Eerste zege voor Scuderia Playteam - PK Carsport vijfde - Opgave Menten-Kox

Het tweede wedstrijduur is amper onderweg, of een aantal teams maken al hun tweede pitstop. Onder andere Stefan Mücke duikt de pits in om het stuur over te geven aan Christophe Bouchut. Ook de Vitaphone Maserati #2 komt binnen voor een pilotenwissel. Voor Jos Menten en Peter Kox ziet het er minder goed uit. Net voor een geplande pitstop gaat Peter Kox even van de baan. Kox raakt de betonnen muur... en de ophanging heeft linksvoor een tik meegekregen. Alle hoop op een podiumplek gaat dus in rook op voor het Nederlandse duo.

Het uitvallersfestival gaat door. De achtervleugel van de Phoenix Carsport Corvette C6.R breekt wanneer Deletraz even de muur raakt. Even later glijdt de Zwitser opnieuw de muur in. De auto is niet zwaar beschadigd, maar toch moet het team de handdoek werpen. De Vitaphone Racing Maserati #2 maakt lang aanspraak op de overwinning, maar wanneer de auto aan de achterkant een tik meekrijgt, verliezen Montanari-Ramos een hoop tijd in de pitlane. Ze blijven evenwel postvatten in de top vijf. Anthony Kumpen en Bert Longin rijden een anonieme race, maar profiteren van de problemen van anderen. De PK Carsport Corvette C5-R rijdt rond op de zevende stelling.

Bertolini brengt de Scuderia Playteam Maserati naar de finishDe wedstrijd kantelt intussen in het voordeel van Andrea Bertolini en Andrea Piccini. De Scuderia Playteam Sarafree auto heeft met twintig minuten te gaan een voorsprong van 35 seconden op Ryan Sharp. De Jet Alliance Aston Martin moet wel nog een pitstop maken! Christophe Bouchut rijdt met de All-Inkl.com Reiter Lamborghini derde. Bouchut en Bertolini hebben elk al twee maal de pitlane opgezocht. Ondertussen klimmen Kumpen en Longin op naar de vijfde plek.

Bij het vallen van de vlag heeft Andrea Bertolini een voorsprong van 39 seconden op Christophe Bouchut. Montanari sluit met de Vitaphone Maserati #2 de top drie af, voor de Jet Alliance Aston Martin #33 van Wendlinger-Sharp. Kumpen-Longin redden de meubelen met een vijfde plek. Hiermee blijven ze tweede het in het kampioenschap. Zoals het er nu naar uitziet nemen Bouchut en Mücke met de All-Inkl.com Lambo opnieuw de leiding in de tussenstand.

De Gillet Vertigo rondt een knappe wedstrijd af op een elfde plaats. Bas Leinders en Renaud Kuppens kunnen tevreden terugkeren uit Boekarest! Daarmee moeten ze slechts drie GT2-wagens voor zich dulden! In de Citation Cup ging de overwinning opnieuw naar de SRT-Corvette C5-R. Een knappe prestatie van Tom Cloet en zijn Franse teamgenoot Vanellet.

Jos Menten is duidelijk teleurgesteld met de derde opeenvolgende nulscore. De Nederlander liet wel de vierdesnelste chrono van het pak optekenen: "We waren gestart op de verkeerde banden. Anders hadden we nog een beter wedstrijdbegin gehad. Ik kon het tempo van de koplopers volgen... en de safety-car situatie draaide in ons voordeel uit. We waren volop in strijd voor een top drie-klassering... maar toen tikte Peter even tegen de betonnen muur. That's racing", aldus Menten. Anthony Kumpen en Bert Longin waren nog niet bereikbaar voor reacties.

Foto: DPPI/FIAGT.com


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in FIA GT op zondag 20 mei 2007 om 15:24


Andere publicaties op Racingworld.be...