisht vijfde, voor Margaritis, Alesi en Tomczyk.

Dankzij Schneider zijn tweede overwinning gaan de Audi's in Oschersleben opnieuw op dieet. De Mercedessen krijgen 5 kilogram extra strafgewicht in de wagen. Het onderlinge verschil bedraagt dan 20 kilo.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in DTM op zondag 30 april 2006 om 15:09


Andere publicaties op Racingworld.be...