GT1: Nurburgring: Turner-Enge domineren - Kox tweede - Longin achtste

Youn Driver AMR - Aston martin DB9De start voor de WK-manche op de Nurburgring was minder tumultueus maar toch was het opnieuw geharrewar in de eerste rechtse. Ditmaal waren het Heger (Maserati) en Kuppens (Ford) die in elkaar haakten. Vooraan kon de Aston Martin van Young Drivers, die gisteren ook de kwalificatierace won, gemakkelijk de leiding behouden. Daarachter ontspon zich een mooi gevecht tussen Kox (Lamborghini), Hennerici (Corvette), Zonta (Lamborghini), Piccione (Aston) en de beide Maserati's van Vitaphone Racing. Bert Longin maakte in de Triple H Maserati een goede start, evenals Xavier Maassen met de DKR Corvette. Beiden maakten een vijftal plaatsen goed.

Reiter - Lamborghini Murcialago 670 R-SVNa de desillusie in Silverstone, toen Turner en Enge hun overwinning moesten inleveren, was het Young Drivers-duo op revanche gebrand. Turner bouwde een mooie voorsprong uit en de overwinning kwam nooit in gevaar. Ook de pitstop verliep vlekkeloos en de rest van het peloton zag de Aston Martin DBR9 met de noorderzon verdwijnen. Voor de tweede plaats werd het nog knap spannend. Kox gaf het stuur van de Lamborghini #24 over aan Haase en die ging op jacht naar de zilveren medaille. Margaritis, die overnam van Hennerici, liet zich verrassen en moest lijdzaam toezien hoe Haase voorbij ging. Haase en Margaritis streden twintig minuten voor de tweede plek, maar Margaritis kwam nooit echt in een positie om de Lamborghini aan te vallen. Eenmaal kwam Margaritis piepen, en verkocht hij Haase meteen een tikje, waarna de laatstgenoemde rechtdoor ging in de chicane, en daarmee zijn tweede plaats voorgoed veiligstelde. Het blijft afwachten of de Stewards dit zullen klasseren als wedstrijdfeit, of eerder als een onfair voordeel.

Clivio Piccione en Jonathan Hirschi grepen in de Hexis Aston Martin net naast het podium. Opvallend is dat binnen de top-vijf maar liefst drie Astons staan. Ook Mücke-Nygaard slaagden er immers in om naar voren te rijden. De Balance of Performance werd voor deze wedstrijd aangepast, waarbij de Aston 20 kilogram lichter werd en de Corvette 20 kilogram zwaarder... maar het was niet het gewicht dat de Amerikaanse wagens parten speelde. Bij Mad Croc was de wagen van Kuismanen-Salo nooit een kanshebber, terwijl Maassen opnieuw van de baan gedrukt werd. Meer dan een 18de plek zat er niet meer in voor het Nederlands Limburgse duo Maassen-Menten, dat in Duitsland een pechweekend voor de kiezen kreeg.

Andrea Bertolini en Michael Bartels stuurden de Maserati #1 van Vitaphone naar de zesde plaats en sprokkelen zo nog aardig wat WK-punten mee. Mackowiecki-Clairay (Aston), Campbell-Walter-Hughes (Nissan), Pier Guidi-Longin (Maserati) en Wendlinger-Moser (Nissan) pakken de laatste puntjes. Bas Leinders en Maxime Martin eindigden op de ondankbare elfde plaats, en keren dus opnieuw puntenloos huiswaarts. Het Marc VDS Racing Team zal het de komende wedstrijden toch over een andere boeg moeten gooien, willen de beide rijdersbezettingen nog serieuze punten scoren.

WK-leider Mutch kon in eigen huis geen punten pakken met de dertiende plaats. Lange tijd kon zijn teammaat Westbrook nog aanspraak maken op enkele punten, tot Bernoldi roet in het eten kwam gooien. De Braziliaanse ex-F1-rijder, onderweg voor Vitaphone, was beduidend trager. In de eerste rechtse raakten Bernoldi en Westbrook elkaar meermaals. In de daaropvolgende bocht kwam het opnieuw tot een contact, waarna Westbrook langszij kwam. Vervolgens spon Bernoldi op zijn eentje. Westbrook werd door de wedstrijdleiding met een drive through bedacht, een beslissing die niet op sympathie van Matech teambaas Martin Bartek kon rekenen: "Hij remde meermaals, hij deed het express. Toen kwamen ze in aanraking, en wij worden bestraft. Ik begrijp het echt niet", zuchtte Bartek.

All-Inkl.com - Lamborghini Murcialogo 670 R-SVVan de rijders uit de Lage Landen is enkel Nicky Pastorelli de revue nog niet gepasseerd. De Nederlandse Italiaan kwam op het einde van de wedstrijd onzacht in aanraking met de bandenmuur. De Murciélago R-GT raakte bij de start gekneld tussen twee andere wagens, met zware schade tot gevolg. Teammaat Schwager kon de wagen nog op de baan houden. "De wagen was nog voldoende bestuurbaar, dus besloten we om door te gaan. Nu ziet het ernaar uit dat het remsysteem of een band het begeven heeft. De impact gebeurde met relatief lage snelheid dus ik vermoed dat Nicky oké is, gelukkig maar", aldus Schwager.

Foto's: Marnik Mouchaers


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in FIA GT op zondag 29 augustus 2010 om 16:45


Andere publicaties op Racingworld.be...