Belcar Thursday Race: BSC: nabeschouwing van de organisatoren

De Lotus Elise van Pascal Struyf onderging een ware metamorfose. De piepkleine maar razendsnelle Lotus kreeg een nieuwe motor ingebouwd die maar liefst 235 pk uitbraakt tegenover 180 pk tijdens de eerste manche in het kader van de Q8 Truck Grand Prix. Toen reeds was de Lotus één van de hoofdrolspelers en eindigde op de derde plaats na de BMW M3 van Van de Water en de Renault Mégane van Luc Vande Casteele. De snelste chrono van de Lotus was toen 1'48"873. Vorig seizoen zette Struyf tijdens de Belcar Home Race reeds een 1'47"929 op de tabellen. Afgelopen donderdag deed hij menig tegenstander in het haar krabben. Struyf zette zijn Lotus op de pole met een verpletterende 1'45"615. Ruim 1,7 seconden vlugger dan de BMW's van Harry van de water en Leopold Goormachtigh. Tony Kevers moest reeds 2,5 seconden prijsgeven en starten vanop de tweede startrij. Struyf zette afgelopen donderdag de snelste chrono ooit in de Belcar Sprint Cup op de tabellen. Er ontbraken nogal wat piloten op het appel die tijdens de eerste wedstrijd een belangrijke rol van betekenis speelden. Luc Vande Casteele, tweede in de tussenstand, moest wegens motorproblemen verstek geven. Net zoals Van de Plas, Coppens, Jennen, Gijsbrechts, De Graef, enz. Amper 14 wagens bevolkten de startgrid.

Pascal Struyf kon niet profiteren van zijn pole. Even verstrooid tijdens het startschot kwam hij zéér moeilijk uit de startblokken en dook pas als 8ste in de eerste linkse. Van de Water en Goormachtigh voerden het kleine peloton aan voor Van der Sluis, Peeters, Werckx, Willemen en Kevers. Uittredend kampioen Kevers kwam in het verhaal niet voor. Het feit dat de bandenleverancier zijn Pirelli's niet op stock had noopte de VW-rijder ertoe om te rijden op oude en versleten rubbers. Daarbij kampte Kevers ook nog eens met remproblemen. De sympathieke Waal kon echter de schade nog beperken en eindigde op de vierde plaats op bijna één minuut van de winnaar. En dat was Pascal Struyf. Ondanks een mislukte start benutte deze optimaal zijn nieuwe paardjes van de Lotus door reeds tijdens de eerste ronde op te rukken naar de tweede positie. Eén ronde verder toefde hij aan de leiding en kon een gat slaan met Van de Water die de eerste wedstrijd van het seizoen achter zijn naam zette. Normaliter kan de BMW-rijder steeds goed aanklampen en gaat steeds tot het uiterste. Vorig seizoen vocht hij trouwens heroïsche gevechten uit met Kevers. Maar tegen de Lotus, die als een kanonbal terug kwam, was niets te beginnen. Met chrono's die gemiddeld een tweetal seconden sneller waren dan de naaste concurrentie vloog Struyf letterlijk richting finish voor zijn eerste overwinning in de Belcar Sprint Cup. Goormachtigh vervolledigde het podium terwijl regerend kampioen Kevers terug belangrijke punten moest inleveren. Hij bleef met zijn VW Golf wel de meerdere van merkgenoot Willemen en de MINI van Harry Peeters. Voor de 7de plek ontspon zich nog een mooi gevecht tussen de Honda's Integra van Werckx, Van der Sluis en de Renault Clio van Gert Vandebroeck. Danny Werckx, ook samen met zijn broer Guido aktief in de BonGou Belcar Endurance Cup won het pleit.

CZ press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op maandag 16 juli 2007 om 15:19


Andere publicaties op Racingworld.be...