Silverstone: Aston Martin palmt eerste rij in - Geen Belgen in Q3

Hexis Racing - Aston Martine DBR9In Q1 zag het ernaar uit dat de Mad Croc zich mocht opmaken voor een Corvette-feestje. Oliver Gavin was met de Belgische C6.R enorm sterk onderweg en domineerde bijna de volledige sessie. Op het laatste moment was het Stefan Mücke die de tijd van de sympathieke Brit kon knakken. De nieuwe Balance of Performance heeft de Aston Martin DBR9 terug op het niveau van de concurrenten gebracht, of er misschien net ietsje boven. Mücke werkte een rondje op het vernieuwde Silverstone af in 1:59,694. De beide Maserati van Triple H Team Hegersport waren ook in goede doen en volgden op de derde en vierde plek. Turner vervolledigde de top-vijf met de Aston andere Young Drivers Aston, voor Krumm (Nissan), Bertolini en Bernoldi (beide Maserati).

Op het einde van Q1 werd het nog bijzonder spannend voor het laatste ticket voor Q2. Met slechts vijf seconden op de klok begint Jos Menten (Lamborghini) in zijn laatste snelle ronde. De Nederlander moest nog ruim een halve seconde goedmaken om zich te kwalificeren voor Q2, wat hem uiteindelijk lukte met persoonlijke besttijden in alle sectoren. Met P13 in de eerste sessie voor Menten en P12 voor Kox is men bij Reiter voorzichtig tevreden. In Q2 neemt Frank Kechele het stuur van Menten over. De Duitser heeft in zijn autosportcarrière nog geen 100 kilometer in een GT1-wagen afgewerkt, maar verbaast vriend en vijand door lange tijd de besttijd te handhaven. Pas op het einde van de sessie duikt Piccione (Aston Martin) onder de chrono van Kechele. Ook Campbell-Walter (Nissan) kan de Lambo-rijder nog passeren. Toch blijft de derde chrono een uitstekend resultaat voor de jonge student.

Marc VDS - Ford GTMarc VDS kende geen goede kwalificatiesessie. "Onderstuur", klaagt Bas Leinders. Leinders en Palttala konden niet doorstoten naar Q2. In Q2 sneuvelen nog meer toppers. De beide Corvette van Mad Croc, evenals de exemplaren van Phoenix, vallen uit de boot. Beide Munnich Lambo's overleefden Q2 niet. Ook drie van de vier Maserati MC12 konden zich ook niet kwalificeren voor de superpole. Longin wijst zichzelf aan als de schuldige bij Triple H: "Ik was niet snel genoeg. We hebben voor elke race slechts vier bandensetten en die moeten we verstandig gebruiken. Ik heb niet de kans gehad om op nieuw rubber te rijden. Ik heb niet het volle potentieel van de wagen kunnen benutten. Ik vind het jammer dat we voor zoveel tracktime slechts zo weinig banden mogen gebruiken, want dat maakt het ons bijzonder moeilijk om voldoende kilometers af te malen. Ik start de wedstrijd straks met een tiental rondjes in de benen. Niet echt een ideale voorbereiding."

Met twee Lambo's, drie Astons, twee Nissan en één Maserati aan de start van Q3 lijkt de Balance of Performance goed te zijn. Toch lijken de Astons een maatje te groot voor de rest van het veld. In een prachtig duel om de pole trekt uiteindelijk Turner aan het langste eind (1:58,808) voor teamgenoot Makowiecki. Op de tweede rij vinden we de Nissan GTR van Krumm en de Maserati MC12 van Bertolini. Warren Hughes vervolledigt de top-vijf en krijgt op de derde startrij het gezelschap van Hirschi (Aston). De Lambo's eindigen als zevende en achtste, respectievelijk Menten voor Kox.

Foto's: Marnik Mouchaers


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in FIA GT op zaterdag 01 mei 2010 om 13:33


Andere publicaties op Racingworld.be...