Veel incidenten in het eerste half uur - Wendlinger leidt voorlopig

Uit veiligheidsoverwegingen gebeuren alle starts van achter de safety-car. De verwachte carrembolage in de eerste bocht blijft uit, en Alessandro Pier Guidi behoudt de leiding voor zijn teamgenoot Andrea Bertolini. Meteen na de start zoekt Mike Hezemans de pitlane op en geeft het stuur over aan Jean-Denis Deletraz. De beginfase van de wedstrijd staat bol van de incidenten. Eerst zien we de Ferrari 430 #52 van Edil Criss stilstaan. Amper enkele seconden later gaat Jarek Janis rechtdoor de bandenmuur in met de Scuderia Ecosse Ferrari. De Aston Martin DBR-9 #36 van Jet Alliance staat stil op de baan... en de Ferrari 575 met achter het stuur Loris Kessel, zwaar gehavend geparkeerd in een chicane. Vanzelfsprekend stuurt de wedstrijdleiding de safety-car de baan op.

De meeste teams maken van deze safety-car fase gebruik om de pitbox op te zoeken. De 'Vliegende Nederlander' Jos Menten heeft de beste start gemaakt. Na een moeilijk seizoensbegin heeft hij zijn draai gevonden in de Lamborghini. Op de momenten zonder gele vlaggen draaide de Limburger ongeveer dezelfde rondetijden als de wedstrijdleiders. Tijdens de safety-car fase komt Menten als zesde binnen. Na de pitstop komt zijn teamgenoot Peter Kox als vierde de baan op, achter de Aston Martin DBR-9 van #33 van Jet Alliance en de Maserati MC12's van Scuderia Playteam #11 en Vitaphone Racing #2. Karl Wendlinger (Jet Alliance #33) is trouwens de enige die geen pitstop gemaakt heeft, en daardoor aan de leiding ligt.

In de 19e ronde wordt het veld opnieuw losgelaten. Het is opnieuw harder beginnen regenen en de piloten van de dikke GT1-auto's hebben het moeilijk om de paardenkrachten op de baan te houden. Even later maakt Enrico Toccacelo een foutje, en de Italiaan maakt een mooie 360°, waarbij hij even de betonnen muur toucheert. De Aston Martin-piloot kan zijn weg verderzetten. Ondertussen komt Stefan Mücke sterk opzetten met zijn Lamborghini Murciélago #7. De ex-DTM piloot klieft door het veld, en zit in het spoor van zijn teamgenoot Peter Kox. Mücke voert de druk op, en in de 22ste ronde gaat hij voorbij Peter Kox.

Vooraan bouwt Karl Wendlinger zijn voorsprong uit op Piccini en Ramos. Stefan Mücke heeft inmiddels een achterstand van een dikke halve minuut. In zijn spoor volgen Peter Kox en Thomas Biagi. Giannoccaro rijdt met de Scuderia Playteam Maserati #12 op de zevende stek, voor Jean-Denis Deletraz.

In GT2 leidt Dirk Müller met zijn AF Corse Ferrari, voor de BMS Porsche – die al drie pitstops achter de rug heeft. Malucelli negeerde bij zijn pitstop het rode licht aan het einde van de pitlane en kreeg daarom een drive through penalty.

Op de tiende plaats algemeen toert de Gillet Vertigo rond. De kleine Vertigo, met aan het stuur Bas Leinders, houdt het gros van de GT2-deelnemers achter zich. De andere Belgen, Anthony Kumpen en Bert Longin, verliezen veel tijd op de natte omloop. De Corvette C5-R kan met moeite het tempo van de rest volgen. Het PK Carsport team staat voorlopig elfde.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in FIA GT op zondag 20 mei 2007 om 14:16


Andere publicaties op Racingworld.be...