Francorchampagne: een kleine rekensom na drie maanden pauze

Na een lang pauze van bijna drie maanden is het voor de teams van de Belgian Touring Car Series 2007 tijd om aan het serieuze werk te denken. Het menu van de Francorchampagne? Twee manches van 90 minuten die heel belangrijk worden voor de titelpretendenten.

Voor we aan het rekenwerk beginnen eerst een blik op het reglement: "Voor de Challenges en Titels worden alle resultaten min één van alle verreden wedstrijden in rekening gebracht. Deelname aan de Belgian Last Races is wel verplicht om de titel Drivers of the Year te kunnen behalen. Een deelname betekent aanwezig zijn in de officiële trainingen... Het minst goede resultaat wordt geschrapt. Dat kan een manche zijn, een forfait of de helft van de punten die behaald werden in de 12 Uren."

Laten we beginnen met het algemene klassement. Vincent Vosse en Frédéric Bouvy hebben goed en minder goede momenten gehad. Ze hebben 357 punten en hun minst goede score is 38 punten, het resultaat van een 5de plaats in Dijon. Steve Vanbellingen en Damien Coens staan op de 2de plaats met 338 punten, waaronder een 36 voor de 6de plaats in de tweede race verreden in het voorprogramma van de 25 Uren VW Fun Cup. De piloten van de Renault nr. 2 en de BMW nr. 21 hebben uitermate regelmatig gepresteerd en hun wagens bleken bijzonder betrouwbaar. Daardoor hebben ze nog een joker achter de hand. Behoudens grote verrassing, zal de titelstrijd zich afspelen tussen deze twee teams, maar we durven geen voorspellingen te maken...

De strijd voor de bronzen medaille is minstens zo spannend. Kurt Mollekens en Didier Defourny betreuren vooral de pech die hen trof in Zolder en tijdens de 12 Uren van Spa. Ondanks twee opgaves tellen ze toch nog 272 punten. De piloten van de tweede Mégane Delahaye hebben maar 3 punten voorsprong op het onafscheidelijke duo van de Belgian Audi Club, Tim Verbergt en Jean-François Hemroulle. De Audi moest dit jaar opgeven in de 25 Uren VW Fun Cup en ook in de 12 Uren maakte de A4 geen goede beurt. De laatste kandidaten voor de derde plaats, Jérôme Thiry en Vincent Radermecker, verloren het contact met de koplopers begin juli met een dubbele blanco score. Omdat ze geen schrapresultaat meer achter de hand hebben, is hun strategie duidelijk. Ze moeten voluit aanvallen om de Jaguar hoger in het klassement te brengen.
Naast deze vijf topteams zijn er zeker nog andere kanshebbers op de zege in de Francorchampagne. Zo moet men rekening houden met de twee duo's in de Renaults van Trading Performance, Fumal-Schroyen en Gosselin-Hallyday. Zij bleken in de voorbije wedstrijd competitief. Geoffroy Horion, nog herstellende van een verkeersongeval, zal niet aan het stuur zitten van de vijfde Mégane. David Dermont zou de kleuren van Thierry Boutsen Racing alleen kunnen verdedigen. Het team werkt trouwens al aan het programma met de prachtige Mazda RX8 Silhouet, die normaal in oktober in Zolder zijn debuut zal maken.

Natuurlijk mogen we de BMW M3 die vorig jaar kampioen werd niet vergeten. Ludovic Sougnez bewees in het voorprogramma van de 25 Uren dat deze M3 zeker een kans maakt. De jonge Luikenaar zou in Francorchamps bijstand kunnen krijgen van een andere snelle 'jongere': "Ik doe er alles aan om dit jongerenteam aan de start te krijgen, maar als het niet lukt, zal ik zelf team vormen met Ludovic," verduidelijkt Marc Lupant, de eigenaar van de M3.

IN DE KLASSEN

Touring Cup: met 147 punten staat Sylvie Delcour er heel goed voor. De Luikse staat voor Armand Essers (138), die eveneens in elke race punten scoorde. Hun duel wordt spannend tot de laatste manche en hun respectievelijke teamgenoten zullen ongetwijfeld een belangrijk aandeel hebben in de uitkomst.
Roadsters: Julien Baillez en Gregory Servais voeren het klassement aan met 125,5 punten zonder een manche gewonnen te hebben. Hun dichtste achtervolgers, Benoit De Keijser en Ronnie Dubois (115,5), hebben hun slechtste score (0 in Zolder) al geboekt. Ze hebben dus geen foutmarge meer.

T3: voor de eerste keer zou een titel in de BTCS 2007 naar een diesel kunnen gaan. De BMW 120D van Patrick Beliën en Dimitri Cuyvers staat comfortabel op de 1ste plaats met 143 punten tegenover 93 punten voor de M3 van Henk Brinkmann en de tandem Eric Qvick-Frédéric Jonckheere, die wat wegzakte in het klassement na een fantastische seizoenstart.

T2: met 118,5 punten hebben Pierre-Yves Rosoux en Alain Bader de beste uitgangspositie in dit gevarieerde peloton. Achter hun Renault vinden we de VW van Herman Adriaenssens (89,5), de Opel van Jean-Jacques Smits en Walter Cleynhens (83), de andere VW van Piet Van Riel en Jimmy Adriaenssens (79,5) en de Peugeot van Laurent Culot (78,5). Omdat elk van deze teams onderweg al eens een steek liet vallen, lijkt de leidersplaats heel comfortabel.

T1: de piloten van Surinx Racing, Mark Van Rompay en Christophe Daerden, kunnen de kat uit de boom kijken. Met 152,5 punten lijkt de Honda buiten schot voor Ivan Muller (Toyota-96) en zeker voor David Gits en Julien Cloet (Peugeot-82).

PRC press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op vrijdag 21 september 2007 om 10:27


Andere publicaties op Racingworld.be...