GT1: Reacties van de rijders na de Championship Race

Xavier Maassen - Mad-Croc Racing: "De overwinning in de kwalificatierace was geweldig. We maakten een goede pitstop na de knappe rijbeurt van Jos. De wagen was schitterend, het enige wat misschien niet perfect was, was de bandendruk in de openingsronden. Achter mij kon Zonta het gat niet dichtrijden en ik kon hem op een afstand houden. De wagen was ondertussen weer perfect en dat bleef zo tot het einde, toen de banden werkelijk op waren. Het ging van over- naar onderstuur, maar ik bleef de situatie meester. Voor mij is dit resultaat geweldig, het bewijst dat alle andere wedstrijden die we niet konden afmaken, door externe factoren verloren zijn gegaan. En die externe factoren sloegen ook toe in de Championship Race. Ik startte vanop de pole, maar verloor tijdens de start even de leiding. Ik kon zowel Zonta als Kox terugpakken en reed eigenlijk comfortabel aan de leiding tot de band het begaf en de rest is geschiedenis..."

Maxime Martin - Marc VDS Racing Team: "Helaas werd ik opnieuw slachtoffer van aanrijdingen. Het gebeurde bij het aansnijden van de bocht. Richard Westbrook harpoeneerde mij twee keer en ik stond achterstevoren. Ik kon opnieuw vertrekken, maar aan de chicane werd ik geraakt door de Corvette van Maassen. Nadien bleek de wagen onbestuurbaar, want ze onderstuurde enorm. Ik moest de strijd staken."

Bas Leinders - Marc VDS Racing Team: "Het is echt ongelooflijk dat we met zo een praktijken te maken moeten krijgen. Eerlijk gezegd verdienden Westbrook en Mutsch niet te winnen. Ze hebben een hele tijd de leiding in handen gehad, maar ze verdienden niet te winnen. Uiteindelijk ging de Lamborghini van Zonta-Kechele en de Maserati van Heger-Müller ze nog voorbij om zo de eerste twee plaatsen te bezetten, en dat is maar goed ook. Al hoorde die derde podiumplaats ons toe!"

Markus Palttala - Marc VDS Racing Team: "Een Aston Martin raakte me vol aan de achterkant en zette me achterstevoren. Erg, maar er viel niets aan te doen."

Jos Menten - Mad-Croc Racing: "Woensdag was er nog geen sprake van een deelname aan de GT1-races, en twee dagen later staan we op de pole, geweldig toch? In de kwalificatierace boekten we een prachtige overwinning, de eerste overwinning voor Mad Croc in het FIA GT1 WK, en ook de eerste zege voor een Limburgs duo. Nu kunnen we met trots zeggen dat we onze provincie op de wereldkaart hebben gezet. Dat smaakt zeker naar meer. Maar bij de start van de Championship Race waren de Lambo's plots wel heel snel. Xavier was meteen op achtervolgen aangewezen, maar na zes ronden hadden we de leiding opnieuw in handen. Op dat moment begon ik mij klaar te maken voor mijn stint, toen Xavier in de achtste ronde over de boordradio de melding doorgaf dat de rechterachterband het begeven had. Doodjammer natuurlijk, want als je het wedstrijdverloop bekijkt hadden we hier gemakkelijk gewonnen. De schade aan de Corvette C6.R was te groot om de wedstrijd verder te zetten. Het had geen zin meer. Toch kijk ik met opgeheven hoofd terug op onze prestatie. We hebben de wereld laten zien wat we waard zijn, en daar zijn we terecht trots op."

Bert Longin - Triple H Team Hegersport: "Nico reed niet enkel tijdens de kwalificatie heel knap, onze vijfde en achtste plek in de beide races waren niet mogelijk zonder zijn inbreng. Hij heeft zich bijzonder snel aangepast aan het hoge niveau van dit wereldkampioenschap. Ik denk echt dat Nico Verdonck een plaats in dit kampioenschap heeft. Ik zou het zeker zien zitten om de rest van het seizoen met hem af te werken."

Anthony Kumpen - Phoenix Carsport: "Een vervelen weekend. Andrea Piccini moest de wagen al snel parkeren met elektrische problemen. Weet je dat we dit weekend maar een bandenset hebben gebruikt, met al die ellende?"


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in FIA GT op maandag 02 augustus 2010 om 16:17


Andere publicaties op Racingworld.be...