Het BTD Team start met een VW Lupo hybride!

BTD Team - VW Lupo HybrideHet moge duidelijk zijn: de 12 Uren van Spa, die op de kalender staan voor 9 juni aanstaande, zijn de speerpunt van het BTCS kampioenschap. Een 'scène' die op poten werd gezet door PRC Group, en die de top vormt voor alle Silhouettes en Touring wagens in België! Maar er is meer: Mensen zoals José Close (een man van de 'technologische evolutie van morgen') en Ernst Breurer, (Breuer Technical Development), hebben een verrassend engagement aangegaan. Zij zullen immers een 'kleine', maar zeer speciale, VW LUPO inschrijven voor deze race rond de klok. Een wagen met een onuitgegeven racetechniek in België : een wagen waarvan de motor afwisselend aangedreven wordt door bio-diesel en een elektrische stroom, uniek in ons land!

In vergelijking met andere hybride projecten in de racerij, onderscheidt de wagen van Breuer/Close zich door de afwisselende aandrijving van de motor. « Bij het binnen en buiten rijden van de pitlane zullen we enkel en alleen de elektrische aandrijving gebruiken", aldus José Close. "Dat zal ook het geval zijn tijdens de Safety Car procedures. Want zelfs met alleen maar de elektrische voortstuwing kan de wagen snelheden behalen van 160 km/u (bij afdalingen) en 80 km/u (bij beklimmingen), zo werd tijdens testen bewezen. En eens we terug groene vlag krijgen schakelen we over naar bio-diesel, maar dan blijft de elektrische aandrijving nog steeds een welkome steun, want dan krijgen we extra vermogen, vooral op de stukken waar het bergop gaat. Bovendien is niet enkel het extra vermogen van belang: de elektrische aandrijving doet ook het algemene verbruik van de wagen dalen, wat ons in staat moet stellen om rijbeurten van 3 uren af te werken..."

Deze speciale VW Lupo, die ongetwijfeld veel aandacht zal trekken tijdens de 12 Uren, werd oorspronkelijk niet ontwikkeld om in te zetten als racewagen. "In feite bestaat deze hybride Lupo al sinds 2003", legt Ernst Breuer uit. " Met de steun van het Waals Gewest, en in samenwerking met de Universiteit van Luik, hadden we tot doel om aan te tonen dat het voor een bedrijf zoals BTD perfect mogelijk was om een hedendaagse wagen te voorzien van de aandrijfmiddelen die in de toekomst zullen worden gebruikt. De VW Lupo diesel was voorheen al de wagen met het laagste verbruik en met de hybride mechaniek konden we de verbruikcijfers nog laten dalen." De Lupo maakt in feite deel uit van de vele projecten van Breuer Technical Development betreffende het gewone wegverkeer, en niet van hun race projecten. "De meeste mensen kennen ons natuurlijk via onze activiteiten in de competitie, bijvoorbeeld van onze randapparatuur voor de F1 motoren van Toyota, of van de evoluties die we deden aan de Lamborghini Murcielago voor de GT racerij", vervolgt Ernst. "Nochtans vormt de racerij slechts 20% van onze activiteiten, de hoofdzaak (80%) is ons onderzoek en ontwikkeling voor de auto industrie in de ruime zin van het woord. En dat gaat van het bouwen van krachtige motoren voor FIA GT bolides tot het ontwikkelen van hybride techniek, zoals voor deze kleine VW Lupo."

De Lupo stadswagen wordt nu dus een Lupo racewagen... doch zonder veel verdere aanpassingen. Motor, banden en ophanging komen van het seriemodel, zodat de wagen dus zeer dicht bij de standaardversie zal aanleunen. De rolkooi werd gemaakt volgens de regels van de kunst, en zal eerstdaags in de wagen worden geschroefd. "Wij willen met dit project enkel aantonen dat alternatieve energie en autosport hand in hand kunnen gaan, iets waar ook de FIA trouwens van overtuigd is. Het brengt wel met zich mee dat de tweede en derde rijder, van wie u de namen weldra zal vernemen, net zoals ik over enige mechanische noties zullen moeten beschikken. En dat ze natuurlijk zoveel mogelijk de elektrische aandrijving moeten gebruiken. Deze Lupo staat dan wel mooi in dit indrukwekkende deelnemersveld, maar laat zich niet rijden zoals een echte racebolide. Het wordt dus ook rijden met het hoofd en zo op een intelligente manier omgaan met de elektrische energie. En dat zint me wel...De autonomie op elektrische aandrijving zal zo'n 30 tot 40 kilometer per rijbeurt zijn, maar op de stukken waar het bergaf gaat, laadt de batterij terug bij. En we hebben voorzien dat we één keer een batterijwissel zullen moeten doen tijdens de wedstrijd..."

De toon van deze uitdaging, georchestreerd door Breuer Technical Development en José Close, is gezet. In Spa, aanvang juni, krijgen we dus een wagen van morgen te zien, in een hedendaagse wedstrijd. Zonder twijfel een veelbesproken project, dat - in tegenstelling tot de wagen zelf - het nodige lawaai zal maken in onze autosportwereld en dat de wedstrijd in Spa nog meer in de internationale schijnwerpers zal stellen...

Breuer press

Foto: Jacques Letihon


   



Dit artikel werd gepubliceerd op dinsdag 29 mei 2007 om 09:21


Andere publicaties op Racingworld.be...